Guglanje, kao pojam, odomaćio se u svakom jeziku kojim govori većina stanovništva koje ima pristup blagodetima interneta. Da li ste spremni za „volframovanje“, ili čak „bingovanje“?
Zanimljiva je ova svetska stagnacija privrede. Nigde se ništa značajno, a pozitivno, ne događa, osim u oblasti informacionih tehnologija, uže govoreći: na web-u. Do sada je sve bilo jednostavno. Šta god da vas interesuje, vi odete ne Gugl, „izguglate“ šta vas zanima i ćao đaci. Procenat korišćenja ostalih pretraživača u Srbiji i u svetu je zanemarljiv. Neprikosnovena pozicija Gugla izazvala je strahopoštovanje ono malo konkurencije i osim prošlogodišnjeg trapavog pokušaja da se napravi novi pretraživač pod nazivom Cuil, niko drugi nije smeo da se upusti u sličan poduhvat, pogotovu ako tu treba uložiti neki novac, za koji bi lepo bilo i da se vrati.
Dok ostaje otvoreno pitanje da li IT industrija u oblasti web-a stvara neku novu, a opipljivu, vrednost i da li su cene IT kompanija naduvane, tržište definitivno postoji, čim ima zainteresovanih za eksperimentisanje. U igri su i mali i veliki igrači i kompanije, čak i neki koji su se više puta opekli, neuspešno poturajući svoje standarde. Predočićemo vam dva nova servisa, a kakvo će im stanje biti u budućim vremenima, čitaćete u ovoj rubrici za koju godinu, ako pre toga ne osetite na svojoj koži.
Wolfram Alpha je nešto što liči na pretraživač, ali nije. Smisao njegovog postojanja je da vam da odgovor na postavljeno pitanje, a tvorac mu je britanski fizičar i matematičar, a sada i privrednik Stefan Volfram. Mediji iz IT oblasti su nas zasipali tekstovima o ovom novom čudu, upoređivali ga sa Guglom, zanemarivši pre svega da je gsn. Volfram prvenstveno matematičar i da je Wolfram Alpha pre svega napravljen da se bavi matematikom i statistikom. Međutim, od veće je važnosti njegov algoritam izvlačenja odgovora iz indeksiranih stranica. Mi smo se malo igrali sa njim, evo nekih rezultata.
Pre svega na upit „biznis i finansije“, Wolfram Alfa nije imao nikakav odgovor. Na upit „serbia“, dao nam je potpune podatke o Srbiji, sve sa mapom države i mapom sveta gde se Srbija nalazi. Dalje, na sasvim prosto pitanje, koje znaju i mala deca „what is rakija?“ ili samo „rakija“, odgovor je bio da „rakija“ tumači kao „rakican“, oblast u Sloveniji, pa nam je za istu dao i podatke. I tako dalje. Razne stvari smo pisali i razne odgovore dobijali, ali jedan se pokazao neočekivano tačnim. Na pitanje, šta je smisao života (what is the meaning of life?), Wolfram Alpha nam je dogovorio: „42“. Naravno, u obrazloženju stoji odakle je uzet zaključak, a za neupućene, Daglas Adams, Autostoperski vodič kroz galaksiju.
S druge strane, Majkrosoft ne odustaje da ostvari neki značajan trag na web-u. Posle neuspeha u vezi sa kupovanjem akcija Yahoo!-a, odlučio je da napravi nov pretraživač, a dosadašnji poznat pod imenima Live Search, Windows Live Search i MSN Search, zvanično je zamenjen 3. juna. Ime mu je Bing, a radni naziv mu je bio Kumo. Za razliku od Google-a, Bing je lep za oko, jer vam u pozadini svake stranice prikaže neku lepu, uglavnom pejzažnu sliku. Na upit „biznis i finansije“, pojavismo se na prvom mestu, iako su obe reči generične i teško indeksive. Ono što Bing ima zanimljivo je olakšan način pretrage u smislu predloga, vidljive istorije pretrage itd. Međutim, primetili smo da mu je internacionalna podrška manjkava. Na primer, Google savršeno dobro prepoznaje ćirilicu i latinicu, tako da na ćirilični upit sa imenom našeg časopisa na istom smo na prvom mestu. Bing to radi drugačije tj. ne radi uopšte, te nismo dobili nikakav upotrebljiv rezultat.
Ne sumnjamo da će se vremenom i Bing obrazovati, ali prvo mora da preleži sve dečje bolesti, počevši od malih boginja. Ono što će Majkrosoft imati kao zadatak u predstojećim mesecima, a možda i godinama, to je da se nametne kao relevantni, ali pre svega, popularni pretraživač. To može uraditi na dva načina. Prvi je kvalitet, koji mora biti nesporan, sa vidljivim rezultatima koje će prepoznati korisnici, a drugi je da radi kao i do sada. Pitanje je dana kada će neki od najpopularnijih svetskih sajtova imati kutiju za pretragu sa Bing-ovim logoom i koji dolar više na računu.
Uroš Nedeljković
broj 56, jun 2009.