Potrošači su zbog globalne krize i recesije izgubili poverenje u brendove, pokazuje godišnji izveštaj o najboljim svetskim brendovima kompanije Interbrend. Ukupna vrednost 100 vodećih svetskih brendova zabeležila je prvi pad u poslednjih 10 godina koliko se sprovodi istraživanje. Njihova je vrednost smanjena za 4,6 odsto, na 1.150 milijardi dolara.
Već devetu godinu za redom prva na listi je kompanija Coca-Cola, a u stopu je prati IBM koji je drugo mesto prošle godine preoteo Microsoftu koji je istisnut na treće mesto. Među vodećih pet brendova u svetu (Coca-Cola, IBM, Microsoft, General Electric i Nokia) rang je ostao nepromenjen mada su sve kompanije, osim Coca-Cole, zabeležile pad vrednosti brenda. Pored već navedene Coca-Cole, IBM-a i Microsofta, tu su još i General Electric i Nokia. Značajan napredak zabeležio je Google koji je napredovao na visoko 7. mesto nakon što je prošle godine po prvi put ušao među 10 najvećih.
I dok su internetski brendovi pokazali dobre rezultate, brendovi bankarske i automobilske industrije koje je najviše pogodila finansijska kriza, zabeležili su i najveći pad: UBS (sa 41. na 72. mesto), Citi (s 19. na 36. mesto) i American Express ( s 15. na 22. mesto). Na listi vodećih 100 više se ne nalaze Merrill Lynch i AIG.
Najbolje rangiran svetski automobilski brend Toyota nazadovao je za dva mesta i nalazi se na 8. mestu. Posrnuli General Motors i Chrysler očekivano nisu uspeli ni da uđu među 100 najboljih.
Istraživanje je pokazalo da brendovi koji su dobro prošli imaju poslovne modele otporne na recesiju i nude potrošačima snažnu vrednost, među kojima Intrebrend posebno izdvaja švedski lanac trgovina odećom H&M i proizvođača automobila Hyundai.
I luksuzni brendovi prošli su dobro budući da privlače potrošače koje je kriza u najvećoj mjeri zaobišla, pokazalo je istraživanje Interbrenda. Burberry i Ralph Lauren ušli su ove godine među vodećih 100 brendova, a ostali su, poput Prade, Armanija i Tiffany&Co. napredovali na listi.
Svake godine Interbrend rangira kompanije prema visini prihoda koji se pripisuju njihovim brendovima, koristeći formulu koja uzima u obzir snagu brenda u budućnosti i ulogu u stvaranju potražnje, među potrošačima i poslovnim klijentima.