Ako Adobe Flash ode u istoriju, šta će to da nam svetluca po sajtovima, čime će da nas iritiraju marketinški magovi i u čemu ćemo da igramo on-line igrice? Gledanje videa više nije problem, jer je YouTube odustao od Flasha i prešao na HTML5 embedovanje video sadržaja.
Od kako se pojavio, Flash nekoga iritira. Mejnstrim život mu počinje 1996. godine kada je njegovog prethodnika Future Splash kupila kompanija Macromedia i nazvala Flash. Potom, Macromedia-u je kupio Adobe. Prvo su se konzumenti bunili jer je bio preglomazan i spor. Pogotovu pre desetak godina sa „onakvim“ vezama. Kasnije, kako to biva kada nešto dostigne vrhunac, počelo je preterivanje sa Flashom, tj. ko će da napravi šareniji i efekata puniji sajt. Međutim, problem sa Flashom je i taj što teško da može biti indeksiran od strane Google-a, tj. da iz njega ne mogu biti olako izvađene ključne reči, sadržaj, grafika itd, pa kako je optimizacija za pretraživače uzimala maha, sajtova koji su potpuno urađeni u Flash-u bilo je sve manje i čini se da je baš sada Flash legao gde mu je i mesto. Na zaglavlja, bannere, reklame, igrice itd.
Taman kada je Adobe mislio da će se udobno zavaliti u fotelju, jer je njihov pregledač (viewer o kome uglavnom i pišemo) instaliran na 98% kompjutera u svetu, pojavio se Apple koji je zamotano u čokoladu rekao otprilike: „To đubre nećemo na našim uređajima!“
Zašto „đubre“? Pre svega, iako se nisu tako izjasnili, na to su definitivno mislili, jer je pregled Flash sadržaja na njihovom MacOS-u izuzetno sporo i jede memorije više nego Vlada Srbije kredita sa nepovoljnom kamatnom stopom – dakle, mnogo. Onda je i Google svoj YouTube prebacio na novi standard, HTML5 u kome se video fajlovi prosto pozivaju kao npr. slika. Dakle jednom linijom koda. Adobe, koji je bio svestan nedostataka svojih prozivoda, što bezbednosnih, što halapljivih na memoriju i brzinu, brže-bolje počeo je da radi na verziji 10.1 i da pokuša da spasi šta se može. Doduše ovde je već druga tematika – rat video standarda i o tome drugi put.
Da je Apple samo vrsta PC-a, tj. kućni računar koji koristi MacOS ne bi bilo većih problema, jer mu tržišni udeo nije toliko velik, ali Apple ima moćno oružje koje se zove iPhone, a odnedavno i iPad. Za sada su oba bez značajne konkurencije, jer iako se s vremena na vreme pojavi neki pametni telefon koji dobije epitet „iPhone killer“, konzumenti očigledno ne misle tako. Pošto se sve ovo odnosi i na tzv. pametne telefone, a njih ima sve više, nije ni čudo zašto se Adobe potresao. Jednostavno, na pametnim telefonima se može raditi sve, ali se najviše sigraju igricama, a tu je Flash za sada neprikosnoven. Ako mu se oduzme ovaj deo tržišnog kolača, jao njima. Ali, izgleda da je tako. Adobe je izjavio da odustaje od iPhone-a, jer ih neprijateljski tabor grdi iz dana u dan, čak i argumentima da ne žele „zatvoren softver“ na svojim platformama, na šta zli jezici kažu da od MacOS-a i Apple-a ništa zatvorenije i ne postoji.
Zato se Adobe okrenuo Androidu, operativnom sistemu na osnovi Linux-a, koji je otvorenog koda i pravi ga Google. Google ima strategiju koja se može definisati kao „tiha voda breg roni“ i malo po malo uzima deo po deo Interneta pod svoju kontrolu. Daleko od toga da je svaki Guglov projekat uspešan, ali Android se za sada dobro drži i predstoji mu svetla budućnost. Pošto je baziran na Linuxu, može da radi bukvalno na svakoj platformi iz odgovarajuće kompajliranje, tako da je uspešno „butovan“ i na iPhone, ruku na srce, sporo je, ali radi.
Evo i jednog dela teksta posvećenog mržnji. Iz Apple-ovih brojnih saopštenja proističe mržnja prema Adobe Flash-u. Svi koji ne koriste Apple-ov softver i platforme mrze Apple, a mrze i ovi njih. Retko ko voli Microsoft, a sve manje ljudi voli i Google, iako ga svi koriste. Adobe očigledno niko ne voli, ali svi takođe koriste Photoshop i ostale alate.
Analogno sa državom Srbijom i njenim društvom. Svi su mrzeli Slobu. Sada kada više nema jednog, nego više Sloba, mržnja je još jača. Tako da, svi su mrzeli Majkrosoft, sada kada ima sve više Microsofta, tj. zlih imperija, mržnja je sve jača. Još jedna analogija. Pošto su fudbalski klubovi takođe kompanije i imperije, a njihovi navijači se biju međusobno, da li ćemo sukoro viđati po ulicama korisnike Apple-a koji se biju sa Adobe-ovim pristalicama? Da li će žandarmerija razdvajati linuksaše od korisnika Windowsa? Ne klikći mu na banner, nabodi ga!
Uroš Nedeljković
broj 66, maj 2010.