Home TekstoviAnalizeBiznis Novi servis za plaćanje mobilnim telefonom: Sve u tri klika

Novi servis za plaćanje mobilnim telefonom: Sve u tri klika

by bifadmin

Novi servis „PlatiMo“ omogućava pojedincima i kompanijama niz finansijskih transakcija koje se bezbedno i jednostavno obavljaju za 10 do 15 sekundi.

U svetu danas više ljudi koristi mobilni telefon (5,2 milijarde) nego četkicu za zube (4,2 milijarde). Mobilni je postao neprikosnoven i u konkurenciji 3,9 milijardi radio prijemnika, 2 milijarde korisnika Interneta, 1,7 milijardi televizora i 450 miliona dnevnih novina, pa je evidentan sve veći broj inovacija u njegovom razvoju, ali i zainteresovanost finansijske industrije za prednosti koje nudi. Proći će još dosta vremena dok mobilno plaćanje ne postane standard u finansijskim transakcijama, ali je takav trend neizbežan.

Navedene ocene izneo je tvorac teorije o mobilnom telefonu kao sedmom masovnom mediju Tomi Ahonen, prilikom gostovanja u kompaniji „Telenor“ koja je zajedno sa softverskom kompanijom „Halcom“ i poslovnim bankama („Komercijalna“, „Raiffeisen“, „Erste“ i „Credit Agricole“) ponudila nov servis „PlatiMo” (plati mobilnim). Servis mogu da koriste fizička i pravna lica pod uslovom da poseduju broj mobilnog telefona u „Telenorovoj“ mreži, novu SIM karticu koju dobijaju besplatno (zadržavajući pri tom stari broj i podatke) i otvoren račun u nekoj od partnerskih banaka.

Na novoj SIM kartici nalazi se digitalni sertifikat koji se povezuje sa tekućim računom u banci. Prema rečima Branka Čelarevića, direktor odeljenja elektronskog bankarstva „Komercijalne banke“, servis koristi WPKI tehnologiju – trenutno najviši komercijalni oblik zaštite. Iz tog razloga aplikacija se nalazi na SIM kartici, a ne na telefonu, a za digitalno potpisivanje se koristi poseban kanal koji je kriptovan, ističe Marko Carević, menadžer za finansijske usluge u „Telenoru“, dodajući da je zbog izuzetno viskog stepena bezbednosti ovaj sertifikat prihvatio i portal „eUprava“ Republike Srbije.

Pored bezbednosti, za klijente je važno da je aplikacija jednostavna za korišćenje i da je moguća na svim mobilnim aparatima. Kada račun za proizvod ili uslugu stigne na mobilni telefon, kupac potvrđuje plaćanje unosom PIN koda, i tada obe strane dobijaju informaciju o statusu plaćanja, bez unosa podataka o računu. Cela operacija traje 10 do 15 sekundi, provizije nema, već se plaća samo standardna cena SMS-a, po dobijanju potvrde o uspešnom plaćanju.

Nove aplikacije do kraja godine

Klijenti na ovaj način mogu da plaćaju svoje mesečne obaveze, vrše prenos sredstava sa svojih računa, trguju na berzi, kupuju ili prodaju preko Interneta, šalju mobilne fakture, najvernijim mušterijama zaračunavaju popuste… Servis se može integrisati sa POS terminalima i sa rešenjima sledeće generacije koja će biti bazirane na NFC tehnologiji.

Među preduzećima koja već koriste ovo rešenje su „JAT Airways“, „Argus tours“, „Mikro knjiga“, „Metro Cash&Carry“ i „Philip Morris International“, čija iskustva pokazuju da pored navedenih prednosti, servis za sada nije u mogućnosti da umanji papirologiju koju nameće važeća regulativa. Na primer, kada veliki distrubuter, kakav je „Philip Morris“, isporuči robu prodajnom objektu, i dalje se koriste prijemnice, dostavnice, otpremnice i fakture. Ali, u mnogome se olakšava posao agentu prodaje, koji umesto da nosi PDA uređaj, račun dostavlja kupcu tako što unese broj njegovog telefona i cenu isporučene robe.

Servis trenutno ima oko 120.000 korisnika, ali se procenjuje da će već u prvoj polovini naredne godine taj broj biti dvostruko veći. Naime, iako prednosti elektronskog bankarstva i online kupovine prema nalazima istraživačke kuće GfK za 2011. koristi samo oko 16% domaće populacije, isti izvor navodi da u regionu centralne i istočne Evrope Srbija spada u zemlje sa veoma visokom penetracijom mobilne telefonije. Ona je sa 9,92 miliona korisnika u prošloj godini premašila 132%, navodi se u izveštaju RATEL-a, a od 2003. do 2010. prosečna stopa rasta korisnika godišnje je iznosila 17%.

Upravo takav trend je bio i jedan od osnovnih motiva za pokretanje pomenutog servisa, kaže Branko Čelarević iz „Komercijalne banke“, jer ukazuje na značajan tržišni potencijal za plasiranje ovakve vrste usluga. To potvrđuje i sve veći broj preduzeća koja nude kupovinu preko Interneta, među kojima su „Tehnomanija“, „Sve za kuću“, i „Knjižara“, koja je na prethodnom sajmu knjiga ponudila svojim kupcima čak 30% popusta na kupovinu putem mobilnog telefona.

Zato u „Telenoru“ najavljuju da će već do kraja godine ponuditi aplikaciju za Android i iPhone. Na njoj će se nalaziti lista trgovaca, radnji i web prodavnica koja će moći da se specifikuje u odnosu na proizvode koje nude, a u planu je i „PlatiMo“ portal, sa svim informacijama o servisu, bankama, raspoloživim trgovinama i popustima koje nude.

Dušan Ilić,

Biznis i finansije 82/83, decembar 2011.

Pročitajte i ovo...