Pre samog početka trgovanja bilo je poznato da je tražnja za akcijama Fejsbuka znatno veća od ponuđene količine akcija za prodaju. Sama ova činjenica, čini se, dodatno je uticala na interesovanje investitora i dodatno je podigla „temperaturu“ u javnosti za početak trgovanja i cenu same akcije prvog dana trgovanja. Međutim, sada izgleda da biznis model ove kompanije investitorima ne izgleda održiv.
Investitori, na osnovu istorijskih činjenica iz prethodnih inicijalnih ponuda, pre svih kompanije Gugla, čini se, po svaku cenu želeli su da kupe akcije Fejsbuka.Podsećanja radi, neko ko je uložio 1.000 USD prvog dana trgovanja (25.08.2004) u akcije Gugla, danas mu te akcije vrede preko 7.000 USD.
Međutim, investitori su zanemarili jako bitnu činjenicu, da je u trenutku izlaska na berzu Gugl bio daleko manje vredan (23milijarde USD) od vrednosti po kojoj se Fejsbuk pojavio na berzi, a to je vrednost od preko 100 milijardi USD.
U vrlo napetoj atmosferi u petak, 18.05.2012. krenulo je i trgovanje akcijama Fejsbuka na berzi. U prvim minutima trgovanja, cena akcije je porasla sa inicijalnih 38 USD na čak 45 USD u jednom trenutku. Kako je trgovanje prolazilo, cena se polako spuštala do 38 USD da bi se na kraju trgovanja zatvorila na nivou od 38,27 USD, tik iznad cene koja je bila u inicijalnoj ponudi.
Brojni berzanski stručnjaci su nakon toga već prognozirali negativan trend, koji se već drugog dana trgovanja, u ponedeljak 21.05. i potvrdio. Akcija Fejsbuka je praktično potonula, i završila trgovački dan u minusu od čak 10.99%.
„Čini se da Fejsbuk nije uspeo, bar za sada, da ubedi učesnike na tržištu u održivost svog biznis modela. Jednostavno, kompanija koja ima ukupne prihode 3.7 milijardi USD i neto dobit od 1 milijarde USD, teško će uspeti da ostane na nivou tržišne kapitalizacije od 100 milijardi USD koliko trenutno iznosi,“ izjavio je Kristian Dinić, direktor brokerske kuće Ilirika investments.
Kao dodatni problem za Fejsbuk, od ponedeljka uveče, predstavlja i novo mišljenje i procena investicione banke Morgan Stenli, koji je da podsetimo glavni pokrovitelj emisije akcija FB, u kome je redukovano očekivanje budućih prihoda koje ostvaruje kompanija. Glavni razlog za sumnju je taj što sve veći broj korisnika FB koristi mobilne uređaje za pristup samoj web strani, što sa druge strane u mnogome smanjuje potencijal za efikasno reklamiranje koje je ujedno glavni izvor prihoda a samim tim i zarade FB.
Cela situacija se dodatno zakomplikovala kada se saznalo da je Morgan Stenli to uradio samo par dana pre početka trgovanja, i to tako što je samo VIP klijentima dostavio svoje novo mišljenje, dok je veliki broj običnih klijenata ostao uskraćen za ovu informaciju, samim tim diskriminisan. Sve ovo će po svojoj prilici biti predmet ozbiljnih tužbi koje u narednim danima najavljuju velike advokatske kompanije u Kaliforniji.
Kao znatno bolje alternative za investiranje iz IT sektora, sve se više pojavljuju kompanije kao sto su Google, Apple i Samsung, čije su valuacije daleko niže od FB a biznis modeli daleko predvidljiviji i poznatiji.
Uz to, cena akcija FB u pretrgovinskoj fazi ponovo u značajnom minusu od 3.23% i da je to najava dodatnog pada u današnjem trgovanju. Zato se domaćim investitorima i ulagačima brokerska kuća Ilirika investments sugeriše da se pre investiranja u Fejsbuk akcije konsultuju sa brokerima oko datuma kada započeti trgovanje akcijama najpopularnije društvene mreže.