Detroit, grad koji je 1960. godine bio najbogatiji grad u Americi, objavio je bankrot i na taj način postao najveći grad u SAD koji je to učinio. Kako bismo razumeli krizu i kolaps prestonice automobilske industrije moramo se osvrnuti na 40 godina federalne politike. Tragedija koja je zadesila ovaj grad i njegove stanovnike pravi je podsetnik nenamernih posledica federalnog zakonodavstva, čiji je jedan od ishoda masovna migracija belog stanovništva 20-ih godina u gradove poput Detroita, poznata pod nazivom „white flight“, koja je i uzrok današnjih problema.
Danas 60% dece u Detroitu živi u siromaštvu, a veruje se da je čak 50% populacije funkcionalno nepismeno. Od oko 370 kvadratnih kilometara, koliko iznosi površina grada, 33% je prazno i napušteno. Nezaposleno stanovništvo čini 18% populacije. Glavnim razlogom ekonomske nesreće koja je zadesila grad smatra se gubitak od 48% svih fabričkih poslova u državi Mičigen u periodu od 2000. do 2010. godine. Očigledno pitanje koje sledi je – zbog čega?
Mnogi smatraju da veliki broj odgovora leži u nadležnosti NAFTA- e (Severnoamerički sporazum o slobodnoj trgovini koji čine SAD, Kanada i Meksiko a koji je osnovan 1994.godine). Smatralo se da će se sporazumom povećati efektivnost poslovanja u oblasti ekonomije. Međutim, danas je sve veći broj naučnih istraživanja koji tvrde da je upravo NAFTA koštala SAD milione poslova u oblasti industrije.
Dok se mnogi fokusiraju samo na efekte koje je NAFTA imala na Detroit i industriju u celini, istoričari ekonomije vraćaju se u davnu 1970. godinu i početak onoga što nazivaju „Rust Belt“ tačnije trenutak u istoriji kada je istočni deo američkog Srednjeg zapada pogodila deindustrijalizacija.
Iste godine osnovana je i Agencija za zaštitu životne sredine, mnogi tvrde – koja je delovala na štetu teške industrije. Naime, najvažnija potreba svake industrije je što pristupačnija energija. Vremenom je pooštravana regulativa u oblasti proizvodnje energije a nedavno, kada je kulminiralo Arapsko proleće i kada je porasla cena nafte, ono što je decenijama bila kompetetivna prednost za američku industriju nestalo je.
Te 1970. godine takođe je usvojen Akt o zdravlju i bezbednosti na radu koji je omogućio radnicima da dobijaju veće odštete za povrede na radu a poslodavcima podigao troškove održavanja fabrika.
Kada je poskupelo poslovanje, pogoršala se situacija i na tržištu rada. Grad nije mogao da se izbori sa odlaskom velikog dela populacije, odnosno poreskih obveznika.
Skoro 5 decenija neposlovanja uzrok su migracija i potrage ljudi za novim ekonomskim mogućnostima. Danas je Detroit grad sa najgorim mogućim scenarijom: slaba ili nekvalifikovana radna snaga i mali broj prilika za zaposlenje.
Izvor: Policymic