Kontrast između američkog i evropskog tržišta automobila je veliki i prikazuje značajne razlike dve privrede. U junu je prodaja automobila u Evropi pala na najniži nivo od 1996. Istovremeno, u SAD je prodaja dostigla nejveći rast od kraja 2007.
U SAD je prodaja automobila skočila za 11% od juna prošle godine, odnosno za 75% je iznad najniže tačke, dostignute početkom 2009. godine. Velika Britanija je i dalje jedina svetla tačka u Evropi. Prodaja je u ovoj zemlji je rasla u 16 uzastopnih meseci, da bi u junu bila 13,4% veća u odnosu na isti period prošle godine. Nasuprot tome, nemačka prodaja je pala za 4,7%, italijanska za 5,5%, a francuska za 8,4%. Što se proizvođača tiče, prodaja Peugeot-Citroen je pala za 10,8%, Fiata za 12,6%, ali i američkog GM za skoro 10%. Renoov jeftiniji brend Dacia, doživeo je rast od 17%, dok je Ford prijavio povećanje od 8,1%.
EU ima kapacitet da proizvede nešto više od 19 miliona vozila godišnje. Tokom 2012 prodato je oko 13,1 miliona primeraka, a ove godine je projektovan pad na oko 12 miliona. (Poređenja radi, tokom 2008. kupljeno je 16 miliona automobila u EU.) Međutim, treba uzeti u obzir nekoliko činjenica koje ne govore u prilog skorijem povratku pozitivnog trenda na Starom kontinentu. Ako se uzmu u obzir i najoptimističnija predviđanja, ekonomija Evrope će veoma polako rasti u dužem periodu. Takođe, Evropa je na pragu značajnih demografskih promena sa nekoliko zemalja koje će se suočavati sa opadanjem broja stanovništva, kao i njegovim starenjem. Veoma je bitna i činjenica da postoji pomak u globalnoj podeli rada i da se auto-proizvodnja sve više kreće ka istoku. Dok su Italija, Španija i Francuska doživeli oštar pad u svojoj auto-proizvodnji u poslednjih dvadeset godina, proizvodnja u Češkoj i Slovačkoj je porasla 3 puta u poslednjoj deceniji, a sada proizvode više od Francuske. Slovačka, uzgred, ima najveću proizvodnju automobila po glavi stanovnika u svetu. Izveštaji sugerišu da Rusija ima sve veće domaće tržište, predodređeno da uskoro nadmaši Nemačko. Rumunija je spremna da prevaziđe Italiju u proizvodnji automobila. Italijanske fabrike auta rade blizu 45% kapaciteta. Stariji i manje efikasan deo proizvodnog kapaciteta nalazi se u evrozoni, a Ford je najavio zatvaranje tri evropske fabrike. Međutim, ta najavljena zatvaranja su nedovoljna za profitabilnu proizvodnju u skorije vreme, smatraju poznavaoci tržišta. Osim toga, sa visokim nivoom nezaposlenosti i slabe privrede, Italija, Španija i Francuska su nagovestili da neće tolerisati dalju „racionalizaciju“ evropske auto-industrije.
Postoji nekoliko faktora koji mogu da objasne jači oporavak auto industrije u SAD. Prvo, bankrot General Motorsa i Chryslera i lagano odumiranje Forda pomoglo je restrukturiranje industrije, deo proizvodnje je zatvoren, pa sve tri kompanije sada posluju profitabilno i rade blizu 90% svog kapaciteta. One su oprezne kada je reč o širenju proizvodnje. Nasuprot tome, Evropa je jednostavno bila sporija kada je reč o restrukturiranju sektora auto-industrije i, uprkos ekonomskoj i monetarnoj uniji, mnogi su podeljeni o odabiru daljeg puta za evropske proizvođače. Drugo, američki zvaničnici su brzo reanimirali finansijska sredstva koja podržavaju sigurnost tržišta i omogućavaju kreditorima da obezbeđuju svoje kredite. Ovo ujedno čini i značajan deo porasta ne-revolving američkog potrošačkog kredita. Treće, SAD tržište rada se postepeno poboljšava, američka privreda je ostvarila približno 4,5 miliona novih radnih mesta u poslednje dve godine. Poenta nije o snazi u apsolutnom smislu, već u odnosu na Evropu. Tržište nekretnina u SAD se takođe oporavlja, sa najvećim rastom indeksom cena nekretnina još od sredine 2006.
Izvor: seekingalpha.com