ProPublica, neprofitna medijska organizacija koja deluje u javnom interesu, nedavno je objavila seriju istraživačkih članaka na kojima je rađeno 2 godine i na koje je utrošeno 750.000 dolara, ali koji, na kraju krajeva, spašavaju živote. Kako se to njoj isplati?
Tema članaka je naime američka farmaceutska kuća Tylenol koja svoje proizvode reklamira kao bezbedne, kao one koje „najveći broj bolnica koristi“, i sl. dok je u protekloj deceniji oko 1.500 Amerikanaca umrlo pošto je prekoračilo propisanu dozu jednog njihovog leka. Da stvar bude gora, novinari su dokazali da je FDA (Agencija za bezbednost hrane i lekova) znala za ovo, ali da nije uspela efikasno da reši taj problem.
ProPublica je osnovana 2007. godine i bavi se isključivo temama od javnog interesa. Ima 40 zaposlenih, od čega su samo 23 novinari, ali polazi joj za rukom da razotkriva brojne afere i osvaja relevantne nagrade, poput Pulicerove. U partnerstvu sa American Life emitovala je priču o štetnosti leka acetaminofena na radiju, a podkast iste dostupan je besplatno.
Prema Pju institutu u Americi trenutno radi 174 neprofitne redakcije, uglavnom online medija, a neke od njih su veoma bitne i njihov glas se daleko čuje. ProPublica se finansira pomoću donacija – samo od Herberta i Merion Sendler dobila je 30 miliona dolara. A prošle godine doprinos Sendlerovih bio je samo 38% od godišnjeg budžeta. Međutim oni taj novac i troše na dobar način, kao što je, neki misle preskupo, istraživanje priče o štetnosti acetaminofena, ali novinari ove kuće postavljaju pitanje da li život njihovih sugrađana ima cenu.
Zbog takvog pristupa imaju sve više donatora i sponzora, a po mišljenju Stiva Valdmena, autora velike studije o medijima u 2011., velike tehnološke kompanije koje su u poslednjih nekoliko godina brzo rasle (Apple, Google i sl) trebalo bi da pomognu ovakve projekte, jer svoj uspeh donekle duguju njima.
Izvor: The Atlantic