Pre nekoliko dana kreditna agencija Fitch je degradirala kreditni status Srbije sa BB- na B+. Zbog višednevnih političkih senzacija ovo je izgleda promaklo medijima – protekle nedelje su svi zajedno, i štampani i elektronski mediji, reč “rejting” pomenuli samo 6 puta.
Iako ovaj događaj nije razlog za paniku, Saša Milojević na sajtu makroekonomija.org piše da ga ipak ne treba shvatiti olako jer “neke od implikacija pada kreditnog rejtinga mogu biti dalje slabljenje dinara, pad atraktivnosti zemlje za investicije, poskupljenje kredita isl. U svakom slučaju je interesantno porediti zemlje Fitch-ovog „kluba“ BB-, koji je Srbija upravo napustila sa zemljama kluba B+ u koji je degradirana. U klubu BB- su Angola, Jermenija, Kipar, El Salvador, Lesoto, Nigerija, Surinam i Tunis a degradacijom rejtinga Srbija je postala rizična kao sledeće zemlje: Bolivija, Gruzija, Gana, Venecuela, Mongolija, Vijetnam, Zambija”.
Dakle, iako smo na makroekonomskom planu zadobili ne prejak ali ipak bolan udarac, pokazali smo da nas mnogo ne interesuje rejting države, već rejting ličnosti koje je vode. Tako ćete ako ukucate reč “rejting” u bilo koji agregat vesti naići na mnogo naslova vezanih za “vrtoglavi rejting naprednjaka”, zatim za kreditni rejting Slovenije, Hrvatske i Francuske, a zatim ponovo za rejting političara.
Izgleda da smo trenutno opsednuti pitanjem da li su istraživanja javnog mnjenja tačna i ko je od političara najpopularniji u zemlji, ko pravi novu stranku, gde će se preletači zaputiti ovog proleća i ko će s kim na izbore. Ekonomija, na čije loše stanje se svi žalimo, po običaju nije u prvom planu, ali kad bi bila postalo bi nam jasno zašto nas je Fitch degradirao:
– u grupi nabrojanih zemalja sa B+ rejtingom jedino je Venecuela u 2013. imala manji rast (1,6%) realnog BDP-a od Srbije (2%)
– u istoj grupi zemalja veći javni dug od nas (61,6%) ima jedino Venecuela (75,9%)
Ako smo se namerili da prestignemo Venecuelu treba znati da je ova zemlja u velikim ekonomskim problemima – u 2013. je zabeležila inflaciju od čak 56,2 odsto a, radi još malo poređenja sa našom neslavnom prošlosti, prošle godine je bila u žiži interesovanja svetskih medija zbog nestašice najosnovnijih proizvoda kao što su mleko i toalet papir, zbog čega je konačno Vlada morala da preuzme fabriku toalet papira kako bi izbegla ponovnu nestašicu tog proizvoda.
Reč nedelje je inače naša stalna rubrika – svake nedelje uredništvo „Biznisa i Finansija“ bira reč za koju veruje da će obeležiti narednih sedam dana. Od petka do petka agencija Real Time Clipping prati pojavljivanje ove reči u ekonomskom i političkom kontekstu.