Objavljivanjem jednog jednostavnog dopisa naslovljenog sa “Stižu prvi računi PD EPS Snabdevanje“ iz 9.08.2013, godine, a koji je označio početak reorganizacije EPS-a, internet strana našeg magazina postala je “zid plača” za mnoge građane Srbije i svedok katastrofalno lošeg rada jednog javnog preduzeća.
Zahvaljujući Google pretraživaču koji je nepristrasno zabeležio koliko puta su građani Srbije ukucali u pretraživač reči “novi računi” i “EPS snabdevanje” ili neku sličnu kombinaciju, ovaj mali tekst postao je najčitaniji tekst na našem sajtu sa preko 9.000 unikatnih poseta nastalih usled bezuspešnih pokušaja građana da razumeju zašto su dobili pogrešne račune, a kako je vreme odmicalo, i kako je rad EPS Snabdevanja pokazivao sve više nedostatka, i radi iznošenja svojih pritužbi na pogrešno ili uopšte neočitana brojila, i sličnih propusta u radu ovog preduzeća. Iz žalbi građana, koji su najčešće verovali da se obraćaju EPS Snabdevanju a ne našoj redakciji (što je previd nastao zbog toga što EPS Snabdevanje nije na vreme omogućio veći broj podataka na sopstvenom sajtu) vidi se da je reč o sve ređim redovnim platišama struje, koje je država dodatno ponizila. Verovatno je slično i sa sajtovima drugih medija, “zidova plača”.
Ministarstvo energetike je već nekoliko puta intervenisalo u slučaju rada EPS Snabdevanja (i EPS-a ali to je malo drugačija i šira priča) prvo da bi se razjasnilo šta će biti sa pretplatama na prethodnim računima (koje je vodio tada jedinstveni EPS), a zatim zbog računa koji su bili tako nerazumljivi “da ih ni Tesla ne bi shvatio”. Obe’ano je da će novi računi (koji će doživeti još poboljšanja) biti predstavljeni najkasnije u februaru ove godine, ali se onda dogodio još jedan (možda jer je utvrđivanje eventualne krivice još u toku) veći gaf – da računi za decembarsku potrošnju možda nisu dobro očitani i da su (ne)zakonito uvećani.
“Pojedini kupci su dobili veće račune jer je potrošnja u decembru u Srbiji bila veća za 24 odsto u odnosu na novembar 2013. godine… Povećanje iznosa na računu u dinarima nije direktno srazmerno povećanju potrošnje u kilovat-satima, jer je iznos koji kupac treba da plati uslovljen zonskim načinom obračuna” saopštili su iz EPS Snabdevanja.
Da je ovo usamljen slučaj mediji se verovatno ne bi toliko ni bavili pisanjem o poslovnim promašajima ovog preduzeća. Međutim, s obzirom na činjenicu da u poslednjih pola godine skoro svakog meseca iskrsne neki novi problem nemoguće je ne zapitati se šta je krenulo po zlu u transformaciji preduzeća za koju se pričalo da će doneti uštedu na nivou od 100.000 evra dnevno.
Zato je uprkos zajedničkom saopštenju EPS-a i EPS Snabdevanja resorno ministarstvo obećalo sopstvenu istragu a onda je, sa pristizanjem ogromnih računa za gas, od jednog drugog javnog preduzeća koje takođe treba da uđe u restrukturiranje (i s kojim Ministarstvo energetike ima takođe širi horizont sukoba) proširilo svoj dijapazon rada.
EPS je tek u sredini svog reorganizovanja iz javnog preduzeća (što će biti do marta 2014. kada prelazi u akcionarsko društvo) pa se postavlja pitanje, ako je ova mala reorganizacija (prosto izdvajanje jednog preduzeća iz njegovog sastava) izazvala toliko problema, šta li će tek doneti veća i sveobuhvatnija transformacija.
Na jednom od sastanaka novinara sa v.d. direktorom EPS-a Aleksandrom Obradovićem on je objašnjavao kako je u energetskom gigantu nemoguće utvrditi odgovornost zaposlenih. Naime, EPS je tada imao 13 zavisnih preduzeća čije rukovodstvo uopšte nije odgovaralo Obradoviću, a naravno, svako od ovih preduzeća je imalo svoje nezavisne finansije, pravnu službu, ljudske resurse, nabavke, informacione tehnologije isl. Otud i onaj skandal u medijima zbog 70 zaposlenih samo u PR sektoru EPS-a. Dakle, plate mogu redovno da se isplaćuju ali ne može da se utvrdi ko svoj novac ne zarađuje. Možda su zato efikasni koliko jesu.
To je rezultat vladajuće logike „prvo platite struju a posle se žalite i utvrđujte čija je račun krivica“. Čini se da se vlasti nisu postarale da urade svoj posao – da podignu standard građana i zaštite njihovih prava.
Rad EPS Snabdevanja podgreva ionako ogromne sumnje u uspeh posla reogranizacije ostalih državnih i javnih preduzeća. Košta nas njihov loš sadašnji rad, a kako se vidi, košta nas i njihova loša transformacija.
Da li je zaista tako teško očitati i obračunati jedan račun i pokazati minimalno poštovanje prema građanima redovnim platišama računa?
Reč nedelje je inače naša stalna rubrika – svake nedelje uredništvo „Biznisa i Finansija“ bira reč za koju veruje da će obeležiti narednih sedam dana. Od petka do petka agencija Real Time Clipping prati pojavljivanje ove reči u ekonomskom i političkom kontekstu.