Nemački grad Hamburg je objavio planove razvoja za naredne dve decenije, u kojima se, verovali ili ne, ne pominju automobili na ulicama. Ambiciozne hamburške vlasti smatraju da ne postoji destinacija na koju može lično motorno vozilo a ne mogu noge, bicikl i javni prevoz.
Cilj je da hamburški putevi postanu “zeleniji” ili da bar mreža ekološkog prevoza pokrije bar 40% javnih površina. Dakle, parkovi, dečija igrališta, sportski tereni, groblja i sl, će imati svoju mrežu puteva za svaki prevoz osim automobila.
Zatvaranje ulica za lična motorna vozila je izgleda postalo trend u mnogim evropskim gradovima – London naplaćuje “porez na zagađenje” svim privatnim vozilima koja tokom špica ulaze u centar grada, a Kopenhagen gradi biciklističke autoputeve od centra ka periferiji.
Neki stručnjaci tvrde da je ovo, iako ne dobro artikulisan, trend širom sveta. Profesor Majkl Sivak sa Mičigenskog univerzitetskog instituta za istraživanje saobraćaja tvrdi da je 2008. godine dostignut maksimalni broj ličnih vozila u SAD i da je od te godine pomenuta cifra u padu (u ovo je uračunat uticaj finansijske krize međutim i sa njim je broj posednika automobila u padu).
Sivak smatra da razlog ovome može biti i povećan broj onih koji rade od kuće, kao i ponovno naseljavanje centara gradova. Negde se i lokalne vlasti trude da ogranične broj vozila u gradovima, što je najupečatljivije u prenaseljenim i zagađenim kineskim gradovima.
Po Sivakovoj računici kada se računa utrošak energije sve je, pa i letenje i putovanje vozom, isplativije nego vožnja. On se nada da će vlasti gradova širom sveta ovo što pre shvatiti.
Izvor: BBC