Danas sam pozvan na prezentaciju novog električnog auta – BMW i3. Njemačke auto kompanije su se inače veoma kasno dosjetile da su električni automobili jedini koji imaju budućnost. Veoma dugo su se jedan za drugim direktori Volkswagena, Audija i ostalih javno blamirali izjavljujući da električni automobili nisu relevantni.
I stoga je moje iznenađenje bilo veće što je BMW od ovoga napravio veliku stvar. Prezentacija je veoma fino organizovana u veoma ekskluzivnom konferencijskom centru, nacionalne novine su objavile velike reklame preko cijele stranice, TV stanice su počele da vrte veoma lepo napravljenu reklamu. U Holandiju je specijalno za ovu priliku došao glavni dizajner cijele BMW-grupe: Adrian van Hooydonk (inače i sam Holanđanin).
Prezentacija je trajala dobrih sat vremena. Ulickana i izuzetno dobro uvježbana. Nakon prezentacije je došlo vrijeme da pozvani gosti pogledaju pripremljenu izložbu: 2 potpuno opremljena automobila a pored toga još 7 štandova gdje je svaki dio tehnologije ovog automobila bio posebno objašnjen. Pored toga prominentno postavljena nova high-tech karoserija od ugljenih vlakana koja je čvrsta kao čelik ali 50% lakša.
Međutim za to vrijeme je mene nekakav crv počeo da grize. Nešto sa ovim automobilom nije u redu. Nešto jednostavno tu ne štima. U biznisu se strogo pridržavam nekoliko pravila. A jedno od njih je pravilo da kada ljudi jedno govore, a drugo rade – onda je ono što govore šarena laža i njihove prave namjere se mogu vidjeti iz njihovih akcija.
Ono što mi je prvo upalo u oči je da je i3 prilično maleno auto. Veoma slično Audiju A2 (koji je bio fijasko). Jeste da i3 ima cool dizajn i da je jedno od prvih auta koje ima kompletnu karoseriju napravljenu od kompozitnih ugljenih vlakana, ali to nije ono što BMW-ovi klijenti traže.
Tipični BMW klijent bilo gdje na svijetu je zainteresovan za imidž, a i u biciklističkoj i ekološki osvešćenoj zemlji kao što je Holandija – to nije drugačije. BMW vozači su bahati, voze prebrzo i generalno misle da su bogovi na putevima. Kome onda BMW misli prodati mali automobil, koji jedva može da dostigne 130km/sat i ima akcijski radijus od 100 kilometara? Tipičan BMW vozač ne bi ovo malo auto kupio ni svojoj ćerki tinejdžerki. Sa druge strane ekološki osvešćeni ljudi neće kupiti auto koje je manje, slabije po karakteristikama i 20% skuplje od Nissan LEAF-a (najprodavanije električno auto na svetu).
Saša zbunjen.
U Sjedinjenim Državama Tesla model S se prodaje bolje nego Mercedes, Audi, BMW i Porshe ZAJEDNO. I ovo malo auto je njihov odgovor na Teslinu konkurenciju? Počeo sam da se pitam da onaj holandski dizajner nije u BMW donio ne samo svoje znanje nego i popriličnu zalihu holandskih XTC pilula.
Ali onda mi je svanulo!! BMW uopšte ne želi da napravi električno auto! Njihov cilj je da testiraju proizvodnju automobilskih karoserija od ugljenih vlakana! BMW zna da stroga evropska pravila o limitiranju izduvnih gasova dolaze za par godina! I jedini način da se velike BMW limuzine uklope u ta pravila je da imaju manji (tro-cilindrični) motor. A jedini način kako se mogu zadržati performanse koje BMW vozači očekuju je da se težina automobila drastično smanji upotrebom kompozitnih high-tech materijala. I tada mi je njihov plan postao veoma jasan! BMW može na ovom malom automobilu da sa jedne strane zamaže oči narodnim masama i da kaže da imaju električno auto. A sa druge strane veoma kritičnu tehnologiju proizvodnje karoserija od kompozitnih vlakana mogu da usavrše čak i ako i3 propadne na tržištu.
E tad mi je već bilo puno lakše. Odahnuo sam! Za trenutak sam se zabrinuo da će Nijemci da shvate da je 5 do 12 i da im Tesla Motors nepovratno otima jedno po jedno tržište (prvo Amerika, onda Evropa i uskoro Kina). Moje akcije Tesle su još uvijek osigurane da rastu, a BMW je sigurno na putu ka stečaju u 2025-oj!
Saša Svitlica, vlasnik i direktor holandske konsultantske firme GreenMonkerys