Protiv sam paušalnih i netačnih izveštaja o mogućim izmenama politike privatnosti moje aplikacije za slanje poruka, izjavio je Jan Kum, kreator aplikacije WhatsApp i vlasnik istoimene firme koju je nedavno kupio Fejsbuk za 19 milijardi dolara.
U postu na svom blogu Kum je nastojao da uveri korisnike kako Fejsbuk, nakon što je za 19 milijardi dolara (13.7 milijardi evra) kupio WhatsApp, ne bi trebalo da promeni osnovna načela na kojima je on gradio ovu svoju aplikaciju.
„Poštovanje prema vašoj privatnosti ugrađena je u naš DNK“, napisao je on.
Poruka dolazi u osvit pravnih žalbi američkih regulatora koji tvrde da je, nakon ove akvizicije, ugrožena politika privatnosti ove aplikacije od strane kupca – u ovom slučaju Fejsbuka.
Kum navodi da je, u svom detinjstvu provedenom u Ukrajini tokom 1980-tih, „činjenica da nismo mogli da se slobodno izražavamo, i strah da će naša komunikacija biti praćena od strane KGB, bila delom i razlog zbog kojeg smo se preselili u SAD kada sam bio tinejdžer“.
On je rekao da ne bi dozvolio da njegovu firmu kupi Fejsbuk ako bi to značilo promenu dosadašnje politike u kojoj se, između ostalog, ne pita za imena korisnika, njihove e-mail adrese ili rođendane. On je rekao da neće dozvoliti da korisnički podaci budu zloupotrebljeni u svrhu reklamiranja i reklamnih kampanja.
„Špekulacije oko navodne promene ovakve politike, naprotiv, ne samo da su neosnovane i neutemeljene već su i neodgovorne“, dodao je on.
„Ovakve glasine u ljudima proizvode strah i razmišljanje da ćemo sada naprasno početi da sakupljamo sve vrste nekih novih podataka koji se tiču naših korisnika. To naprosto nije istina.“
Zabrinutost zbog privatnosti
WhatsApp trenutno zarađuje od prodaje pretplate koja korisnike košta 99 centi na godišnjem nivou.
Kum se već pre dve godine na svom blogu izjašnjavao kako je protiv reklama i oglašavanja.
Ali, advokati iz oblasti privatnosti klijenata zatražili su od američkih regulatora da blokiraju ovu kupovinu, tvrdeći da Fejsbuk već dugo vremena obećava i ubeđuje kako ne koristi podatke korisnika u reklamne svrhe – samo da bi na kraju uradio upravo to.
U podnesku koji su Saveznoj trgovinskoj komisiji (FTC) predstavile dve grupe za zaštitu privatnosti – Informativni centar za elektronsku privatnost i Centar za digitalnu demokratiju – tvrdi se da korisnici aplikacije daju svoje podatke WhatsApp-u pod uslovom da ih ova kompanija neće deliti trećim licima niti ih koristiti u reklamne svrhe.
„Facebook rutinski upotrebljava informacije svojih korisnika u reklamne svrhe, pa je jasno da to namerava da uradi i s podacima korisnika WhatsApp-a. Ovakav poslovni model profilisanja korisnika uključuje i detaljne lične podatke koje kompanija dobija od njih, uključujući tu i njihove bliske prijatelje“, napisano je u podnesku ove dve grupe za zaštitu privatnosti.
„Predložena akvizicija će stoga prekršiti svojevrsno međusobno razumevanje između WhatsApp-aa i njegovih korisnika, izlažući ih onlajn oglašavanju, što predstavlja nepoštenu i obmanjujuću tržišnu praksu, i mogla bi biti predmet istrage Savezne trgovinske komisije.“
FTC se još uvek nije izjasnila hoće li otvoriti istragu.