Cloud je preko noći promenio način na koji pojedinci komuniciraju i razmenjuju svoje podatke preko interneta, ali je izmenio i poslovne filozofije uspešnih velikih kompanija. Ništa više nije kao što je bilo pre samo nekoliko godina, i tome nije kraj. Uskoro će svi uređaji biti pametni i umreženi, kaže za sajt „Biznis & Finansije” Jesper Tuner, direktor Cloud Marketing Programa u kompaniji Ericsson, koji je nedavno boravio u Beogradu na konferenciji Telfor.
B&F: Zašto kompanije strahuju od poslovanja u cloud okruženju? Koliko je zapravo cloud bezbedan?
Jesper Tuner: Čak 74 odsto preduzeća navodi zabrinutost u pogledu bezbednosti i upravljanja cloud servisom kao najveći razlog za njegovo neusvajanje. Ovo naročito predstavlja problem najvećim svetskim kompanijama. Tradicionalan način obezbeđenja ovakvog vida usluga svodi se na ograničenje pristupa u cilju sprečavanja upada uljeza u sistem, tzv. perimetarska zaštita. Sa druge strane, cloud servis je po svojoj prirodi otvoren i nema ovakav vid zaštite. Ovo zahteva promenu paradigme obezbeđenja, tako da perimetarska zaštita mora biti dopunjena bezperimetarskom zaštitom. Ako pretpostavite da je sistem ugrožen, fokus više neće biti samo na sprečavanju upada uljeza, već i na osiguravanju nemogućnosti izazivanja štete prilikom upada.
Kompanija Ericsson radi na rešenjima u vezi sa ovim izazovima u poslovanju. Naša akvizicija Apcere je upravo u vezi sa ovim segmentom; npr. za sigurnost da korisnici sistema mogu raditi samo ono što je predviđeno da rade. Naše partnerstvo sa GuardTime-om tiče se dela oko integriteta, odnosno mogućnosti forenzičkog dokazivanja da određeni podaci nisu menjani ili dirani od strane neovlašćene strane.
B&F: Kako Eriksonov Cloud Sistem može omogućiti kompanijama da prošire svoje poslovanje? Šta su konkretne prednosti virtuelizacije?
J. Tuner: Cloud modernizuje mreže, omogućavajući manje troškove i dodavanje jedinstvenih novih usluga. Ericsson je fokusiran na ovu mogućnost, uspostavljajući cloud servise širom sveta, a oni pružaju brzinu, agilnost i efikasnost koje su potrebne našim klijentima da bi ostali konkurentni, rasli i uvećali svoju vrednost.
Eriksonov Cloud Sistem je otvorena platforma čija je namena uspostavljanje i upravljanje virtuelizovanim hardverskim i softverskim proizvodima, razvijenim od strane Ericssona ili drugih proizvođača, sa automatizacijom, sistemom upravljanja i bezbednošću potrebnim za servisne provajdere i korisnike.Kao dodatak širokom spektru cloud proizvoda i servisa za ICT segment, razvijamo našu platformu u cilju obrađivanja svih zadataka iz velikog broja različitih industrija. Takođe, imamo specijalizovane ponude za određene vertikalne industrije, kao što su na primer medijska, transportna i auto-moto industrija.
Ericsson gleda na Cloud i virtuelizaciju kao na jedne od ključnih oblasti za rast, i za nas i za naše klijente. U cilju iskorišćavanja ovih mogućnosti, a i u skladu sa pravcem u kom će se Ericsson kretati, stvorili smo novu poslovnu jedinicu: BU Cloud i IP.
B&F: Kako biste opisali Cloud Koncept “Povezano Vozilo” sa Volvom? Da li je taj koncept lako prilagodljiv i za druge kompanije i namene?
J. Tuner: Ovo je u velikom delu povezano sa našom vizijom „Umreženog društva“, pri čemu će sve što može imati koristi od umrežavanja biti umreženo, osnažujući ljude, poslove i društvo.
U mogućnosti smo da za industriju i društvo ponudimo puno sličnih tipova rešenja i usluga kakve smo razvili i za telekomunikaciono tržište: mrežnu infrastrukturu, upravljane usluge, savetovanje i sistemsku integraciju, korisničku podršku i softverska rešenja.
Cloud servis „Umreženo vozilo“ cilja globalnu auto-moto industriju, njene trenutne i buduće zahteve za skalabilnosti, bezbednosti i fleksibilnosti u pružanju usluga vozačima i putnicima. Ovaj servis je nedavno osvojio nagradu za najinovativniju LTE uslugu/aplikaciju na Telecoms.com LTE događaju u Severnoj Americi.
Postoji mnogo korisnih namena za umreženi automobil. Navodim samo dva primera:
1)Upozorenje o ledu na kolovozu. Jedno vozilo detektuje zaleđene puteve i obaveštava cloud o tome, a on upozorava druga kola i takođe šalje informacije nadležnima za puteve, koji će na osnovu tih informacija izaći i posuti so po putevima. Mogli bi takođe da integrišemo rešenje sa uličnim svetlima (ako su „pametna“) i da promenimo boju svetla na zaleđenim delovima.
2) Namirnice isporučene kolima. Koristite svoj automobil kao prostor za dostavu dobara, koristeći postojeću integraciju automobila. Sa partnerskom integracijom i API-e, već postojeće „pronađi auto“ i „digitalni ključ“ funkcije su autorizovane za korišćenje od strane kompanija za dostavu.
B&F: Na koji način cloud tačno menja svakodnevnu pojavu i način razmišljanja telekomunikacionih operatora?
J. Tuner: Operatori shvataju da su brzina, agilnost i efikasnost, kombinovani sa okruženjem koje pojednostavljuje inovacije, neophodni da bi ostali konkurentni, rasli i povećali svoju vrednost. Oni onda gledaju na Cloud kao na nešto što im može omogućiti poboljšanja u svim ovim oblastima.
U velikom broju slučajeva, operatorima treba previše vremena da izbace nove usluge. Troškovi postaju vezani za organizaciju i potrebno je mnogo više vremena za generisanje prihoda. U pojedinim slučajevima, uslugama treba po nekoliko meseci da izađu zbog kompleksnosti mreže i povezanih sistema za podršku. Sa fondom HW resursa dostupnih za različite virtuelne mrežne funkcije moguće je meriti kapacitet za virtuelne mrežne funkcije na mnogo brži i agilniji način. Ovo je podjednako primenljivo za IT okruženje operatora, kao i za njihove komercijalne ponude.
Na svakom konkurentnom tržištu cilj je uvek poboljšati efikasnost i isporučiti više sa manje uloženog. Operatorima treba platforma koja pruža visoke performanse kada je to potrebno i niske ukupne troškove vlasništva kada nije potrebno, kao i mogućnost automatizovanja zadataka koliko god da je to moguće.
Operatorima treba i bogatije okruženje za inovacije. Koristeći cloud operateri mogu isprobavati inovacije bez velikih troškova i fleksibilno odrediti one koje su uspešne u stvaranju novih prihoda.
B&F: Kakve su Vaše srednjoročne i dugoročne prognoze u pogledu daljeg razvijanja telekomunikacija u svetu? Šta bi moglo da bude ono što će “promeniti pravila igre”?
J. Tuner: Naši korisnici prolaze kroz tri vrste transformacije. Jedna menja osnovne mrežne i telekomunikacione funkcije, konsoliduje ih i virtuelizuje. Ova vrsta transformacije je još uvek u početnoj fazi. Druga vrsta je transformacija unutrašnjih IT Sistema. Treća vrsta transformacije je prisutna nudeći usluge bazirane na Cloud servisu korisnicima operatora. Većina operatora već ima u ponudi neki tip komercijalnog Cloud servisa.
NFV, Cloud i SDN su tehnologije iza navedenih transformacija, i same po sebi će “promeniti pravila igre” u narednih nekoliko godina.
Ako gledamo još dugoročnije, videćemo pojavljivanje 5G tehnologije, čije je procenjeno vreme uspostavljanja 2020. godina i dalje. Ako je LTE bio namenjen povezivanju svakoga – 5G je namenjen povezivanju svega, sa praktičnim primenama koje uključuju komunikaciju sa mašinama u kritičnim situacijama, kao što su daljinsko upravljanje mašinama u opasnim okruženjima, operisanje od strane robota koji bi bio daljinski navođen, ili povezivanje velikog broja senzora. Ovo postavlja potpuno nove zahteve budućim mrežama, koje će morati da izađu na kraj sa npr. 1000 puta većom gustinom saobraćaja nego sada, 10-100 puta većim brojem povezanih uređaja i 10-100 puta većom brzinom prenosa podataka nego sada.