Osamnaesti godišnji izveštaj Globalna snaga maloprodaje identifikuje 250 najvećih trgovinskih lanaca širom sveta na osnovu javno dostupnih podataka za fiskalnu 2013. godinu i analizira njihove karakteristike na osnovu geografskog područja, sektora proizvodnje, aktivnosti u oblasti e-trgovine i drugih činilaca. Takođe, izveštaj sadrži i spisak 50 najvećih svetskih e-trgovaca.
Izveštaj Globalna snaga maloprodaje 2015: Prihvatanje inovacija je mnogo više od liste trgovinskih lanaca. Izveštaj razmatra pet trendova koji su značajno uticali na maloprodaju: kupovina u maloprodajnim objektima na aerodromima, maloprodaja putem mobilnih telefona, brzina, interaktivnost, inovativnost.
Prvi trend je kupovina u maloprodajnim objektima na aerodromima koji redefiniše ulogu kupaca, tj. putnika i transformiše ulogu aerodroma u strategiji trgovaca. Više od milijardu ljudi koristi međunarodne letove svake godine i troši oko tri milijarde američih dolara za to vreme. Iz tog razloga pojedine kompanije nazivaju aerodrome „Formulom 1 maloprodaje“ ili „šestim kontinentom“.
Međunarodni turizam nastavlja da beleži rast iznad očekivanja uprkos brojnim geopolitičkim i ekonomskim izazovima, a prodaja raste više od 12% godišnje od 2009. godine. Rastu doprinosi povećan broj turista iz zemalja u razvoju, kao što je Kina i spremnost putnika da kupuju dok su na putovanjima.
Pripadnici srednje klase iz zemalja u razvoju obilaze svetske prestonice i pospešuju prodaju, posebno luksuznih proizvoda, što znatno doprinosi razvijenim ekonomijama evropskih zemalja i SAD.
Putnici uglavnom ležerno kupuju na aerodromu zbog dugih pauza između letova, a međunarodna putovanja često pružaju osećaj ličnog dostignuća što dodatno podstiče eksperimentisanje i hedonizam. Takođe, turisti iz zemalja u razvoju često žele da kupe neki luksuzni proizvod dok su na putovanju jer je veći izbor ali i manja cena nego u njihovim matičnim zemljama.
Kao posledica toga, aerodromi su postali prave maloprodajne destinacije, trgovci su se preorijentisali na prodaju luksuznih proizvoda koji su ugrozili dominaciju free shop-ova iz prošlosti. Aerodromi postaju neka vrsta laboratorije ali i izvor informacija, omogućujući kompanijama da eksperimentišu.
Drugi trend je prodaja putem mobilnih telefona, što je brzorastući trend za koji se očekuje da ostvari 640 milijardi američkih dolara na godišnjem nivou. Predviđa se da će 65% svetskog stanovništva koristiti mobilni telefon do 2015. godine a 83% će internetu pristupati putem prenosivih uređaja. Predstavljanje prenosivih tehnologija kao što su Google naočare, otvara nove mogućnosti za obraćanje potrošačima i trgovci se orijentišu na ovu oblast. Trgovci će morati da odgovore na nove trendove nudeći besplatan internet u prodajnim objektima i prilagođene sadržaje za mobilne telefone i druge personalne uređaje.
Očekuje se da će plaćanje putem mobilnog telefona preći 90 milijardi dolara do 2017. godine. Pojedini trgovci su stvorili uslove za nesmetanu trgovinu putem mobilnih telefona. Kupci očekuju relevantne, personalizovane informacije i ponude, a trgovci moraju da obezbede privatnost i bezbednost podataka. Poverenje, transparentnost i zaštita podataka potrošača biće glavni izazov za trgovce kada plaćanje putem mobilnog telefona postane svakodnevica.
Treći trend je brzina u maloprodaji što podrazumeva brzinu pojavljivanja na tržištu, brzinu u odgovoru, brzinu u isporuci. Brzina je važan trend u maloprodaji poslednjih deset godina a u 2015. godini se očekuje da trgovci još brže izlaze u susret željama potrošača. Ništa se neće desiti preko noći ali testiranje mogućnosti u ovoj oblasti se radi svakodnevno.
Multinacionalna kompanija Amazon proširuje svoje usluge i razmatra isporuku porudžbina istog dana. Nedavno su testirali mogućnost isporuke taksijem a trenutno čekaju dozvolu Savezne uprave vazduhoplovstva za uslugu koja će podrazumevati da dronovi isporučuju porudžbine u roku od pola sata.
Ipak isporuka u toku dana neće tako brzo zaživeti, ali trgovci će morati da optimizuju sadržaje i prilagode ih mobilnim uređajima kako bi kupci brzo i lako mogli da pronađu informacije i proizvode koji su im potrebni.
Četvrti je interaktivnost u maloprodaji gde nije reč samo o kupovini proizvoda za novac, to je sada pravi doživljaj koji podrazumeva odgovarajući ambijent, emociju, edukaciju, angažman. Trgovci se trude da potrošačima kupovinu pretvore u nezaboravno iskustvo pa organizuju modne revije, muzičke festivale, kampanje na društvenim mrežama itd. Pojedine kompanije obezbeđuju kupcima doživljaj za celu porodicu na jednom mestu: prodavnice, stomatološku i medicinsku negu, odeću, zabavu, banke, parking, mesto za verske aktivnosti.
Potrošači očekuju da sve informacije vide onlajn, da pristupe kuponima, saznaju za promocije u bilo koje vreme, na bilo kom uređaju. Oni očekuju da informacije o proizvodu i ceni budu dostupne putem reklama na društvenim mrežama, u prodavnicama i onlajn. Da bi bilo u mogućnosti da odgovore na sve potrebe potrošača trgovci moraju i sami da se promene.
Poslednji trend je inovativnost u maloprodaji što znači da trgovci moraju da odgovore na sve promene i izazove kreativnošću i inovacijom. Ne postoji jedinstvena formula za uspeh, trgovci će i dalje morati da pronalaze netradicionalne načine da dođu do potrošača. U nekim slučajevima će posrednici biti potpuno isključeni, neće biti prodavnica u fizičkom smislu, inventara, magacina već će proizvod biti naručivan direktno od proizvođača.
Očekujte da sve više trgovaca budu inovatori. Brojni trgovci investiraju u sopstvene laboratorije, uključujući Nordstrom, Wal-Mart, Staples, Amazon i The Home Depot. Trgovci su prihvatili modernu tehnologiju i koriste je u kreativne svrhe. Na primer Lowe’s je predstavio višejezičnog robota koji može da skenira unos kupca o željenim proizvodima, identifikuje ih, brzo pristupi informacijama o tome i pomogne kupcu da ih pronađe u prodavnici. Sa razvojem Interneta stvari možemo očekivati uskoro automatsku nabavku i isporuku proizvoda.