Solidan oporavak Centralne i Istočne Evrope donosi pozitivne efekte na svoje susede u regionu Jugoistočne Evrope. Na grupu od devet zemalja ovog regiona, pozitivne efekte donosi niska vrednost evra, kao i niže cene nafte, pokazala su dva istraživanja TMF Group koja su danas objavljena.
Istraživanje „Rizici i mogućnosti poslovanja u Centralnoj i Istočnoj Evropi“, urađeno za potrebe TMF Group, konsultantske agencije koja posluje u preko 80 zemalja, a koje je objavilo Istraživačko odeljenje Ekonomista (The Economist Intelligence Unit) ukazuje na to da se glavni deo regiona Centralne i Istočne Evrope ekonomski oporavlja i da se poslovni rezultati poboljšavaju nakon perioda 2010-2013., kada su rezultati bili promenljivi a oporavak spor. Istovremeno, postoje pozitivni inicijalni indikatori u Jugoistočnoj Evropi koji ukazuju na to da pojedina tržišta ovog regiona pokazuju znake blagog oporavka iako oporavak nije potpun.
Kompanije koje šire svoje poslovanje u Centralnoj i Istočnoj Evropi imaju koristi od opšteg, stabilnog ekonomskog razvoja kao i iznosa korporativnog poreza koji je niži nego u većini zemalja Zapadne Evrope. Zemlje Jugoistočne Evrope (Bugarska, Hrvatska, Srbija i Slovenija) predstavljaju tržište od 20 miliona stanovnika a međunarodne kompanije traže nove lokacije koje imaju potencijala za rast. Kompanije očekuju da će ova tržišta rasti te stavljaju Srbiju i Bugarsku na vrh liste 10 zemalja sa očekivanim organski rastom u 2015.
Duboke strukturne reforme, u srednjoročnim i dugoročnim prognozama, predstavljaju šansu za srpsku ekonomiju i njeno ozdravljenje. Međutim, ekonomska i poslovna predviđanja za narednih 18 meseci mogu biti nepovoljna zbog: smanjenja plata i penzija, veće stope nezaposlenosti uzrokovane restrukturiranjem javnih preduzeća i novim Zakonom o privatizaciji, niskog nivoa poverenja potrošača, kao i poslovne zajednice, i smanjenog izvoza u EU zbog slabog opravka, i usporenog rasta u ZND zemljama (Rusija i bivše SSSR republike). Takođe, skok vrednosti švajcarskog franka, otkazivanje projekta Južnog toka kao i mere štednje i fiskalne konsolidacije, koje generalno smanjuju opštu potrošnju, mogu imati negativne efekte.
Jugoistočna Evropa i dalje nudi mogućnosti rasta, ali i nosi rizike za poslovanje. Potencijalni investitori i međunarodne kompanije moraju biti dobro pripremljene kako bi znale kako da se nose sa rizicima kao i da imaju podršku lokalnih stručnjaka koji imaju značajna iskustva u ambijentu u kojem se legislativa i regulative brzo menjaju. Rizici proizilaze i iz usporavanja i pojave deflacije u evrozoni, kao i pogoršanja situacije u Rusiji i Ukrajini.
Danijel Tornili (Daniel Thorniley) CEEMEA Business Group: „Dok veći deo Evrope, ali i globalno tržište i dalje ostvaruju niže rezultate (period 2013 – 2015.), centar regiona Centralne i Istočne Evrope počeo je da pokazuje vidan napredak zahvaljujući mini oporavku evrozone kao i proširene emisije kredita od strane banaka. Takođe, potrošači su počeli da troše više. Relativni skok ekonomskih brojeva jenjava poslednjih meseci kao posledica činjenice da je ciklus rasta neuravnotežen. S obzirom na to da kompanije nastoje da nadomeste rast na slabije razvijenim tržištima, pokazalo se da region Centralne i Istočne Evrope može predstavljati jedno manje objedinjeno tržište. Kada objedinite zemlje Centralne i Istočne Evrope dobijate veći broj stanovništva sa raznolikim tržištima, kao i potrošačkim potrebama koje treba zadovoljiti. Načelno, ova dobra vest se delimično odnosi na Jugoistočnu Evropu, sa izuzetkom Rumunije. Međutim, i u ovom regionu, vidimo neke pozitivne znake za razvoj poslovanja“.
Juraj Gerzeni, šef odeljenja TMF Group za Evropu, Bliski Istok i Afriku rekao je da „nakon nekoliko teških godina, sa izuzetkom Poljske, region Centralne i Istočne Evrope, pokazuje pozitivne trendove. Međutim složen poreski sistem zajedno sa legislativom koja se ubrzano menja kao i određenog odsustva transparentnosti u poslovanju, mogu uticati na duži period značajnog oporavka. Dok zemlje Centralne Evrope kao i Rumunija pokazuju pozitivne brojeve, Jugoistočna Evropa još uvek kaska u rastu, ali nudi velike mogućnosti u posmatranju regiona kao klastera zemalja.“
„Radeći na tržištu Srbije 13 godina, videli smo i dalje vidimo, dobar potencijal za međunarodni biznis koji je u potrazi za rastom prodaje u Jugoistočnoj Evropi. Srbija ima povoljne poreze, kao i niz ugovora o izbegavanju dvostrukog oporezivanja, između ostalog, sa mnogim zemljama EU, kao i Kanadom, Kinom, Indijom i Rusijom“, istakla je Jelena Ćuk, generalni direktor TMF Group Srbija.