Prilično dobrim ocenama za bezbednost, zdravlje i higijenu i lošim za aviosaobraćajnu infrastrukturu i dostupnost prirodnog i kulturnog blaga, Srbija se svrstala na 95. mesto u svetu po indeksu konkurentnosti turizma Svetskog ekonomskog foruma (SEF).
Španija se prvi put našla na vrhu zahvaljujući svom kulturnom blagu, infrastrukturi i prilagođavanju digitalnim navikama potrošača, a slede Francuska, Nemačka i SAD, preneo je danas Euraktiv Srbija.
Zemlje su rangirane po 14 kriterijuma a indeks, koji se objavljuje svake druge godine, otkriva konkurentske prednosti i mane njihovih turistričkih industrija.
Srbija je za pristup zdravlju i higijenu dobila ocenu 6 (najniža je 1 a najviša 7), za sigurnost od nasilja i terorizma 5,5, za razvijenost informaciono-komunikacione tehnologije 4,4 a za konkurentnost cena 4,6.Znatno slabije ocene u indeksu turističke konkurentnosti Srbija je dobila za dostupnost kulturnog blaga i poslovnih putovanja (1,6) i dostupnost prirodnih resursa i razvoj turističkih aktivnosti na otvorenom (1,9).
U domenu infrastrukture Srbija je za aviosaobraćajnu dobila ocenu 2,1. Tim kriterijumom meri se povezanost u vazdušnom saobraćaju zbog boljeg turističkog pristupa u i iz zemlje.
Za određivanje prioriteta turizma i putovanja ocena za Srbiju je 3,8 i pokazuje u kojoj meri vlada aktivno promoviše i vodi razvoj turizma.
Prvih 10 na listi popunjavaju tradicionalne turističke sile – Francuska, Nemačka, SAD, Velika Britanija, Švajcarska, Australija, Italija, Japan i Kanada.Među prvih 30 su dve perspektivne ekonomije – Kina na 17. i Brazil na 28. mestu, dok je Rusija 45. u svetu po konkurentnosti turizma, Južna Afrika 48. a Indija 52.
Singapur je najbolje plasiran iz jugoistočne Azije (11) a UAE su sa 24. mestom u svetu najbolje rangirani u regionu Bliskog istoka i severne Afrike.
„Raznolikost prvih 30 pokazuje da zemlja ne mora da bude bogata da bi joj turizam cvetao“, istakao je ekonomista Foruma Roberto Kroti (Crotti).
„Ipak, mnoge zemlje moraju da odgovore na brojne izazove turizma, uključujući politiku viza, bolju promociju kulturnog nasleđa, zaštitu prirodne sredine. To će zauzvrat podstaći ekonomski rast i zapošljavanje“, rekao je Kroti.
U izveštaju se ukazuje da prema turizmu orijentisane zemlje treba da se usmere na turiste iz srednje klase iz perspektivnih ekonomija i zemalja u razvoju, na starije turiste i na potrebe turista iz milenijumske generacije, s obzirom da su to kategorije kod kojih se beleži brz rast.
Kako je preneo Euraktiv Srbija, globalna industrija turizma i putovanja, koja predstavlja gotovo desetinu svetskog bruto domaćeg proizvoda, u poslednje četiri godine raste po stopi od 3,4% godišnje u proseku.
Takav rast dokazuje da je turizam sektor otporan na ekonomske potrese, s obzirom da je ekonomski rast u svetu u isto vreme bio manji – 2,3% godišnje.
Izvor: Beta