Slaba trojka koju je Vlada dobila od NALED-a za kvalitet pripreme, donošenja i sprovođenja zakona u Regulatornom indeksu Srbije, opravdanje dobija u Nacrtu zakona o ulaganjima. Najavljen kao instrument za uspešnije privlačenje investicija, ovaj propis može da umanji pravnu sigurnost i transparentnost i otvori prostor za korupciju, pokazala je analiza Nacionalne alijanse za lokalni ekonomski razvoj (NALED) koja je upućena nadležnom Ministarstvu privrede.
Prvi nacrt koji je ušao u javnu raspravu u aprilu imao je ozbiljne manjkavosti. Iako je u međuvremenu unapređen i predlozima NALED-a, i dalje postoje problemi koje je potrebno otkloniti. Ideja zakona je da budu formirani organi za podršku uspešnoj realizaciji investicija, ali se iz teksta ne može zaključiti da li su lokalne samouprave u obavezi da neke od tih organa osnuju, koji su njihovi poslovi, šta su čije obaveze, ko kome odgovara i ko je za šta odgovoran. Sve to može da stvori zabunu kod ulagača ko je nadležna institucija kojoj će da se obrate.
Jedna od osnovnih novina je da će Vlada formirati Savet za ekonomski razvoj, ali je u nacrtu napravljen propust da nije uređeno koji su kriterijumi za imenovanje članova Saveta i tačne nadležnosti što je posebno zabrinjavajuće imajući u vidu da će Savet dodeljivati subvencije investicijama od posebnog značaja i kontrolisati ispunjenje obaveza.
Takođe, predviđeno je utapanje SIEPA i Nacionalne agencije za regionalni razvoj u Razvojnu agenciju Srbije, ali je propušteno da se navede šta će se dešavati sa drugim poslovima SIEPA i NARR koji nemaju veze sa privlačenjem investicija.
Zakonopisac daje mogućnost opštinama da formiraju kancelarije za investicije što predstavlja problem jer opštine već imaju Kancelarije za lokalni ekonomski razvoj koje, između ostalog, obavljaju poslove podrške ulagačima. Takođe, nudi se mogućnost imenovanja savetnika za ulaganje bez navođenja da li to isključuje postojanje kancelarije za investicije i tako otvara prostor za gomilanje nepotrebne administracije i preklapanje nadležnosti.
Nacrt deli investicije na ulaganja od lokalnog, regionalnog i posebnog značaja i nije dobro što se propušta prilika da već u zakonu budu jasno propisani kriterijumi za sticanje jednog od tih statusa jer se stavlja pod sumnju način na koji će se vršiti izbor i dodela podsticaja. Zabrinjava podatak da za investicije od posebnog značaja neće biti primenjivan konkurs već će odluku donositi Savet za ekonomski razvoj. Time se zakonski institucionalizuje kontroverzna praksa ugrožavanja konkurentnosti i smanjuje transparentnost i sigurnost ulaganja u Srbiju, ocena je analize.
U nacrtu je izvršena kompilacija prava ulagača, koja već godinama postoje i primenjuju se bez većih problema. Nijednim od članova ulagačima nije proširen krug prava, koja već imaju ili povećan obim nekog već postojećeg i garantovanog prava, komentar je NALED-a čija je želja da, ukazujući na moguće propuste i nedoslednosti, doprinese unapređenju teksta zakona.
Kako mnogi delovi zakona nisu dovoljno precizirani, pravnu nesigurnost izaziva i to što nije propisano koji će delovi biti dodatno uređeni podzakonskim aktima. Deo koji predviđa kaznene odredbe je neobično skroman što ne čudi imajući u vidu da nije utvrđeno koji je organ za šta odgovoran i propisuje simbolične kazne od 50.000 do 100.000 dinara za nepostupanje.