Popularni časopis National Geographic proglasio je Dragačevski Sabor trubača u Guči, poznati domaći festival koji svake godine poseti oko pola miliona turista, jednim od 10 najbitnijih događaja u svetu. I drugi (domaći i inostrani) mediji ažurno su pratili ovaj festival, objavljujući fotografije lepih i oskudno odevenih devojaka koje su se provodile na njemu, kao i zanimljivosti poput priče o japanskoj trubačici koja je učestvovala na festivalu ove godine.
Nas je međutim više interesovala ekonomija Guče. Jer, brojevi pokazuju mnogo više od zanimljivosti. Tako na primer dolazak manje gostiju na sabor nego što je očekivano, svedoči o padu standarda u Srbiji.
Pad broja gostiju međutim nije ugrozio funkcionisanje sabora, manifestacije koja ima moćne saveznike. Naime, ove (a biće to i naredne tri godine) godine generalni sponzor festivala trube bila je Apatinska pivara. Ukupan iznos četvorogodišnjeg sponzorstva između sabora i pivare je 400.000 evra, a ove godine između 2. jula i 2. septembra pivara će, kao jedna ugovorna strana, isplatiti 12,1 milion dinara drugoj strani, a to su Centar za kulturu u Guči i opština Lučani, i agencija za marketing i komunikacije „Profajl” iz Beograda i RTV Sunce iz Aranđelovca (partneri). Zauzvrat, sabor će biti u obavezi da promoviše generalnog sponzora.
No, osim od sponzorstava, organizatori sabora zarađuju i od prodaje pića, hrane i suvenira. Pojedini gosti su se ove godine žalili na previsoke cene svih ovih sadržaja. Cene smeštaja u samoj Guči kretale su se od 20 do 25 evra, u zavisnosti od blizine centru varošice, kao i od kategorizacije. Za doručak je trebalo doplatiti još 5 evra. Noćenje u kampu stajalo je goste 700 dinara, a mesta je bilo za oko 2.000 ljudi.
Večernje novosti pišu da su u nekim objektima tokom trajanja festivala cene iz dana u dan rasle. Tako je porcija kupusa iz zemljanog lonca sa početnih 200 do 250 dinara dostigla cenu od 300 do 350, a kilogram pečenja je negde prestigao cenu od 2.000 dinara. Pivo i sokovi koštali su od 200 do 300 dinara, pa i više.
Možda zbog toga ove godine nije bilo očekivane gužve. Politika piše da su se proredili i ulični prodavci i gosti pod šatrama. To znači da se, kao ugostitelji, ni trgovci nisu “oparili”. Ove novine prenose iskustvo opančara Slaviše Ivanović koji duže od deceniju izlaže svoje proizvode na saboru i koji je ove godine za tri tezge od ukupno deset metara, na ime zakupa, dao 100.000 dinara. Prema njegovim rečima, zarada nije kao prethodnih godina, a kupci se sve više i upornije cenjkaju.
Sa druge strane, zaradom na ovom saboru mogle su se pohvaliti trbušne plesačice i drugi zabavljači. Igračice mogu za noć da zarade i do 300 evra, pa ovaj posao rade mnoge devojke odavde ali dolaze i igračice iz Bugarske, Rumunije i Turske.
Pojedini prodavci suvenira hvalili su se da im prodaja ide bolje nego prethodnih godina, a drugi su novinarima tvrdili upravo suprotno. Konačni rezultat biće poznat po objavljivanju zvaničnih podataka sa festivala.
Reč nedelje je naša stalna rubrika – svake nedelje uredništvo „Biznisa i Finansija“ bira reč za koju veruje da će obeležiti narednih sedam dana. Od petka do petka agencija Real Time Clipping prati pojavljivanje ove reči u ekonomskom i političkom kontekstu.