Rezultati istraživanja ProOptimist Indeks 2016, pokazali su da je indeks poslovnog optimizma malih i srednjih preduzeća i preduzetnika koji posluju u Srbiji, ali i onih koji sarađuju sa Nemačkom u značajnom porastu u odnosu na prošlu godinu. Naime, 52,7 odsto domaćih firmi izrazilo je pozitivan stav o poslovnoj klimi (u odnosu na 46,7 odsto prošle godine), dok su firme koje sarađuju sa Nemačkom, još veći optimisti (57,8 odsto u odnosu na 53,8 odsto u prošloj godini). Istraživanje je sprovela ProCredit banka u saradnji sa agencijom GFK.
I jedne i druge firme smatraju da će proces uzimanja kredita biti lakši naredne godine i da će kamate biti niže. Preduzetnici su i dalje dosta suzdržani kad su investicije u pitanju, pa ih tako svako šesto od deset preduzeća nema u planu. Oni koji planiraju investicije navode da će investirati u mašine, opremu i vozila.
Kada je reč o izazovima, oni su veoma slični kod obe grupe. To su: slaba prodaja, slaba naplata potraživanja, jaka konkurencija za domaće firme, porezi i regulative države.
Primetno je i da se značajno povećala svest o važnosti ulaganja u energetsku efikasnost kod domaćih kompanija, sa 33 odsto prošle godine na 44 odsto ovo godine, a ta svest je nastavila da raste posebno kod kompanija koje sarađuju sa Nemačkom.
„Odluka akcionara i menadžmenta ProCredit Grupe bila je još 2001. da je Srbiji potrebna banka posvećena razvoju MSP sektora i promociji odgovornog bankarstva. Nakon decenije i po poslovanja u Srbiji, ProCredit banka kao jedina nemačka banka u Srbiji, plasirala je u MSP sektor blizu 4 milijarde evra, a samo ove godine oko 248,5 miliona evra. U našem trenutnom portfoliju kredita, ovaj sektor dominira sa 88% učešća. Nastavićemo i dalje sa podrškom malih i srednjih preduzeća jer ona predstavljaju kičmu razvoja privrede. Trenutno ona čine od 31 do 33 odsto ukupnog BDP-a Srbije, dok je u razvijenim zemljama ovaj procenat veći, o čemu govori podatak da u Nemačkoj iznosi 47 odsto. Smatramo da značaj malih i srednjih preduzeća treba da bude prepoznat i od strane ostalih finansijskih i nefinansijskih institucija u zemlji, u cilju pružanja jače podrške svim segmentima privrede Srbije.“ rekao je Borislav Kostadinov, predsednik Upravnog odbora ProCredit banke u Srbiji.
„Strategija razvoja MSPP predstavlja okvir mera koje će se preduzimati, a koje su od posebnog značaja za ovaj segment privrede, a poseban impuls njenoj realizaciji biće proglašenje 2016. godine za Godinu preduzetništva u Srbiji“, izjavila je Katarina Obradović-Jovanović, pomoćnica ministra privrede za sektor malih i srednjih preduzeća i dodala „Podrška izvozu, uz rast zaposlenih, je od ogromnog značaja, a novoformirana Razvojna agencija Srbije u svojim aktivnostima u 2016. godini posebnu pažnju će posvetiti upravo ovoj oblasti, na kojoj će zajedno raditi i ostala Ministarstva, PKS I AOFI.“