Potrošači u Evropi za novogodišnje i božićne praznike najviše poklanjaju čokoladu, poklon vaučere i knjige, iako bi sami ispod jelke najviše voleli da vide novac (50%) ili vaučere za putovanja (46%), pokazuje istraživanje koje je među 14.065 potrošača u 14 evropskih zemalja sproveo Deloitte. Knjige kao poklon su glavni izbor u Francuskoj, Portugaliji, Italiji, Grčkoj, Nemačkoj, Danskoj i Poljskoj, dok u Velikoj Britaniji, Rusiji i Sloveniji prednjače čokolade. S druge strane, Belgijanci najradije biraju poklon vaučere, a Španci obuću i odeću.
Potrošači su i dalje zabrinuti za ekonomska kretanja u budućnosti i sopstvenu kupovnu moć, što znatno utiče na prazničnu potrošnju pa tako tokom ovih praznika nastoje da se zadrže unutar budžeta predviđenog za kupovinu i biraju jeftinije poklone u prodavnicama sa povoljnijim cenama.
Čak 44% ispitanika navelo je da će izbegavati impulsivnu kupovinu, dok trećina ističe da im je cena glavni kriterijum kada je reč o odabiru poklona za porodicu i prijatelje. Prosečno, za praznike će potrošiti 513 evra, pri čemu najveći udeo imaju pokloni (276 evra), zatim hrana (172 evra), druženja (65 evra). Ukupno, Britanci planiraju da potroše najviše novca (884 evra), dok će najmanje potrošiti Rusi (217 evra).
Iako poklone u najvećoj meri kupuju u prodavnicama, onlajn kupovina iz godine u godinu sve više dobija na značaju. Potrošači koriste internet da bi dobili inspiraciju za poklone ili kako bi prikupili informacije o određenom predmetu, posebno kada se radi o haj-tek (high-tech) proizvodima, igricama, zelenoj tehnologiji i filmovima. Takođe, raste i uloga društvenih mreža u prikupljanju informacija i saveta, najviše kada je reč o poklonima u vezi sa muzikom, slobodnim vremenom i igricama. Sa druge strane, potrošači su skloni tradicionalnom načinu kupovine u slučaju hrane, pića, igračaka i odeće. Zahvaljujući reklamama koje se emituju uoči Nove godine televizija je ostala važan izvor informacija o filmovima, igračkama i muzici.
Porast korišćenja pametnih telefona prati i porast privlačnosti ovakvog načina kupovine. Čak 41% ispitanika je već kupovalo putem pametnog telefona, a u budućnosti planira da ih koristi 47%. Ovaj oblik kupovine najmanje se koristio u Belgiji (25%), dok u budućnosti najviše planiraju da ga koriste stanovnici južne i istočne Evrope – Portugalci (61%), Grci (57%), Poljaci (57%) i Rusi (57%).
Što se tiče takozvane oflajn trgovine pokloni se ove godine najviše kupuju u specijalizovanim radnjama (31%), zatim u hipermarketima i supermarketima (27%), robnim kućama (24%). Hranu i piće ispitanici nabavljaju u hipermarketima i supermarketima (63%), zbog velike i raznovrsne ponude, dok će sportsku opremu (45%) i digitalne proizvode (45%) kupovati u specijalizovanim prodavnicama.