Osam od deset najposećenijih sajtova u Srbiji nalazi se na serverima domaće kompanije Mainstream iz Beograda, koja je odgovorna za njihovu dostupnost milionima posetilaca u svakom trenutku. Uprkos relativno malom srpskom tržištu i činjenici da su Boško i Ljubiša Radivojević, vlasnici kompanije, pre desetak godina morali da ubeđuju potencijalne kiljente u prednosti „hostinga po meri“, uspeh koji su postigli dokazuje da po njega ne mora da se ide u svet, već može da se „odneguje“ i kod kuće.
Pre samo petnaestak godina, ni mediji ni kompanije u Srbiji nisu toliko brinuli o dostupnosti svojih sajtova. „Sajt malo nije radio? Nema veze, dešava se“, glasio je tipičan pristup u vreme kada šira javnost još nije shvatala da će se uskoro dobar deo društvenog i poslovnog života voditi on-line. Neki su, međutim, primetili da se stvara poslovna niša na koju postojeći internet provajderi ne obraćaju dovoljno pažnju, a to je hosting tržište. Reč je o skupu usluga koji podrazumeva čuvanje, pristup, bezbednost i održavanja podataka za sajtove. Tako je 2005. godine rođena kompanija Mainstream, a njeni osnivači, Boško i Ljubiša Radivojević krenuli su u preduzetničke vode.
Šta je ovu kompaniju od početka izdvojilo od ostalih pružalaca hosting usluga, kojih nije manjkalo ni tada, a i danas ih ima najmanje onoliko koliko je operatera kablovske televizije i interneta? Ispostavilo se da je bitna razlika u tome što za ostale hosting nije predstavljao prioritet u odnosu na druge usluge u njihovoj ponudi. Braća Radivojević uočila su poslovnu priliku upravo u onom poslovnom segmentu u koji su i njihovi tadašnji poslodavci najmanje ulagali, smatrajući ga sporednom delatnošću.
„Naša ideja je bila da izgradimo hosting sistem koji garantuje visok kvalitet. To je, međutim, već u startu zahtevalo velika ulaganja. Pošto nismo imali potrebna sredstva, morali smo da uzmemo kredit u iznosu od 25.000 evra. Sećam se i danas kako mi je drhtala ruka dok sam potpisivao ugovor sa bankom“, priča Boško Radivojević, jer taj novac je trebalo vratiti u situaciji kada su tek ugovorili prvi posao i to pod uslovima koji su za početničku firmu bili krajnje nepovoljni. Naime, klijent je zahtevao da sa pružanjem usluge krenu u roku od dva dana, a Radivojevići još nisu imali opremu za predloženi, u to vreme veoma napredni, hosting. Rešenje su pronašli u iznajmljivanju opreme, po ceni većoj od mesečnog iznosa koji im je plaćao prvi i tada jedini klijent.
To, svakako, nije bila kombinacija koju bi za početak poslovanja preporučio neki ekonomski teoretičar, ali su Ljubiša i Boško u praksi dokazali da su dobro procenili i potrebe tržišta i sopstvenu sposobnost da kvalitetom osvoje ciljanu nišu, što ih je po rastu prihoda dovelo i na prošlogodišnju Dilojtovu listu 50 najbrže rastućih tehnoloških kompanija u centralnoj i istočnoj Evropi. Takav rast i mnogo košta, ističu Radivojevići. „U prvoj godini poslovanja investirali smo 50 hiljada evra, a od 2010. do danas oko milion evra i nastavljamo tim tempom, jer su ozbiljna ulaganja u kvalitetnu, pouzdanu opremu preduslov za bilo kakav napredak u sektoru hostinga“. U prilog tome govore i podaci da je Mainstream, uprkos značajnim rashodima zbog pomenutih investicija, ostvario rast prihoda od 66 odsto u 2014. godini, u 2015. očekuju rast od 20 odsto, dok za 2016. planiraju 30 odsto rasta zahvaljujući novim ugovorenim poslovima.
Nije sve u tehnologiji, mnogo je u reputaciji
U poslu sa najposećenijim domaćim portalima nikada nije dosadno, jer treba obezbediti brz i kvalitetan pristup sajtovima za kupoprodaju preko interneta, ili podržati i do 70.000 klikova u sekundi na medijskim portalima koji izveštavaju o najaktuelnijim svetskim i ovdašnjim događanjima. Mainstream, pri tom, svojim klijentima garantuje da će platiti penale ukoliko se desi da dostupnost sajtu negde „zapne“. Dodatno, u situaciji kada pružaju usluge kompanijama koje su među najznačajnijima u zemlji i regionu pa, stoga, često i jedne drugima konkurencija, postaje jasno da tehnološko znanje i veštine nisu jedini sastojak uspeha. „Upravo zbog takvog međusobnog odnosa naših klijenata, mnogo smo uložili u izgradnju reputacije da smo kompanija od poverenja, a što smo i formalizovali uvođenjem standarda ISO 27001, koji klijentu garantuje poverljivost njegovih podataka“.
Oslanjajući se na takvu poslovnu politiku, Mainstream je uspeo da osvoji oko 25 odsto ukupnog hosting tržišta u Srbiji, isti udeo drži u cloud infrastrukturi dok je, sa 70 odsto učešća, najjači u „managed“ segmentu hostinga, namenjenog najzahtevnijim klijentima. Na domaćem terenu konkurenti su im najveći globalni igrači, kao što su Amazon ili Google, kojima pariraju kvalitetom usluge i cenom. „Iako su to konkurenti koji pokrivaju globalno tržište i mogu da koriste ’ekonomiju obima’ prilikom formiranja cene, uspeli smo da ostanemo konkurentni zahvaljujući neprestanom prilagođavanju. Primera radi, pre tri godine ponudili smo prvi public cloud servis u Srbiji, a prošle godine smo ga redizajnirali i prodavali po istoj ceni kao Amazon i Google, ali uz garantovani kvalitet našim klijentima“, objašnjava Boško Radivojević.
Kulturološke razlike u virtuelnom svetu
Kao i off-line preduzetnici, Radivojevići sa svojim timom obilaze ključne sajmove širom sveta, gde predstavljaju svoje usluge ali i posmatraju razvoj ponude u branši. Tako su skoro učestvovali na GITEX-u u Dubaiju, kao i na sajmu sličnog „kalibra“ u Londonu. Oba sajma bila su im jednako zanimljiva, jer omogućavaju da se uporede trendovi na dva različita kraja sveta: dok GITEX informiše o zahtevima na tržištima Bliskog istoka i severnoafričkih zemalja, dotle londonski predstavlja ponudu i tražnju zapadne hemisfere. Zajedničko im je da na obe „IT mape“ pomen kompanije iz Srbije i dalje, neretko, zvuči „egozično“, kroz smeh priča Boško, a Ljubiša ozbiljno dodaje kako su i sami uočili koliko se u doba informacija nameću stereotipi i o drugim kulturama, posebno onima sa kojima imamo manje prilika za lični kontakt.
U pogledu skorijih planova, vlasnici kompanije Mainstream procenjuju da je dalje širenje u Srbiji i regionu logičan razvojni korak pre odluke o nastupu na globalnom tržištu. „Regionalno tržište je slično našem ne samo jezički i kulturološki, već i po brzini razvoja, što uslovljava i slične potrebe klijenata. To nam pruža realnu osnovu da sve što smo ostvarili u Srbiji, možemo podjednako uspešno da plasiramo i u okolnim državama“ , uveren je Boško.
Mada je srpsko tržište hosting usluga „kap u moru“ u poređenju sa svetskim, čija se vrednost meri milijardama dolara i raste iz godine u godinu, Radivojevići objašnjavaju da nije ni malo lako postići uspeh na domaćem terenu u delatnosti za koju je, pre desetak godina, malo ko bio spreman da izdvoji iole značajniju sumu kako bi dobio specijalizovane i kvalitetne usluge. Danas, ne samo da su uspeli da izgrade sopstvenu nišu i osvoje zavidne pozicije u ovom segmentu IT tržišta, već u svojoj ponudi imaju napredne servise, kao što je mCloud, njihov odgovor na ponudu svetskih lidera Google i Digital Ocean, ili „onemanaged“ koncept hostinga, kojim preuzimaju celokupnu odgovornost za dostupnost sadržaja na klijentovom portalu.
Boško i Ljubiša veruju da su takvim pristupom poslu uspeli i da dokažu kako relativno mali obim tržišta i klijentela koju tek treba ubediti u prednosti „hostinga po meri“ nisu nesavladive prepreke na putu ka uspehu. „Naše iskustvo je pokazalo da nema idealnih okolnosti, već da je dobitna kombinacija neprekidno ulaganje u svoje znanje i u razvoj kompanije. Za uspeh u preduzetništvu nije nužno da se već na početku kupi avionska karta za ’tamo negde’, gde mislimo da je sve bolje i lakše. Uspeh može da se ’odneguje’ i kod kuće“, poručuju braća Radivojević.
Milica Rilak
mart 2016, broj 125.