Home TekstoviB&F Plus City Expert: Transparentno do najboljeg stana

City Expert: Transparentno do najboljeg stana

by bifadmin

Put od ideje do realizacije je težak. Za to je potrebno mnogo znanja, truda, rada, ali i odricanja, da ideja ne bi ostala samo na nivou želje grupe entuzijasta da otvore kompaniju. Šestorica mladih momaka, Igor Jović, Darko Luković, Milan Todorović, Stefan Stojanović, Boris Prpić i Darko Krsmanović stvorili su tim koji je, svojim iskustvom iz različitih branši, osnovao kompaniju City Expert.

Kada svako donese sa sobom iskustvo iz oblasti u kojoj je ekspert i pruži najbolji deo sebe, kompanija dobija na profesionalnosti, brzini kojom raste i načinu na koji se adaptira na svakodnevne probleme koji staju na put kompaniji prilikom njenog razvoja. Svi članovi City Expert-a su napustili svoje prethodne poslove i uspešne karijere i u potpunosti posvetili život ostvarivanju vizije o kompaniji koja se nalazi izvan okvira ustaljenog sistema rada na tržištu. Razgovarali smo sa Igorom Jovićem, Darkom Lukovićem i Stefanom Stojanovićem o počecima u biznisu, o trenutnom stanju na tržištu nekretnina, ali i o njihovim planovima za budućnost.

BIF: Kako se rodila ideja o City Expert-u? Kakvo prethodno iskustvo u oblasti kupoprodaje i izdavanja nekretnina su imali njegovi osnivači?

Darko Luković: Potraga za stanom nikad nije delovala kao problem, sve dok na istu nije došao red. Tek tada sam shvatio koliko je to zapravo mučno iskustvo. Istraživanjem globalnog tržišta sam primetio da ne postoje portali koji imaju standardizovan prikaz nekretnine, jer je materijal uglavnom bio na korisniku, što sam smatrao prvim i osnovnim problemom. Pomislio sam koliko bi sjajno bilo da svaka nekretnina pored detaljnih informacija i fotografija svih prostorija ima i video i interaktivnu mapu stana. U isto vreme, Igor je imao sličan problem, trošio je jako puno vremena u potrazi za svojim novim stanom.

Nakon što smo podelili međusobna iskustva upalila se lampica – hajde da promenimo stvari na bolje. Igor je zastupao mišljenje da agent nije dovoljno kompetentan da obavlja posao posredovanja, profesionalnog fotografa i profesionalnog call operatera u isto vreme. Smatrao je da usluga za sve ljude koji tragaju za stanom bude besplatna jer je to jedini ispravan način. Kontaktirao je Stefana koji je u to vreme već posedovao multimedijalnu firmu. Stefanov preduzetnički duh je bio u niskom startu za celu priču. Bio je tehnička podrška od samog početka. Situaciju nismo gledali iz ugla kako se trenutno radi, već kako bi trebalo. Prethodno iskustvo u oblasti prometa i zakupa nepokretnosti niko nije posedovao, valjda je to i razlog zašto smo izašli iz okvira staromodnog poslovanja agencija i uneli tehnologiju i inovacije u istu branšu.

BIF: Počeli ste kao start-up, koji su dalji koraci? Da li vam je poslovna strategija da se razvijate sami ili eventualno tražite nekog investitora?

Igor Jović: Kompanija je počela kao start-up i još uvek jeste start-up, bez obzira na veliki poslovni uspeh koji je postigla za manje od godinu dana poslovanja. Fokus kompanije je na razvoju novih tehnologija koje će dodatno olakšati svima koji su u procesu izdavanja ili kupovine nekretnina kao i na širenju poslovanja na svetske metropole. Prvobitno smo kao osnivači imali viziju da ćemo se sami razvijati i finansirati dalju ekspanziju iz prihoda kompanije. Međutim, kako smo za kratko vreme postigli velike rezultate postali smo zanimljivi raznim investitorima koji imaju želju da ulože u daleko brži razvoj kompanije i o tome ćemo uskoro moći da govorimo.

BIF: Da li, s obzirom na to da rastete kao firma, očekujete i neko povećanje broja zaposlenih?

Igor Jović: City Expert trenutno ima skoro 50 zaposlenih koji rade u jednom od 8 sektora kompanije. Prosečni mesečni rast komanije je 58%, dok rast broja zaposlenih ne prati rast kompanije zahvaljujući razvoju inovativnih tehnologija koje daju kompaniji veliku skalabilnost. Svakako da će kompanija nastaviti sa zapošljavanjem na novim radnim mestima i u novim sektorima, budući da su pripreme i razvoj za otvaranje u prvoj sledećoj metropoli već u toku. Zaposleni su najvažniji resurs kompanije i zato se mi kao menadžment trudimo da zaposleni imaju odlične uslove rada, kao i zdravu atmosferu koju održavamo takvom od samog početka rada kompanije.

BIF: Koliko ste vodili računa o preglednosti i responzivnosti vašeg portala, s obzirom na sve veću važnost modernih tehnologija? Kako ste za tako kratko vreme postigli toliku posećenost sajta?

Stefan Stojanović: Imajući u vidu trenutno moderan minimalistički ton dizajna, kao i količinu informacija koju smo želeli da pružimo našim korisnicima, bio je poseban izazov pronaći balans i uklopiti veliku količinu podataka na pregledu same nekretnine, a u isto vreme izbeći osećaj prenatrpanosti. Sa aspekta prikaza na mobilnim uređajima, izvestan kompromis u količini detalja prezentovanih korisniku je morao da bude postignut.

Posvećeni smo da našim korisnicima konstantno pružamo nova tehnološka rešenja i u završnoj smo fazi izrade nove, modernije verzije našeg web sajta. Imajući u vidu inertnost tržišta nekretnina, kada je u pitanju usvajanje novih tehnologija i potreba naših klijenata, iskoristili smo jedinstvenu priliku i kreirali proizvod koji je uz inicijalnu kampanju na društvenim mrežama i drugim online kanalima postigao praktično viralni efekat širenja naseg brenda.

BIF: Na koji sve način City Expert ostvaruje zaradu?

Igor Jović: City Expert pruža uslugu oglašavanja vlasnicima koji mogu izabrati jedan od modela oglašavanja i usluga koji kompanija ima u ponudi.

BIF: Šta biste istakli kao preduzetničke povoljnosti i nepogodnosti, odnosno neke eventualne dobre stvari i probleme koji su se javljali tokom prvih koraka vašeg poslovanja?

Igor Jović: Odgovor na pitanje problema i prepreka na koje smo nailazili kao preduzetnici može stati u jednu poveću knjigu. Preduzetništvo je stil i način života, gde su dani ispunjeni kako uspesima, tako i velikim neuspesima koji su neizbežni i u istom trenutku neophodni. Iz neuspeha se uče najvrednije lekcije, a u tim trenucima se najbolje vidi od čega je tim sazdan. Kao neko ko je okupio sve trenutne osnivače, mogu sa sigurnošću da kažem da je upravo preduzetnički duh svakog od osnivača bio presudan za uspeh kompanije. Problemi sa kojima smo se suretali na ovom fenomenalnom putovanju su takvi da bi 99% ljudi odustalo. U ovome su zaista potrebni stomak, živci i strpljenje.

Na neki način preduzetnici su zavisnici od adrenalina, to su ljudi koji nemaju problem da rizikuju i investiraju vreme, sredstva i sve što poseduju kako bi ostvarili cilj. City Expert je uneo potpunu revoluciju na tržištu nekretnina i potpuno poremetio tržište u pozitivnom smislu. Pored onih koji shvataju da celo tržište evoluira, postoje i oni koji to ne mogu da prihvate i na sve načine pokušavaju da te promene zaustave. Svakako da smo na to svi bili spremni, jer nijedna inovacija koja menja bilo koje tržište ne prolazi bez pokušaja da bude zaustavljena. Mi želimo da pokažemo da je moguće napraviti nešto inovativno u Srbiji i na taj način podstaknemo sve mlade da prate svoju viziju i oslobode svoj preduzetnički duh.

BIF: Da li tržište nekretnina i dalje stagnira?

Darko Luković: Na osnovu podataka kojima raspolažemo, tržište nekretnina je u blagom porastu. Prodaja nekretnina se lagano oporavlja jer su banke počele da plasiraju nešto pristupačnije kredite. To otvara prostor i za poboljšanje tržišta prometa i zakupa nepokretnosti. Uvek pozitivan migracioni saldo u Beogradu govori da pristigle ljude moramo negde da ugostimo. Predikcije su nam da će tržište nastaviti takvim trendom.

CityExpert osnivaci

BIF: Kakve su cene izdavanja i prodaje u odnosu na pretkrizni period? Takođe, i u odnosu na period ekonomske krize?

Darko Luković: Cene u izdavanju su značajno pale u odnosu na pretkrizni period, a približno su slične cenama za vreme ekonomske krize. Tržište se oporavlja, ali elementi krize su i dalje prisutni. Mi celom problemu pristupamo proaktivno. Pokušavamo da izbalansiramo ponudu i potražnju, odnosno da zaista osetimo šta je ono što je prava vrednost svake nekretnine i šta je ono što je klijent u današnje vreme spreman da plati. Borimo se sa problemom da vlasnici stanova i dalje misle da su cene nekretnina na visokom nivou, a istina je da nekretnina vredi onoliko koliko je zakupac, odnosno kupac, spreman da istu plati.

BIF: Kakvi stanovi se najviše traže/izdaju u Beogradu?

Darko Luković: Tržište zakupa nekretnina se lagano menja. Zahtevi klijenata su uglavnom orijentisani više prema novoj gradnji ili makar nameštaju i tehnici koja je novijeg doba. Još uvek na tržištu postoji puno „fosila“ od stanova koji odišu lošim održavanjem i starim nameštajem. Mi pokušavamo da našim poslovanjem to promenimo. Deo našeg poslovanja je i konsalting vlasnika nekretnina koji vrši naš call centar. Radimo na tome da vlasnicima objasnimo da sa minimalnim ulaganjem mogu dobiti mnogo više. Komentare zakupaca, kao i potrebe tržišta, plasiramo vlasnicima i dajemo im preporuke kako da što pre pronađu zakupce koji su spremni da plate za boravak u njihovoj nekretnini.

Ono što imamo kao statistiku jeste da su na tržištu za zakup nekretnina najtraženiji dvosobni stanovi veličine između 40 i 50 metara kvadratnih, sa cenom zakupa oko 260 eura. Najtraženije lokacije su Voždovac i Zvezdara. Na pomenutim lokacijama se mogu naći zgrade koje su novije gradnje ili one koje imaju bolji odnos cene i kvaliteta. Očigledno da je ljudima bitnije u kakvom domu borave od toga da na primer uštede pola sata vremena u putu od posla do svog doma. U narednom periodu radićemo i na programima kojima ćemo pomoći vlasnicima stanova da obnove njihove nekretnine i bolje ih plasiraju na tržištu.

BIF: Kakva su vam očekivanja od tržišta nekretnina u Srbiji?

Darko Luković: Mi pokušavamo da transparentnim poslovanjem i detaljnom prezentacijom prikažemo nekretninu u pravom svetlu, tako da zadovoljimo potrebe svake uključene strane. Cilj našeg poslovanja jeste da otvorimo tržište, uštedimo vreme svima koji su uključeni u proces ponude i potražnje nekretnina, što će dovesti do postavljanja tržišta u stanje realnosti i mogućnosti za njegov siguran oporavak. S obzirom na to da je naša kompanija počela sa radom pre nešto više od godinu dana, ono sa čime se mi susrećemo je isključivo rast i očekujemo isto i u narednom periodu.

Pročitajte i ovo...