Pre dve nedelje glavna dilema medija je bila – da li Fiat odlazi ili ostaje u Srbiji, pa su u skladu sa tim svakodnevno nagađali šta bi mogao da uradi italijanski proizvođač automobila koji već neko vreme beleži pad prodaje. Tako je protumačena i najava kragujevačke fabrike automobila da će otpustiti skoro trećinu (od ukupno 3.200) radnika, ukinuti treću smenu i smanjiti (i inače već smanjenu) proizvodnju za trećinu.
Zato je mandatar za formiranje nove vlade Alesandar Vučić otišao u Torino gde se sastao sa izvršnim direktorom Fiata Alfredom Altavilom. Posle sastanka objavio je medijima da će „Vlada Srbije pružiti punu podršku fabrici Fiat automobili Srbija kako bi obezbedila sigurnu budućnost poslovanja ove fabrike i dugoročno strateško partnerstvo između Srbije i kompanije Fiat“.
No, niko zapravo nije sa sigurnošću potvrdio da će Fiat u narednim godinama ostati u Kragujevcu, već je u principu izražena samo nada u to, i želja Srbije da osigura ostanak FAS-a pružanjem pomoći, čiji detalji su ostali sakriveni od javnosti. Da li su u pitanju podsticaji ili neki drugi tip pomoći, to možemo samo da nagađamo.
Uprkos ovim pozitivnim tonovima, brigu zadaje činjenica da italijanska kompanija ima i formalno-pravnu mogućnost da uskoro bez ikakvih problema napusti našu zemlju jer joj ugovor potpisan sa Mlađanom Dinkićem ističe 31. decembra 2018. godine.
Prema stručnjacima koji izdaju časopis Makroekonomske analize i trendovi, u Fiatu bi u dogledno vreme mogla da bude ukinuta još jedna (od preostale dve proizvodne smene), ukoliko država Srbija ne počne da ulaže u infrastrukturu, pre svega u autoput do Kragujevca. A mogla bi da ode i kompanija.
„Država je u Fiatu u svojevrsnom ‘prividnom sukobu interesa’, gde kao ‘suvlasnik’ firme teži ka ostvarenju profita, a kao država treba da zaštiti ‘nacionalne interese’. Srbija bi zbog toga već danas trebala da razmišlja o tome kako da sutra proda svoj udeo u kragujevačkoj fabrici“, piše u kolumni u Novom Magazinu ekonomski novinar Dimitrije Boarov.
Kao da ovo nije dovoljno veliki problem, neizvesno je bilo i da li će se javiti dovoljno „dobrovoljaca“ za otpremnine – iz fabrike automobila mora da ode 900 radnika, a još oko 600 bi moglo da ostane bez posla u preduzećima koja za Fiat prave delove. No, izgleda da ni uprkos stimulativnim otpremninama ne vlada veliko interesovanje radnika za ovu opciju. Naime, prema novim saznanjima manje od 500 radnika se javilo za otpremnine iako je prekobrojno čak 900 zaposlenih.
Poslovodstvo FCA Srbija bi do sredine nedelje trebalo da objavi zvaničnu informaciju o broju radnika koji napuštaju kragujevačku fabriku.
Reč nedelje je naša stalna rubrika – svake nedelje uredništvo „Biznisa i Finansija“ bira reč za koju veruje da će obeležiti narednih sedam dana. Od petka do petka agencija Real Time Clipping prati pojavljivanje ove reči u ekonomskom i političkom kontekstu.