Najnovije istraživanje kompanije Microsoft pokazuje da većina devojčica postaje zainteresovana za predmete iz oblasti nauke, tehnologije, inženjerstva i matematike u uzrastu oko 11,5 godina, ali da već oko 15. godine njihovo interesovanje za ove tzv. „STEM“ discipline drastično opada. Rezultati su pokazali da, u proseku, postoji jasan vremenski okvir od četiri godine za podsticanje strasti prema ovim oblastima, kako bi devojčice i mlade žene nastavile aktivno da ih izučavaju i razmatraju u planiranju svoje karijere.
Istraživanjem je obuhvaćeno 11.500 devojčica i mladih žena, uzrasta između 11 i 30 godina, i sprovedeno je u 12 zemalja širom Evrope (Belgija, Češka, Finska, Francuska, Nemačka, Italija, Irska, Holandija, Poljska, Rusija, Slovačka i Velika Britanija).
Do sada opšteprihvaćena pretpostavka da ulaskom u period adolescencije devojčice počinju da budu manje zainteresovane za nauku i tehnologiju – ovom studijom dobija preciznije odrednice, kako u pogledu uzrasta u kome se to dešava, tako i u kontekstu razloga zbog kojih dolazi do gubitka interesovanja. Istraživanje je otkrilo ohrabrujući konsenzus među mladim ženama – većina ispitanica veruje da su njihove generacije prve koje će videti jednakost između muškaraca i žena u svim društvenim sferama. No, uprkos tome, čak 59% njih priznaje da bi osećale veće samopouzdanje u potrazi za karijerom u oblastima nauke i tehnologije, kada bi znale da su žene i muškarci već podjednako zastupljeni na tim radnim mestima.
Rezultati studije pomogli su da se, prvi put, prepoznaju i jasno definišu koraci koji mogu da spreče ovaj pad interesovanja i samopouzdanja u izučavanju predmeta iz nauke i tehnologije:
– isticanje boljih uzora, sa posebnim fokusom na one iz naučnih oblasti;
– sticanje praktičnog iskustva na predmetima iz nauke, tehnologije, inženjerstva i matematike;
– podrška roditelja i nastavnika da se bave materijom iz ovih oblasti;
– znanje o primeni materije o kojoj uče, u svetu koji ih okružuje;
– uverenje da je odnos prema ženama i muškarcima koji rade u oblasti nauke, tehnologije, inženjerstva i matematike jednak.
S obzirom na činjenicu da je tokom prethodnih trideset godina zaposlenost u sferi tehnologije u Evropi rasla tri puta brže u odnosu na opštu zaposlenost, jasno je da će podsticanje interesovanja kod devojčica za izbor karijere u ovoj oblasti stvoriti veću sigurnost zaposlenja i bolje ekonomske uslove za buduće generacije.
Istraživanje je takođe pokazalo da stavovi devojaka prema STEM predmetima jako variraju od zemlje do zemlje. U nekim zemljama je glavna prepreka poverenje, dok je u drugima to odobravanje vršnjaka ili nedostatak uzora. Zbog toga je jasno da ne postoji univerzalan pristup rešavanju ovog problema već da rešenja moraju da se usmere na savladavanje lokalnih barijera.