Svakom četvrtom komunikacijskom stručnjaku u Srbiji nekada je bila ponuđena nadoknada, keš ili nešto slično za uslugu i pomoć, i to najčešće za promociju u medijima, rezultat je najnovijeg istraživanja koje su sproveli portal Marketing mreža, u saradnji sa agencijom MASMI Beograd.
Većina ispitanika odgovorila je da je zloupotreba rabata najzastupljenija u prezentacijama projekata i dobijanju poslova (43 odsto), kao i medijskim uslugama i oglašavanju (33 odsto). S druge strane, polovina komunikacijskih stručnjaka smatra da je rabat legalan „mito“ u advertajzing industriji, četvrtina je suzdržana, dok preostala četvrtina ne doživljava rabate na taj način.
Ispitanici, takođe, smatraju da, pre svega, strukovna udruženja i grupacije agencija i oglašivača treba da regulišu, propisuju i kontrolišu rabate u advertajzing industriji u Srbiji i regionu. Analiza po zemljama u regionu pokazuje da je u Sloveniji slika drugačija – čak polovina smatra da za regulisanje rabata treba da budu zadužene državne institucije (za razliku od Srbije, gde to očekuje samo 12 odsto).
Svaka treća kompanija, koja je učestvovala u ovom istraživanju, tvrdi da je najveći rabat koji su dobili od agencija za neku uslugu između 20 i 40 odsto. Ponekada, kada insistiraju, agencije im daju informaciju o rabatima koje one dobijaju od svojih dobavljača, potvrdilo je 35 odsto ispitanika iz kompanija. Čak 26 odsto njih nikada nije dobilo ove podatke od svojih agencija, a za 13 odsto ovo nije tema razgovora sa agencijama.
Međutim, kada se pitaju agencije, svaka treća tvrdi da je najveći rabat koji je ponudila kompaniji bio ispod 20 odsto.
Istraživanje je sprovedeno na uzorku od 206 profesionalaca iz šest država regiona, a ispitanici su stručnjaci iz oblasti marketinga i odnosa sa javnošću, zaposleni u agencijama i kompanijama. Rezultati istraživanja predstavljeni su na trećem regionalnom forumu komunikacionih lidera – Izazov 2017, koji je održan 1. i 2. marta u hotelu Crowne Plaza u Beogradu, u organizaciji portala Marketing mreža.
Učesnici panela „Igra poverenja“, koji je održan na forumu Izazov 2017, složili su se da dvosmerna komunikacija između klijenta i agencije najvažnija i suštinski osnova za saradnju. „Važno je da obe strane budu iskrene i jasne kada su u pitanju očekivanja. Saradnja klijenata i agencije trebalo bi da je zasnovana na poverenju i važno je da obe strane budu svesne da rade zajedno zarad ostvarivanja istog cilja“, zaključak je ovog panela.
Pored ove teme, na forumu se govorilo i o trendovima u intergisanim komunikacijama, stanju na medijskom i marketinškom tržištu zemalja u regionu, u kojoj meri smo spremni da izvozimo kreativne ideje, ali i na koji način će se struka transformisati u narednih nekoliko godina.
Agencija Drive, koja posluje u okviru I&F McCann Grupe, organizovala je panel na temu „365/24/7 sadržaj“, a na kome je, između ostalog, bilo reči šta razlikuje content kampanju u odnosu na kreiranje 365/24/7 sadržaja za brend, koja je uloga influensera u današnjim digitalnim strategijama i ko su današnji kreatori sadržaja.
Poseban segment foruma Izazov 2017 bio je posvećen podsticanju dijaloga između agencija i kompanija, kroz različite tipove interaktivnih radionica. Tokom trajanja foruma, svoje studije slučaja agencijama predstavile su i kompanije: Mercator S, Vip Mobile, Eurobank, Carnex, Ikea Srbija, Avon, Sberbank, Delhaize Serbia, Vojvođanska banka, Microsoft, Lufthansa Srbija i mnogi drugi.