Crnogorska državna kompanija Barska plovidba posle 52 godine ustupa direktnu liniju do Italije susedima. Ugovor o saradnji potpisan je sa hrvatskom Jadrolinijom u Rijeci, čime je omogućeno ponovno uspostavljanje pomorske linije Bar – Bari od 19. maja, saopštio je Milo Paunović izvršni direktor preduzeća iz Bara.
Dogovoreno je da na ovoj relaciji hrvatska Jadrolinija zaplovi i to samo tokom leta kad je profit najveći. Hrvatski brod spajaće obale između Crne Gore i Italije od maja narednih nekoliko meseci, što je dobro za crnogorske privrednike koji su robu morali robu da uvoze preko Albanije, a loše za crnogorske pomorce jer ostaju bez posla.
Peti mesec Crna Gora je pomorskim putem odsečena od sveta pošto je 3. decembra feribot Barske plovidbe „Sveti Stefan 2“ vezan u barskoj luci jer je izgubio klasu. Čelnici državne kompanije Barska plovidba nisu uspeli da kupe putnički brod koji bi zamenio Sveca na jedinoj redovnoj pomorskoj liniji između Crne Gore i Italije.
– Osiguravajuća kuća Biro veritas je u prvoj polovini septembra obavestila Barsku plovidbu da je „Sveti Stefan 2“ izgubio klasu. To su čelnici kompanije jedno vreme i krili – kažu manjinski akcionari.
– Ne samo da nisu bili kadri kupiti brod koji bi zamenio „Sveti Stefan 2“, što su najavljivali pre deset godina, već nisu kadri ni prodati feribot koji je od početka decembra vezan u barskoj luci, što samo nagomilava troškove barske kompanije. Svaki dan boravka „Svetog Stefana 2“ u luci Bar je minus u kasi Barske plovidbe. Procenjuje se da su odgovorni „nečinjenjem“ za pola godine napravili štetu veću od 100.000 EUR.
Dok čelnici Barske plovidbe tvrde da na svetskom tržištu nema broda koji bi zamenio „Sveca“, činjenice kažu da na računu kompanije nema novca. Manjinski akcionari ove državne kompanije pitaju za šta je potrošen novac od iznajmljivanja dva teretna broda („Bar“, „Budva“) koji su još u grejs periodu, što je bio idealan period za kupovinu drugog feribota. Oni takođe naglašavaju da nema ljudi od struke na pozicijama gde se donose odluke u Barskoj plovidbi, te nema ni prosperiteta, već je kompanija na pragu „potapanja“.
Zarada koju je Barska plovidba imala na relaciji Bar – Bari – Bar tokom letnjih meseci pokrivala je troškove linije za celu godinu. „Sveti Stefan 2“ u avgustu prošle godine je na liniji Bar – Bari – Bar imao 23 povratna putovanja. U osmom mesecu prošle godine „Svetac“ je prevezao 14.768 putnika, 2.819 automobila, 205 kamiona i 11 trejlera. Hrvati imaju svoju posadu, tako da 80 crnogorskih pomoraca ostaje bez posla.
Brod hrvatske kompanije će u maju i junu ploviti jednom nedeljno, u julu i avgustu dva puta nedeljno. Jadrolinija će ovim poslom profitirati jer će bukvalno „pokupiti kajmak“ od ove linije tokom letnjih meseci, a crnogorskoj ostaje da prodaje deo karata za brod putnicima koji žele u Evropu.
Izvor: Novosti, eKapija