Home TekstoviB&F Plus Kristof Papusek, Cineplexx International: Kad pokretne slike pokreću zaradu

Kristof Papusek, Cineplexx International: Kad pokretne slike pokreću zaradu

by bifadmin

Odluka o tome koliko ćemo bioskopa otvoriti u nekom gradu, i sa koliko sala, najviše zavisi od veličine tog grada, kao i prosečne posete i cene karata na tržištu kome pripada, objašnjava poslovnu matematiku u bioskopskoj industriji Kristof Papusek, stariji partner u austrijskoj kompaniji Cineplexx International. Najnoviji u nizu njenih bioskopa biće otvoren krajem aprila u novom tržnom centru Belgrade Plaza, i imaće osam sala sa ukupno 1.500 sedišta, što je potvrda da, posle puno vremena, poseta bioskopima u Srbiji raste.

U Austriji je 1951. godine bilo preko 1.200 aktivnih bioskopskih dvorana – nalazile su se u najvećim gradovima i u najmanjim selima, od hotelskih banket-sala koje su prikazivale projekcije premijernih filmova, pa do malih bioskopa u porodičnom vlasništvu. U takvom ambijentu osnovano je preduzeće Constantin Film, kao ogranak istoimene nemačke producentske i distributerske kuće. Posao je cvetao naredne dve decenije, u korak sa velikom potražnjom, a u međuvremenu je na čelo firme došao Anton Langhamer, čija ideja je bila da se posao distribucije proširi i na upravljanje bioskopima. Postao je suvlasnik kompanije, osnovao je sopstvenu grupaciju Constantin Film Cinemas, i do početka sedamdesetih je rukovodio sa pet bioskopskih dvorana u glavnom gradu Austrije.

Tokom sedamdesetih, biznis je još više rastao, pa samim tim i broj akvizicija. Ali dok je austrijski ogranak rastao, nemački je propao jer se bavio neisplativim filmskim produkcijama. Porodica Langhamer je i dalje u Austriji širila poslovanje, dok su se tokom osamdesetih i devedesetih menjali ostali suvlasnici.

Menadžment kompanije je odlučio da se poslovanje proširi i preko granica Austrije, pa je počev od 2009. i promenom imena u Cineplexx International, prvo otvoren multipleks u nemačkom govornom području Italije, u Bolzanu u Južnom Tirolu. Međutim, jedan od glavnih zacrtanih ciljeva bilo je širenje u zemljama bivše Jugoslavije, jer čitav region ima ogroman potencijal. Kako se pojedini vlasnici ranije otvorenih bioskopa u ovim zemljama „nisu najbolje snašli“, Cineplexx International je negde preuzeo njihovo poslovanje, a na drugim lokacijama je investirao u potpuno nove objekte. Kompanija je postala regionalni lider – nedavno su otvoreni novi bioskopi u Prištini i Solunu, i sad jedino Bosna nedostaje da se „kompletira“ celo ex-YU tržište.

U ovom trenutku Cineplexx International je vlasnik 26 tradicionalnih bioskopa i multipleksa u Austriji, kao i 20 multipleksa u drugim državama, dok su još tri trenutno u izgradnji – sveukupno, skoro 300 bioskopskih sala. Kompanija ima skoro 1.500 zaposlenih, od čega 650 mladih honoraraca, uglavnom studenata koji rade kao kasiri, razvodnici ili kinooperateri. Godišnja poseta svih Cineplexx-ovih objekata broji oko 12 miliona posetilaca, a ukupna zarada iznosi približno 130 miliona evra. Danas 60% kompanije pripada porodici Langhamer, a 40% Kristofu Papuseku (Christof Papousek), koji je stariji partner i finansijski direktor.

Bioskopska matematika

Što se tiče raspoloživih načina saradnje sa vlasnicima tržnih centara, koji predstavljaju najčešći „dom” za moderne multiplekse, mogućnosti su praktično beskonačne – od modela u kojem investitori unapred osmisle i izgrade čitav objekat pa ga posle nude bioskopskim operaterima, što predstavlja opciju niskog rizika, pa do dogovora o zajedničkoj izgradnji, gde se troškovi i zarada na neki način dele. U svakom slučaju, unapred se temeljno procenjuje potencijalna profitabilnost, u kom trenutku će doći do povraćaja sredstava, kao i kakva će biti cenovna politika s obzirom na ekonomiju lokalnog tržišta.

Za dobar rezultat u ovom poslu, osim popularnih filmova, potrebno je imati atraktivne lokacije. „Odluka o tome koliko ćemo bioskopa otvoriti u nekom gradu, i sa koliko sala, najviše zavisi od veličine tog grada, kao i prosečne posete i cene karata na tržištu kome pripada. Ukoliko je u pitanju visoka cena ulaznica, kao u Austriji, bioskopske dvorane treba otvarati i u manjim gradovima – najčešće su to opštine sa više desetina hiljada stanovnika, koje su ujedno čvorišta i za manja mesta u okolini. Da bi se takva investicija isplatila očekivana poseta mora da bude oko 120.000 gledalaca na godišnjem nivou. Na Balkanu je to još uvek teško postići, pa poslovno najzahvalnija varijanta podrazumeva otvaranje multipleksa isključivo u najvećim gradovima. U principu, u Srbiji u ovom trenutku nije isplativo graditi bioskop sa manje od pet dvorana i godišnjom posetom ispod 200.000 ljudi. Gradovi koji imaju manje od 100.000 stanovnika su, za sada, ipak neisplativi”, objašnjava Papusek „bioskopsku” poslovnu matematiku za Biznis & Finansije.

Na razvijenim tržištima, kao što je austrijsko, došlo je do zasićenja, pa iako profitabilnost i dalje postoji, njen rast je relativno mali. S druge strane, na „novim” tržištima, poput balkanskog, dolazi do rasta broja posetilaca, posle dugotrajnog perioda tokom kojeg je tranzicija „pojela” tradicionalne bioskopske dvorane. Primera radi, u Srbiji je protekle tri godine beležen konstantan rast, koji se dogodio zahvaljujući širenju mreže Cineplexx-a, ali i dobrom gledanošću nekoliko domaćih filmova.

„Uprkos sadašnjoj ekonomskoj situaciji u čitavom regionu, poseta raste, te stoga dugoročno očekujemo da će doći i do povećanja profita. Videli smo da postoji veliki potencijal za širenje u Srbiji – u Beogradu su postojali samo multipleksi u Ušću i Delta City-ju. Objekat u Delta Citiju smo preuzeli od prethodnog vlasnika u pravom trenutku, dok smo u Ušće ušli kao novi zakupac i napravili bioskop od nule. Ujedno smo otvorili bioskope u Nišu i Kragujevcu, dok će za sada najmoderniji, sa osam sala i ukupnim kapacitetom od 1.500 mesta, biti otvoren u tržnom centru Belgrade Plaza, 20. aprila ove godine”, najavljuje Papusek.

Kućni bioskopi ne ugrožavaju poslovanje

U Cineplexx-u se trude da uredno implementiraju sve najmodernije tehnologije, kako bi publika na raspolaganju imala najjasniju 2D i 3D sliku, najčistiji zvuk, kao i komfor u sali. Tempiranje inovacija, međutim, može da varira u zavisnosti od ekonomske situacije na tržištu, jer se takva investicija u izvesnoj meri amortizuje kroz povećanje cene karata.

Istovremeno, svedoci smo da je tokom poslednje decenije veliki tehnološki napredak omogućio znatno kvalitetnije gledanje filmova u kućnom okruženju. „Razvoj tzv. kućnih bioskopa ne utiče negativno na posetu u našim dvoranama, zato što tu nije reč o istom doživljaju – kada gledate neki film kod kuće nikada niste fokusirani na radnju, kao što biste bili u bioskopu, uvek možete da pričate sa nekim, zaustavite prikazivanje, a ni kvalitet i veličina ‘platna’ nisu isti”, naglašava direktor Cineplexx International. S druge strane, dodaje, internet piraterija nanosi veliku štetu bioskopskim operaterima i distributerima, pa je neophodno da svi učesnici na tržištu zajedno utiču na internet provajdere, kako bi smanjili dostupnost nelegalnog sadržaja.

Svi ljudi rado gledaju filmove i idu u bioskope. Ipak, najzahvalniju publiku predstavljaju mladi i porodice sa decom, a poslednjih godina je primetan i značajan porast posetilaca koji su stariji od 40 godina, kaže naš sagovornik. Osim holivudskih spektakala koji se prikazuju po poslednjim tehnologijama, važan faktor u privlačenju publike su domaći filmovi. Upravo iz tog razloga Cineplexx International je u protekle dve godine, kao poslovni partner, pomogao snimanje dva srpska filma, „Stado“ i „Jesen samuraja“. „Ne planiramo da se upuštamo u producentski i kreativan proces proizvodnje filmova, ali ćemo u budućnosti ostati otvoreni za ovakvu vid pomoći lokalnih profesionalnih produkcija”, kaže Papusek.

 

Malo publike za autorske filmove

„Ukoliko procenimo da neki autorski film ima potencijala za tronedeljni ‘život’ u našim dvoranama, rado ćemo se upustiti u njegovu distribuciju, ali teško je postići konstantnu gledanost takvih filmova izvan malih art bioskopa. To je specifična tržišna niša sa relativno malom i zahtevnom publikom, sa kojom treba komunicirati preko zasebnih marketinških kanala. Zato rado sarađujemo sa festivalima, tokom kojih posetioci mogu da vide mnogo umetničkih filmova na jednom mestu”, objašnjava Kristof Papusek.

 

 

broj 135, mart 2017.

Pročitajte i ovo...