Mali Aerodrom Niš uradio je sve ono što je još pre deset godina trebalo da urade Beograd, Zagreb i ostali daleko veći aerodromi u okolini, kojima sada preuzima putnike.
Iako je pre samo dve godine Niški aerodrom bio sablasno prazan, a broj putnika jednak seoskoj autobuskoj stanici, ove godine planira da opsluži 350.000 putnika i nekoliko hiljada tona karga. Raste do te mere da mora hitno ulagati u infrastrukturu, s obzirom na cilj da poveća promet putnika na 600.000 godišnje do 2020. godine. Nerealno? Pa, za pesimiste i prošlogodišnji promet je bio više nego nerealan. Godinama smo slušali o nedostatku potencijalnih putnika, o tome da Niš nema perspektive i da u njegov aerodrom ne treba ulagati, piše stručnjak za aviosaobraćaj Alen Šćuric. Ispostavilo se, ističe, da je istinsko pitanje da li je takav rast putnika na Aerodromu Niš samo rezultat povećanog broja novih turista, da li su to putnici koji su druge vrste prevoza zamenili avionskim, ili Niš „otima“ klijente i obližnjim aerodromima?
Nakon što je godinama zjapio prazan, Aerdrom je ekstremno spustio aerodromske takse i 2015. doveo prvog LCC prevoznika Wizz Air, koji je otvorio linije za Bazel i Malme. Taman kad je u proleće prošle godine Wizz najavio liniju za Dortmund, samo nekoliko dana kasnije Ryanair je najavio letove iz Niša. Tada je bilo jasno da će Rayanair rat koji vodi sa Wizzom u Sofiji, Bukureštu, Temišvaru i drugih desetak aerodroma prebaciti i na Niš, naravno u manjem obimu. Wizz Air je odgovorio po oprobanom ključu iz Budimpešte i povećao broj linija. Niš je u toj situaciji odradio odličan posao po principu „dok se mačke tuku miševi kolo vode“ i za kratko vreme dobio četiri linije Ryanaira, te pet linija Wizz Aira.
No, menadžmet Aerodroma i Regionalna razvojna agencija „Jug“ tu nisu stali. Uporedo su pregovarali sa nizom drugih kompanija i pridobili su Germaniu, Swiss i kao najveće iznenađenje usledila je linija Turkish Carga za Istanbul, koju ima retko koja vazdušna luka u regionu. Promet je, tako, od polovine prošle godine obuhvatio četiri prevoznika sa 11 linija i više od tri polaska dnevno, uključujući i jednu kargo liniju. Zbog velike ekspanzije, lokalne vlasti uz pomoć Republike Srbije najavile su obnovu i proširenje terminala, a SMATSA je najavila izgradnju novog kontrolnog tornja i investiciju u ILS.
Aerodrom se fokusira na kargo promet koji je daleko profitabilniji nego putnički, a iznenađuje da njegov veći deo dolazi iz Hrvatske i Bugarske, dakle iz Evropske unije. Niš je ovde pronašao svoju nišu, koja mu donosi toliko potrebne razvojne prihode. Posebna prednost Niškog aerodroma je što upravlja i robno-carinskim terminalom u neposrednoj blizini, a što je ogroman dodatak prihodima, ali i logičan potez lokalne vlasti koja je objedinila dva vrlo srodna biznisa – drumski i avionski kargo.
Najveće iznenađenje na Kosovu
S druge strane, Aerodrom beleži rast broja putnika po nekoliko osnova. Prema podacima koje je iznela njegova uprava, od ukupnog broja sadašnjih putnika tek 50,6% njih je i ranije putovalo prvenstveno avionom, dok je 36,5% pre putovalo automobilom, a 12,9% je koristilo autobus. Niš je pridobio nove putnike i iz dijaspore, koja umesto jednom ili dva puta godišnje, sada dolazi više puta, radi porodičnih razloga, ali i zbog povoljnije kupovine, kao i znatno jeftinijih medicinskih, kozmetičkih i drugih usluga, što se sve zajedno isplati i kada se uračuna cena avionske karte. Dodatno, čak je i za menadžment bilo iznenađujuće koliko je turista, posebno sa Zapada, iskoristilo novootvorene, jeftinije avionske linije s ciljem da se dobro provedu na jugu Srbije. Na taj način je pomognut i razvoj lokalne ekonomije i širom su otvorena vrata za rast turizma u celom regionu.
Glvna vest, međutim, glasi da je Niš, osim što je „zadržao“ svoje putnike, uspeo da preuzme i putnike drugih aerodroma. Najveće iznenađenje je predstavljao podatak iz juna prošle godine, da je preko 14% putnika Aerodroma Niš sa Kosova, skoro 6% njih je iz Beograda i okoline, a gotovo 5% je iz Makedonije. I dok bi ogromna većina, pa čak i stručnjaka, ocenila kosovsko tržište kao nerealan cilj usled delikatne političke situacije, bez obzira na konkurentne linije, Niški aredorom je pokrenuo reklamnu kampanju u Prištini i drugim delovima Kosova, koja je, očito, urodila plodom.
Putnici koji su došli iz inostranstva u prvom redu su turisti (80,4%), dok je 19,4% njih putovalo radi posla. S obzirom da su navedeni podaci iz perioda kada aviokompanija Ryanair još nije letela sa Niškog aerodroma, svakako je njen dolazak dodatno privukao putnike iz Beograda, Skoplja i Prištine, na čijim aerodromima ovaj avioprevoznik nije prisutan. Niš, svojim linijama, privlači i putnike iz istočne BiH, zapadne Crne Gore, jugoistočne Rumunije i zapadne Bugarske, pa čak i iz Sofije.
Da bi privukao što više putnika aerodrom je dao franšizu privatnom drumskom prevozniku da ih kombi vozilima prevozi do većih gradova u okolini, a trenutno taj prevoz funkcioniše prema Jagodini po ceni od sedam evra po osobi i do Beograda, za 10 evra po putniku. Uz to, moguć je prevoz po narudžbini od kućnih vrata do aerodroma iz svih okolnih gradova (VIP shuttle express). Ova usluga je moguća i iz Beograda uz garantovano vreme vožnje od samo dva i po sata. Sva vozila su brendirana kao „Transfer airport Niš“, a u planu je da se poveća broj transfer linija i to prema Prištini, Skoplju, Novom Sadu, Kraljevu, Zaječaru, Pirotu i Vranju. Već sada franšizer ima obavezu otvaranja poslovnica u Beogradu i Jagodini, a otvaranjem novih linija takve poslovnice će otvarati i u drugim gradovima.
Ove poslovnice neće samo promovisati Niški aerodrom i prodavati transfere prema Nišu, nego i avionske karte za zainteresovane avioprevoznike (interes je već pokazala Germanija). Uz to, franšizer je finansijski odgovoran ako putnik ne stigne na aerodrom na vreme i kompenzuje mu sve troškove karata u tom slučaju. U ovom poslu aerodrom nema nikakvog rizika, ni ulaganja, već sav rizik preuzima franšizer, a aerodrom ima dodatne putnike i prihode. Tako je mali Aerodrom Niš uradio ono što je još pre deset godina trebalo da urade Beograd, Zagreb i ostali daleko veći aerodromi.
Kakva je budućnost?
Sigurno je da će Wizz Air i Ryanair nastaviti svoj globalni rat i u Nišu, pa je za očekivati dalje povećanje linija, ali i moguće baziranje aviona jednog ili čak oba prevoznika u Nišu, što bi značilo dalju ekspanziju linija i frekvencija. Niš je već objavio da je u pregovorima sa Norwegianom i easyJetom oko pokretanja letova. Od ostalih prevoznika, Niš bi trebalo da usmeri pažnju na Pegasus za Istanbul, Pobedu za Moskvu i Eurowings za Keln i Štutgart. Eurowings bi svakako privukao mnoštvo putnika, prvenstveno iz Beograda i Skoplja, a Pobeda i sa sva tri okolna aerodroma.
Niš je već oduzeo putnike aerodromima iz okoline pokretanjem linija prevoznika koje konkurencija nema, u čemu je bio ključan ugovor sa Ryanair. Stoga Niški aerodrom u svom razvoju treba da se fokusira na poslove sa takvim kompanijama, kako bi postao altrenativna destinacija za avioprevoznike kojima su okolni aerodromi preskupi ili iz drugih razloga neprihvatljivi. Ovo se u prvom redu odnosi na Beograd, kojem Niš može postati istinska LCC alternativa, kao što je Šarlroa Briselu, Hahn Frankfurtu ili Bove Parizu.
Izvor: Tango Six