Home VestiEkonomija Loše stanje zgrada i slaba naplata i dalje zadaju probleme

Loše stanje zgrada i slaba naplata i dalje zadaju probleme

by bifadmin

Rezultati ankete koja je sprovedena na portalu Kamatica „Koliko ste zadovoljni radom profesionalnih upravnika“ u kojoj je učestvovalo skoro 5.000 ispitanika pokazuje da uvođenje profesionalnih “čuvara“ zgrada baš i ne daje zadovoljavajuće rezultate.

Od ukupnog broja anketiranih najveći broj njih, 2490, odnosno skoro 50 procenata smatra da se ništa nije promenilo i da pored novih nameta koje imaju ne vide svrhu istih, dok 26 odsto ocenjuje da je zgrada sada u boljem stanju. I pored toga što je rok za biranje upravnika odavno istekao 23,77 odsto ispitanika još uvek nije izabralo upravnika za svoju zgradu.

Stanari uglavnom nisu zadovoljni radom upravnika kojih trenutno u Srbiji ima 819, ali tako ni upravnici nisu na lakom zadatku.

Prema rečima Radovana Trifunova iz Udruženja profesionalnih upravnika većina zgrada u kojima profesionalni upravnici rade su veoma stare i izuzetno loše održavane. Potrebno je puno ulaganja, a stanari najčešće nemaju novca. U nekim gradovima i investiciono i tekuće održavanje zgrada je pod znakom pitanja.

„U Ćupriji imamo zgrade u kojima se od 1993. godine uopšte nije izdvajalo za investiciono održavanje. One su danas gotovo potpuno ruinirane, a novca za popravke nema. U Prokuplju, na primer, uopšte nema registrovanih firmi za poslove održavanja zgrada. Niti ima registrovanih vodoinstalatera i električara, a to upravnicima znatno otežava posao“, priča Trifunov.

Pored lošeg stanja u kojima se zgrade nalaze, veliki problem za vođenje istih pravi slaba naplata potraživanja, jer stanari u većini zgrada izbegavaju plaćanja.

Kako bi naplatio svoja potraživanja od stanara koji nisu plaćali profesionalni upravnik jedne zgrade na Novom Beogradu angažovao je advokata, koji je sastavio, identičnu, „opomenu pred tužbu“ i naplatio 3.000 dinara po svakom stanu. Kako je u toj zgradi od ukupno 50 stanova bilo 27 dužnika ukupan račun za advokatske usluge je iznosio 81.000 dinara, a taj novac je upravnik skinuo sa računa zgrade i to u mesecu kada više nije bio na toj funkciji, ali je još uvek kontrolisao račun, jer zgrada nije izabrala novog upravnika.

Kako Kamatica saznaje po zakonu, profesionalni upravnik nema obavezu da proverava ko je platio, a ko nije, niti može da preduzima neke druge radnje da bi se dug naplatio, jer sve to je zakonska obaveza komunalnih inspektora.

Ovo je samo jedan od problema između stanara zgrada i profesionalnih upravnika koji se javio u poslednjih 14 meseci, kada su prvi upravnici dobili licence.

„Za sada ni jedan profesionalni upravnik nije izgubio licencu. Jednog kolegu je stanar zgrade tužio za neobavljanje profesionalne dužnosti i taj slučaj se sada nalazi na „sudu časti“. Disciplinska komisija našeg udruženja trenutno posreduje i u sporu između dva profesionalna upravnika zbog „prevođenja“ zgrade sa jednog na drugog“, dodaje Radovan Trifunov.

U manjim mestima, osim firme koje sa bave profesionalnim upravljanjem zgrada, profesionalni upravnici osnivaju i firme za tehničko održavanje i održavanje higijene kao pridruženu delatnost.

Izvor: Kamatica

Pročitajte i ovo...