Proizvođači rakija iz Šumadije imaju zajednički cilj – da se proizvodnja domaće rakije podigne na viši nivo, a sve sa etiketom zaštićenog geografskog porekla.
U bogatoj i plodnoj Šumadiji svaki domaćin je znao da ispeče dobru rakiju. Šljivovica je postala deo tradicije, koju sada treba zaštiti i ponuditi tržištu kao brend Šumadije. Sa tom misijom je pre godinu dana i osovana asocijacija „Šumadijska rakija“ uz podršku Regionalne agencije za ekonomski razvoj Šumadije i Pomoravlja.
U Šumadiji se odrasta uz kazan
Asocijacija je u početku brojala svega osam članova, a danas nas je već 17, govori Jovanka Marović, vlasnica destilerije Dramić i članica regionalna asocijacije proizvođača rakije. Hobi i porodična tradicija prerasli su u mali biznis, pa se ova dugogodišnja novinarka okrenula pionirskom poduhvatu – promocija domaće, šumadijske rakije kao brenda.
– U Šumadiji bukvalno odrastate uz kazan, po mirisu možete da odredite koja je rakija i da je napravljena od najboljeg voća. To se sve nekako podrazumeva. Današnji zahtevi tržišta u vezi su i nekim drugim uslovima, pre svega proizvodima sa zaštićenim geografskim poreklom. U Asocijaciji, koja okuplja pre svega registrovane proizvođače, učimo kako da se bolje pozicioniramo na tržištu i predstavimo ono najbolje šta imamo – kaže Marovićeva.
Rakija turistička tura
Vizija domaćih destilerija, brendiranje šljivovice i promocija regije Šumadije, dobija prve obrise. Projekat „Šumadijska šljiva“ okupio je šest šumadijskih opština i udružio proizvođače rakija u zajedničkom cilju – da se proizvodnja domaće rakije podigne na veći nivo, a sve sa etiketom zaštićenog geografskog porekla. A da su na pravom putu, svedoči i sve veće interesovanje mladih proizvođača. Njih dvoje je kroz podršku dobilo opremu, odlučilo da ostane na selu i nastavi tradiciju proizvodnje rakije na savremen način.
Šumadija je dobila i potpuno nov turistički proizvod. Pet destilerija izgradilo je degustacione sale, pa turisti i ljubitelji dobre kapljice sada mogu da se upoznaju sa procesom proizvodnje rakije.
– Ovo je u svetu uveliko praksa. Turisti na taj način mogu ne samo da kupe neki proizvod, već i da obiđu destileriju, upoznaju se sa načinom proizvodnje rakije i probaju ono što Šumadija ima da ponudi – kaže Jovanka Marović.
Vinari Šumadije postavili su ovu regiju na vinsku mapu Evrope a njihovim stopama krenuli su i proizvođači rakije. Elaborat za zaštitu geografskog porekla i usvajanje zajedničke recepture i tehnologije za proizvodnju Šumadijske šljivovice predat je u Ministarstvo poljoprivrede i proizvođači sa nestrpljenjem očekuju analizu.
– Etiketa zaštićenog geografskog porekla ne garantuje samo kvalitet, već donosi i bolju poziciju na tržištu. Naša rakija napravljena od najboljeg srpskog voća, miriše na Šumadiju i sa ovom etiketom naći će svoje mesto među najboljima – poručuju iz Udruženja.
Zašto je šumadijska rakija najbolja?
Šljiva je oduvek bila zaštitni znak Šumadije, pa je ova rakija i najdominantnija kod domaćih destilerija. Osim najpoznatije šljivovice, kvalitetne rakije prave se i od dunje, kajsije, kruške viljamovke. A ovdašnji proizvođači ističu da je talasasta Šumadija majka kvalitetne šljivovice. Razliku čini pre svega geografski položaj i visina na kojoj se gaji najkvalitetnije voće.
– Nadmorska visina od preko 250 metara, najkvalitetnije voće iz naše zemlje i tradicija proizvodnje čini našu rakiju najboljom na svetu – tvrde u Asocijaciji „Šumadijska rakija“.
Izvor: eKapija, Agroklub