Trećina malih i srednjih preduzeća (MSP) u Centralnoj i Istočnoj Evropi omogućili su plaćanja karticom kao odgovor na zahteve potrošača, dok 18% njih vidi prihvatanje kartica kao priliku da njihova preduzeća prate moderne tehnološke trendove. Ovo su rezultati istraživanja kompanije Mastercard o MSP sektoru u Centralnoj i Istočnoj Evropi (CIE), koje je takođe otkrilo da, uprkos činjenici da informacione i komunikacione tehnologije (ICT) su relevantne i očekuje se da će imati sve veći uticaj na društvo, MSP većinom i dalje posluju u tradicionalnim oblastima.
Četvrtina preduzeća posluje u segmentu maloprodaje, u uslužnom sektoru (16,5%) i proizvodnje (11,8%). Situacija u Srbiji je slična kao i u zemljama u širem regionu, s obzirom na to da 29,5% lokalnih MSP posluje u maloprodaji, 22% u proizvodnji i 20,5% u uslužnom sektoru. Interesantno je da, iako se broj firmi i zaposlenih u ICT sektoru, kao i profit tih firmi konstantno uvećava, samo 2,5% srpskih MSP posluje u okviru ICT sektora.
Mala i srednja preduzeća čine preko 99% svih poslovnih činilaca u ovom regionu. Skoro dve trećine njih su mikro preduzeća (1 – 9 zaposlenih) i najviše ih je u Mađarskoj (69% svih MSP u zemlji), dok su preduzetništvo i samozapošljavanje najčešći u Srbiji (30,5%).
Zvanični podaci pokazuju da u Srbiji postoji 10.276 POS terminala na milion stanovnika, što je značajno ispod proseka za CIE od 17.909 POS terminala i što pokazuje da je potrebno još raditi na širenju prihvatne mreže za bezgotovinska plaćanja. Trećina ispitanika (34%) izjavilo je da su terminal dobili besplatno od svoje banke a da mesečnom nivou plaćaju naknadu koja odgovara mesečnom prometu koji obave, što je ujedno najčešći način saradnje MSP sektora sa bankama.
CEE SME Monitor je pokazao da MSP prepoznaju prihvatanje kartica u svojim radnjama kao pogodnost koja pojednostavljuje svakodnevne operacije (40%), pomaže u privlačenju novih kupaca (35%) i pruža veći osećaj sigurnosti (13%). Pored toga, MSP u Srbiji vide elektronska plaćanja kao prirodnog saveznika njihovom onlajn poslovanju jer smatraju da su elektronska plaćanja pouzdana (54%) i pružaju potencijal za razvoj (23%). U prilog tome govori i rezultat istraživanja da se 46% plaćanja u veb šopovima trgovaca koji omogućavaju elektronsko plaćanje obavi upravo platnim karticama, 31% putem e-banking usluga, dok se tek 15% plaćanja obavi gotovinom prilikom dostave.
SME CEE Monitor bavilo se i načinima na koji MSP upravljaju svojim troškovima poslovanja, pa se došlo do podataka da se najčešće koriste plaćanja preko poslovnih računa (CIE prosek iznosi 57,9%), bez obzira da li se radi o plaćanjima ka dobavljačima, plaćanju poreza ili vođenju operativnih troškova.
Gotovinska plaćanja su takođe zastupljena (35,7%), pogotovo u Bugarskoj i Grčkoj. Ono što je interesantno je da je gotovina u značajno manjoj upotrebi kada se radi o plaćanju poreza (22,7%), što ukazuje da zakonski okviri i obaveze u pogledu elektronskog plaćanja igraju značajnu ulogu u procesu prelaska iz gotovinskog u bezgotovinsko društvo.
Mala i srednja preduzeća u Srbiji takođe prepoznaju prednosti elektronskih plaćanja za nesmetano poslovanje, tako da 65,7% ispitanika upravlja svojim troškovima putem poslovnih računa u banci, dok 20,5% koristi poslovne kartice. Upotreba gotovine je ispod CIE proseka (29,5%) što je ohrabrujući znak u pogledu povećanja transparentnosti finansijskih tokova u zemlji.
CEE SME Monitor pokazuje da prvenstvo spoljni faktori usporavaju dalji razvoj. Tržišni uslovi, odnosno niska kupovna moć građana, je najčešći istaknuti negativni faktor za dalji razvoj (19%), a za njima slede visoke poreske stope (16,07%) i komplikovane birokratske procedure (9,94%), dok se manje od 4% njih bori sa mogućnošću pristupa dodatnim sredstvima. Slična je situacija i u Srbiji s obzirom na to da lokalne firme najviše poteškoća imaju sa tržišnim uslovima (24,5%) i visokim porezima (16%), dok je svaki deseti ispitanik istakao nelojalnu konkurenciju i nepovoljne trgovinske propise.