Home VestiEkonomija Uspeh e-trgovine u Srbiji

Uspeh e-trgovine u Srbiji

by bifadmin

,,Znali smo da će biti odboja. Ne samo u društvu nego i u užem krugu prijatelja, pa i šire porodice. Ali ne treba da slušate druge, već sebe i svoju ideju’’, kaže Vladimir Nikolić, osnivač i direktor kompanije LimundoGrad.

Internet prodaja (e-commerce) već deceniju i po građanima naše zemlje obezbeđuje da uz nekoliko klikova – pazare, prodaju ili zamene predmet koji žele. Iako danas proces kupoprodaje na internetu zvuči kao stari trend i svi su već navikli na e-commerce, ako pogledamo unazad pre petnaestak godina, i koliko je, u stvari, bilo teško započeti e-commerce biznis u Srbiji.

E-commerce industrija pojavila se u Srbiji relativno brzo, paralelno sa razvojem startup scene početkom dvehiljaditih. Jedni od prvih spremnih preduzetnika bili su braća Nikolić, Vladimir i Nenad. Te davne 2005. Godine, nakon registracije kompanije, krenuli su u pokretanje prvog srpskog e-commerce brenda posvećenog prodaji kroz aukcije, na platformi Limundo. Nakon Limunda beleži se uspeh internet prodaje otvaranjem Polovniautomobili, Donesi.com, Kupinda, Oglasinda. Online prodaja postaje neizbežan način kupovine.

Kako izgleda pokrenuti i voditi e-commerce više od jedne decenije, samo na srpskom tržištu, i koliko je konstantnog truda potrebno kako bi se zadovoljile potrebe korisnika sa jedne, kao i investitora, sa druge strane?

,,Kad smo krenuli (2005.), znali smo da će biti odboja. Ne samo u društvu nego i u užem krugu prijatelja pa i šire porodice. Većina ljudi će negativno pristupiti vašoj ideji, ne iz loše namere, već zato što ne mogu da se odvoje od svog ega i straha, činivši tako veću štetu nego korist. Kada sam shvatio da je preduzetništvo roller-coaster emocija, bilo mi je mnogo lakše. Okrenuli smo ka pozitivnom, primerima iz knjiga, novina, predavanja. Jednostavno, tražili smo koji je to naš način”, kaže Vladimir Nikolić, i objašnjava: ,,Od samog starta krenuli smo od procene da ljudi ne koriste e-trgovinu zato što se ne osećaju sigurnim. A pogotovo ako pričamo o trgovini između ljudi koji se nikad nisu upoznali. Odatle smo stvari koje smo razvili okrenuli ka povećanoj bezbednosti.’’

Naime, kompanija LimundoGrad poznata je po stalnoj edukaciji i ulaganju u sigurnost i dobru komunikaciju sa članovima. ,”Često su to male, neprimetne stvari. Otvorenost o tome ko smo, ko stoji iza LimundoGrada, pisanje bloga, edukacija članova pa i šireg društva, pa sve do TZS-a (Tim za sigurnost). Toliko smo daleko u tome otišli, da smo preuzeli ulogu osiguranja (u slučaju da ne dobiješ predmet, mi ti plaćamo odštetu)”, kaže Vladimir.

Novac vs. Poverenje, ili je moguće i jedno i drugo

Limundo je inicijalno finansijski podržao porodični prijatelj i drug iz srednje škole. Kako to obično biva, nekoliko manjih investicija, pa velika. Uz dugogodišnje traženje pravog investicionog partnera, sedam godina od osnivanja kompanije, Limundo postaje profitabilan.

„Sada, kada mi se desi u jednom danu visok skok (‘kakvi smo carevi’) i pad (‘OK, kuda ovo vodi?’), ne brinem se jer znam – to je deo preduzetništva. Što pre to prihvatiš, mnogo lakše ćeš te talase (koji su često samo konstruisani u glavi) prebroditi.“

 

“Nakon inicijalne finansijske podrške, privukli znatno veću investiciju. Godinama smo tražili i vremenom su se kockice složile. Nekoliko investitora, svi sa velikim iskustvom u e-trgovini, se odlučilo da investira svoj novac u naš projekat. To nam je pored finansijske podrške donelo i znak poverenja u nas, s obzirom na to da je investicija van užeg kruga, ali i pritisak da uspemo (u želji da ne izneverimo dato poverenje)’’, objašnjava Vladimir i dodaje da su dobra komunikacija i poverenje najvažniji u odnosu sa investitorom: “Ono šta vrlo cenim kod njih jeste da daju nam prostora da razvijemo posao, ali da se i mi razvijemo, svesni da će ih to inicijalno više koštati (s obzirom na to da po prvi put na ovako visokom nivou razvijamo posao) ali da će to pomoći nama da se izgradimo kao ličnosti. Za to sam im veoma zahvalan.”

Dobar tim je neprimetan, u najboljem mogućem smislu

Startup kompanija koja želi da ostane prvi izbor korisnika mora biti fleksibilna i spremna na promene. Nekada su to promene u ponudi, a nekada i brending, tim, nova rešenja. Nakon toliko godina rada, jedno od najvažnijih stavki, kako Vladimir ističe jeste “da konstantno osluškujemo potrebe tržišta i naših korisnika.’’ ,,Jedna od akcija koja je rezultat dobre komunikacije sa Limundovcima je ‘Spisak kupaca’ nastao u želji da u što većoj meri olakšamo postprodajni proces. Ovime smo omogućili da korisnici na jednom mestu imaju jasan pregled svih kupaca, uz mogućnost da ih sortiraju prema kupovinama. Takođe, nešto što su članovi dugo tražili jeste promena cenovne politike. Pokazalo se da je vreme, kako zbog zahteva zajednice tako i zbog promena na tržištu, te smo uveli i tu promenu – izmene u cenovniku odnose se na to da prodavci više neće plaćati proviziju za pokretanje i obnavljanje aukcije’’, objašnjava Nikolić.

Poslednjih godina, preduzetništvo cveta. Ponuda je veća nego potražnja, novi biznisi se otvaraju preko noći, odlaze uigrani timski igrači, ali i osnivači. Prema rečima našeg sagovornika, najteži trenutak za LimundoGrad bio je “kada smo smanjili tim i kada sam odlučio da je bolje da brat više ne bude aktivno uključen u rad firme. Ali, podrška tima nadjačala je sve prepreke. Bilo je toliko izazova, i oslanjanje na tim i ljude koji ga čine, je olakšalo da ih prebrodimo. Dobar tim je neprimetan, u najboljem mogućem smislu. Često to uzmem zdravo za gotovo, što nije dobro, pa i savetujem svim preduzetnicima da neguju svoj tim. Samo tako ćete biti jaki i svoje ideje uzdići tamo gde želite’’

Aukcijski sajt Limundo jedan je od prvih startup-ova na našim prostorima. Na Limundu posetioci prodaju i licitirajući mogu da kupe različite predmete: opremu i delove za motorna vozila, mobilne telefone, različite starine, knjige i časopise…Trenutno, ima preko milion aktivnih korisnika, a svakih 5 minuta na Limundu se registruje novi član. Kako bi odgovorio na zahtev svojih klijenata, kompanija je pokrenula Kupindo – platformu za kupovinu i prodaju predmeta po fiksnim cenama.

 

Pročitajte i ovo...