Pokušaj da se fotonaponskim panelima prekrije deo vozne trake za autobuse u Holandiji, započet u martu ove godine, nedavno je obustavljen, a prošlog meseca je ugašen sličan projekat na delu javnog puta u Francuskoj. Pokazalo se da su bili u pravu oni koji su upozoravali da solarni paneli ne mogu da izdrže saobraćajno opterećenje, naročito teških vozila. U Kini su ovakvi projekti obustavljeni još prošle godine, ali iz drugih razloga – zbog masovne krađe.
Ideja da se putevi popločaju solarnim panelima umesto asfaltom zasniva se na pretpostavci da je reč o ogromnoj površini koja se može iskoristiti za proizvodnju električne energije. Zatim se ta energija može upotrebiti za osvetljavanje puteva, ali i za punjenje električnih vozila, napajanje gradova i slično. Detaljnije analize tehničkih zahteva za ovakvo rešenje, međutim, pokazuju da je ovu zamisao veoma teško realizovati, pre svega zbog činjenice da su fotonaponski paneli daleko krhkiji od asfalta i zato nisu pogodni da izdrže saobraćajno opterećenje.
Uprkos tome, neke kompanije nisu želele da odsutanu od ovakvih projekata. Razvile su solarne panele za koje su tvrdile da su neuništivi i uspele su da ubede lokalne vlasti da im omoguće testiranje na javnim putevima, nudeći da za taj eksperiment čak i plate gradskim upravama. Ali svi takvi pokušaji u poslednjih nekoliko godina doživeli su neuspeh.
Francuska je bila prva zemlja koja je, u mestu Tourouvre-au-Perche u Normandiji, još 2016. godine pustila u rad jedan kilometar dugačku deonicu javnog puta popločanog solarnim panelima. Oko 2.800 kvadratnih metara panela trebalo je da proizvodi dovoljno električne energije za napajanje cele javne rasvete u tom mestu, koje ima oko 3.400 stanovnika. Projekat izgradnje solarnog puta je koštao oko pet miliona evra, a razvoj i izgradnja trajali su pet godina.
Proizvođač, francuska kompanija Colas je tvrdila kako su solarni paneli dovoljno čvrsti da izdrže saobraćajnu opterećenost od oko dve hiljade vozila na dan. Cilj je bio da ukoliko kompanija uspe da smanji trošak proizvodnje i instaliranja ovakvih panela, kao i da im poveća energetsku efikasnost, u Francuskoj nikne još oko 1.000 kilometara sličnih solarnih puteva.
Ispostavilo se da ovakvi planovi nisu bili realni. Eksperimentalni kilometar solarnog puta vrlo brzo je počeo da se urušava, paneli su se gulili i pucali, a stotinak metara instalacije moralo je biti uklonjeno jer nije više bilo načina za popravku. Paneli su popuštali zbog vremenskih nepogoda, plesni, ali i teških vozila koja su preko njih prelazila. Da stvar bude gora, ni efikasnost panela nije bila na očekivanom nivou, pa su lokalne vlasti prošlog meseca proglasile eksperiment neuspešnim.
Slična sudbina zadesila je i slorani put u holnandskom mestu Spijkenisse, gde je u martu ove godine panelima bio prekriven deo vozne trake za autobuse. Instalacija je tamo postavljena nakon četiri godine uspešnog testiranja na biciklističkoj stazi, ali se pokazalo da je teret autobusa bio preveliki i vrlo brzo na instalaciji su se pojavila oštećenja.
Proizvođač SolaRoad je u početku popravljao panele, ali nastavak saobraćaja teških vozila uništio je solrani put do faze kada više nije bilo pomoći. Stoga je i ovaj projekat nedavno zaustavljen.
U Kini su, pak, solarni paneli vrlo brzo nakon ugradnje postali meta lopova, pa je projekt zbog krađa panela ugašen još početkom prošle godine.