Pandemija koronavirusa izmenila je turističke navike, a čini se kako je jedan od pobednika tih promena putovanje kamperima.
Nakon meseci rada na prvoj liniji obrane protiv koronavirusa, španska medicinska sestra Yone Alberich spremna je za odmor, ali pitanje je kakav.
Odlazak na odmor inače je uključivao let u inostranstvo, ali sada kad se virus i dalje širi, Yone ne želi putovati avionom.
Medicinska sestra ne želi ni odsedati u hotelu ili biti među gomilama ljudi, pa je sa suprugom unajmila kamper.
„Ideja je da se držimo podalje od ljudi kako se ne bismo zarazili“, ističe 32-godišnjakinja koja ima malo dete i živi u španskom obalskom gradiću Castellonu.
„A u vreme covida-19 što je bolje nego putovanje domom?“, pita.
Socijalno distanciranje na snazi je širom Evrope, pa stanovnici menjaju i svoje navike po pitanju putovanja. Nedavna anketa pokazala je da 90 odsto Španaca želi ostati u svojoj domovini umesto da putuju u inostranstvo.
Čak 83 odsto njih planira koristiti svoj automobil umesto javnog prevoza.
Fabrizio Muzzati, vođa specijalizovane španske putničke agencije Aquiestoy Caravaning, tvrdi kako mnogi ljudi koji ranije nisu razmišljali o odmoru u domu na točkovima sada to čine.
„U vreme kad celi svet traži sigurnost, veliki broj ljudi će to pokušati zbog novih okolnosti“, kaže.
S ublažavanjem restrikcija putovanja iznajmljivanje kampera „intenzivno“ se nastavilo, objavio je prošlog meseca ASEICAR, udruženje koje okuplja iznajmljivače takvih vozila, istakavši kako bi to moglo biti „ključno za oživljavanje turizma ovo leto“.
Pravo ludilo
Takva situacija nije samo u Španiji.
„Od popuštanja mera nastalo je pravo ludilo za kamperima, posvuda“, rekao je Francois Feuillet, predsednik Evropske federacije kampera (ECF).
„Kamperi predstavljaju slobodu, uštedu i ekologiju. Sada tome dodajemo zdravlje i sigurnost, pa je za nas to prava blagodet“.
Interes raste u celoj Evropi, pa brojke pokazuju da je danas pet miliona korisnika i dva miliona vozila.
U Nemačkoj, glavnom evropskom tržištu, u maju je registrovano više od 10 hiljada novih kampera, što je rast od 32 odsto u odnosu na prošlu godinu, dok ih je u Francuskoj registrovano 3,5 hiljada, što je rast od gotovo dva odsto.
U Španiji, manjem, no brzorastućem tržištu, u junu je bilo 1,2 hiljade novih registracija, što je rast od 20 odsto u odnosu na prošlu godinu, stoji u podacima ASEICAR-a.
Veća je potražnja i za unajmljivanjem kampera
Platforma Yescapa je u junu imala više od 32,5 hiljade rezervacija, a potražnja u julu i avgustu veća je za 60 odsto u odnosu na prošlu godinu.
Rast domaćeg turizma
Iako su se evropske granice otvorile 15. juna, većina ljudi ne želi putovati u druge države, naglašava suosnivač Yescape Benoit Panel.
„Otkad se pojavio covid, gotovo da nema prekograničnih rezervacija“, što inače čini 20 odsto prometa, otkrio je.
Jose Pascal Guiral, izvoznik keramike koji inače letuje u inostranstvu, prvi put u životu unajmio je kamper nakon ublažavanja mera, a odmor je proveo putujući španskim Pirinejima.
„Ne samo da je puno lepše nego putovanje avionom i spavanje u hotelu, nego vam daje pravi osećaj slobode. Putujete nedelju dana, a čini se kao da je prošao mesec“, rekao je Guiral.
Julio Barrenengoa Gomez, direktor firme Caravanas Holidays, ističe kako je kriza povećala interes za nacionalnim turizmom.
„Ljudi inače žele kamper da bi putovali Evropom, no ove godine žele ostati u Španiji“, kaže.
„Zbog želje da posetimo Evropu izgleda da smo zaboravili koliko je Španija lepa. Ova će godina ojačati domaći turizam“, kaže.
Drugi veruju kako će zdravstvena kriza ubrzati prelaz s masovnog turizma.
„Ova pandemija će promeniti navike ljudi jer će manje hteti biti na mestima s puno ljudi“, smatra Fernando Ortiz, direktor proizvođača kampera Benimar.
„Ne nužno zbog rizika – pronaći će se vakcina – nego jer ljudi žele moći promeniti svoje planove tokom putovanja. A to će potrajati“, zaključio je.
Izvor: N1
Foto: Pixabay