Saga sa teretnim brodom koji je blokirao Suecki kanal se nastavlja. Stručnjaci kažu da će možda biti potrebne nedelje kako bi se oslobodila jedna od najpopularnijih trgovačkih ruta na svetu.
Brod “Ever Given” se na putu iz Kine ka Roterdamu, posle iznenadnog udara vetra koji mu je poremetio kurs, zaglavio u uskom delu Sueckog kanala. Iza njega su ostale na stotine drugih trgovačkih brodova, koje od ove grdosije, dugačke 400 metara a široke 59, ne mogu da prođu.
U pitanju je jedan od najvećih brodova na svetu, koji može da nosi 18.000 kontejnera, i baš zato će biti potrebno mnogo znanja i tehnološke opreme da bi se on “odglavio”.
Računajući da će to trajati nedeljama, mnoge prevozne kompanije koje su se tuda zaputile sada razmišljaju o promeni rute, odnosno o prelasku na duži ali prohodniji put preko “roga Afrike”.
Kako će to uticati na trgovinu?
Prema nekim procenama 90 odsto svetske trgovine odvija se pomorskim putevima. Veliki broj brodova ide Sueckim kanalom zato što on zapravo povezuje mediteransku obalu (Evropu) sa Crvenim morem do kojeg se stiže iz Azije preko Indijskog okeana. Drugim rečima, to je česta ruta trgovačkih brodova iz Kine ali i iz drugih azijskih zemalja.
Samo u 2019. godini Sueckim kanalom prošlo je 19.000 brodova sa 1,25 milijardi tona robe. U procentima to čini 13 odsto ukupne svetske trgovine. To znači da će sada, zahvaljujući zaglavljenom brodu, kupci ogromne količine izvoznih proizvoda, među kojima značajan udeo ima i nafta, morati da sačekaju dodatnih 15 dana na isporuku, koliko je brodovima potrebno da idu okolnim putem izbegavajući Suec.
Foto: Pixabay