Cene živih svinja su posle prvomajskih praznika ponovo pale za oko 20 dinara, te stočarstvu u Srbiji preti krah, tvrdi predsednik Asocijacije stočara Srema i Mačve Zoran Erić.
On je za Betu rekao da je kilogram žive vage svinja krajem aprila koštao oko 150 dinara bez poreza na dodatu vrednost (PDV) od deset odsto, a sada, kada su prošli prvomajski praznici, zbog čega je pala tražnja, košta 130 dinara bez PDV-a.
„Stočarstvu preti krah posle završetka pandemije izazvane korona virusom jer su pojeftinile ne samo svinje, već i goveda i ovce. Proizvođači svinja i ostale stoke počinju da gase proizvodnju zbog sve većih gubitaka“, rekao je Erić.
Dodao je da je posle višemesečnih „bagatelnih cena“ svinja, pred prvomajske praznike porasla tražnja i cena koja nije u potpunosti pokrivala troškove proizvodnje, ali je delimično smanjila gubitke.
To je, kako kažu stočari, davalo nadu da će se nastaviti rast cene jer je kilogram, pre poskupljenja hrane za 30-40 odsto, koštao oko 170 dinara.
Cena od 150 dinara po kilogramu je po Erićevim rečima trajala samo desetak dana i kada su prvomajski praznici prošli pali su i tražnja i cena.
Poskupljenje stočne hrane pogoršalo situaciju
Dodatni troškovi udar na proizvođače svinja je, prema njegovim rečima prošlonedeljno poskupljenje stočne hrane.
Kukuruz je sa 24-25 dinara po kilogramu poskupeo na skoro 30 dinara, soja stalno poskupljuje i od 40 dinara po kilogramu stigla je na 90 dinara, a sojina sačma je poskupela sa 75 na 110 dinara, što povećava gubitke u stočarskoj industriji.
Suvlasnik kompanije „Matijević“, Zoran Matijević, ocenio je da je zbog pandemije naišao težak period za stočare.
„Na 10.000 tovljenika mesečno gubimo oko 30-40 miliona dinara. Više bi nam se isplatilo da smo ugasili proizvodnju svinja i prodali stočnu hranu“, rekao je Matijević.
Ukazao je da je u proizvodnji svinja glavni problem uvoz gotovih mesnih proizvoda iz zemalja EU gde se stočarstvo mnogo snažnije subvencioniše.
Matijević je rekao da je Poljska razvila mesnu prerađivačku industriju i da je toliko moćna da joj se isplati da po damping cenama izveze u Srbiju deo proizvodnje jer tako uništava i konkurenciju i oslobađa se viškova.
Proizvođačima i prerađivačima mesa u Srbiji je, kako je ocenio, veliki konkurent i maloprodajni lanac „Lidl“ koji prodaje piletinu po „bagatelnim cenama“ i svesno ide u gubitak na prodaji te robe jer mu to čini nekoliko odsto prometa, a na drugoj strani će taj gubitak nadoknaditi većim prometom ostale robe jer potrošač kada dođe po jeftino pile, kupi još nešto.
Izvor: Beta
Foto: Pixabay