U kineskoj divovskoj luci Ningbo je jedan radnik zaražen koronom. I to sada može da poremeti celu svetsku trgovinu. Jer, Kina se trudi da smesta suzbije moguća žarišta virusa, a to pogađa i luke, gde se stvaraju redovi, piše Deutsche Welle.
Kinesko rukovodstvo odlučno je da suzbije svako žarište korone – masovna testiranja, strogi karantin, oštre mere. Tim merama Peking nastavlja da sprovodi strategiju poznatu kao „zero-Covid“ koja je do sada, barem po zvaničnim navodima, bila prilično uspešna. Ali, posledice te strategije za domaću ekonomiju i međunarodne trgovinske partnere su ipak ogromne, tvrdi DW.
U proteklih godinu i po u više je navrata došlo do znatnih ograničenja u međunarodnom robnom prometu uvek kada je Kina zbog pandemije proglasila lokdaun za neke svoje provincije. Redovno su bile pogođene i glavne luke preko kojih se izvozi u svet, a poslednji primer je Jantijan, luka metropole Šenžena. Mesec dana je glavna kineska luka za izvoz visokotehnoloških proizvoda bila zatvorena. Zbog toga su brojna preduzeća u Evropi i u SAD ostala bez čipova i drugih digitalnih komponenti.
Zbrka u globalizaciji
Nestašica sirovina vlada širom sveta i to neće tako skoro da se promeni. A što duže to traje, to se više gomilaju neizvršene narudžbine. Svetska trgovina je poremećena i to koči ekonomski rast.
Sada je lokdaun pogodio Ningbo Žušan – to je druga najveća kineska kontejnerska luka, koja je nastala pre nekoliko godina fuzijom luka Ningbo i Žušan, u neposrednom susedstvu najveće svetske kontejnerske luke u Šangaju. U međuvremenu su lučki kapaciteti u toj meri prošireni da su tri mega-luke praktično susedi.
Po pisanju nekoliko medija, u Ningbou je za sada pogođen samo jedan terminal – pozitivno je testiran jedan lučki radnik. Problem je lokalne prirode, ali posledice te jedne zaraze su ogromne, i to ne samo za Ningbo već i susednu luku u Šangaju.
– Zatvaranje terminala se brzo oseti i van regiona. Kada je bila zatvorena luka Jantijan, počela je da se stvara gužva kontejnerskih brodova i u Ningbou, koji je udaljen više od 1.000 kilometara. Može se očekivati da će zatvaranje terminala u Ningbou imati sličan efekat na druge kineske luke, odnosno da će poremetiti termine isporuke – kaže za DW Vinsent Štamer, stručnjak za trgovinu u Institutu za svetsku privredu u nemačkom Kilu.
Aktuelna situacija u Kini potvrđuje njegove reči. Prema podacima info-servisa Refinitiv, u luci Ningbo Žušan više od pedeset velikih brodova čeka na otpremanje.
Borba protiv delte
Zbog razvoja situacije u Ningbou raste zabrinutost i u ostatku Kine, zato što strože restrikcije nakon nedavnih pozitivnih slučajeva pogađaju i sve više sektora kineske privrede. Delta varijanta je agresivnija u širenju, od kraja juna je otkrivena u dvanaest kineskih gradova.
– Sve više nemačkih firmi se žali na probleme u dostavi, odnosno kašnjenja do kojih dolazi zbog turbulencija u mreži kontejnerskog brodskog prometa. Novo zatvaranje bi moglo da dodatno zakomplikuje situaciju. Ali možda se strožim merama može sprečiti zatvaranje nekih drugih terminala – dodaje Štamer.
– Kina ne izvozi samo proizvode poput tekstila, zabavne elektronike ili nameštaja. Kina izvozi i važne poluproizvode koje se koriste u obradi i finalizaciji proizvoda u Nemačkoj. Recimo, nemačka automobilska industrija iz Kine uvozi elektroničke delove. A Kina je sve važnija i kao odredište za nemački izvoz. Zato bi lokdaun u Kini bi dvostruko pogodio i Nemačku i globalni robni promet – naglašava Štamer.
Luka Ningbo pokušava da preusmeri brodove i produžava radno vreme terminala koji su otvoreni. Iako je grad Ningbo po navodima lokalnog zavoda za javno zdravlje i dalje područje s niskim rizikom, obustavljene su sve avionske linije prema Pekingu.
Baltic Dry Index, glavni svetski indeks kretanja cena u teretnom brodskom prometu, za to vreme i dalje raste. U poslednjih mesec dana porastao je za više od deset odsto. Razlog je brže širenje delta-varijante korone, odnosno restrikcije povezane s tim procesom.
Rastu i cene kontejnera. Prevoz jednog jedinog kontejnera od Šangaja do Los Anđelesa u poslednjih godinu dana poskupeo je za više od 220%. Sada cena transporta po kontejneru na toj ruti iznosi 10.322 USD.