Home VestiEkonomija Odbijanjem reklamacije potrošača, pravdu mogu potražiti u besplatnom vansudskom postupku

Odbijanjem reklamacije potrošača, pravdu mogu potražiti u besplatnom vansudskom postupku

by bifadmin

Primena novog Zakona o zaštiti potrošača, na koji se čekalo godinama, počinje 20. decembra. Jedna od najvažnijih promena je što će potrošači, nezadovoljni odbijanjem reklamacije, imati mogućnost da pravdu potraže u besplatnom vansudskom postupku. Predviđeno je da ovaj instrument stupi na snagu nešto kasnije, u martu naredne godine.

Novim zakonom uvodi se registar „Ne zovi“, koji će sprečiti nasrtljive trgovce da putem telefona promovišu i prodaju robu i usluge građanima koji to ne žele. Značajna novina je i da će majstori imati obavezu da naprave proračun sa specifikacijom i pribave pisanu saglasnost kupca za pružanje usluge čija je vrednost veća od 5.000 dinara.

Nacionalna organizacija potrošača Srbije (NOPS) ocenjuje da će kupci imati veći stepen zaštite ukoliko se zakon bude sprovodio dosledno i uz jači tržišni nadzor. Novim aktom predviđeno je da će se rad tela za vansudsko rešavanje sporova, čiji je cilj da potrošačima obezbedi brzo zadovoljenje pravde, finansirati iz budžeta. Postupak je besplatan za obe strane. Mladen Alfirović iz NOPS-a ističe da svi mnogo očekuju od tog mehanizma, ali da ima bojazni da može doći do zloupotreba.

– U praksi bi to opet moglo da se svede na situaciju koju imamo danas – objašnjava Alfirović. – Trgovac može da dođe na vansudsko rešavanje spora, jer ima tu obavezu, i da kaže da ostaje pri svemu što je već ranije rekao potrošaču odbijajući njegovu reklamaciju, bez obzira na to što je kupac u pravu. Ima onih koji će radije da idu na sud. Nadamo se da će nezavisno telo uticati da se takvi sporovi rešavaju efikasnije.

„Ne zovi“

Značajna novina u zakonu je da će građani imati mogućnost da se reše trgovaca koji uporno zovu i ostavljaju poruke promovišući svoje proizvode i usluge. Oni koji ne žele da primaju pozive upisivaće svoje telefonske brojeve u registar „Ne zovi“. Prodavac pre nego što kontaktira sa potrošačem mora da proveri da li se nalazi u ovoj evidenciji. Ukoliko ga, ipak, pozove, prekršajno će odgovarati.

Moleri, vodoinstalateri, električari, keramičari, zidari neće moći više da šokiraju građane visinom računa za radove koje obavljaju u njihovoj kući ili stanu. Isti propisi važe i za majstore koji u servisu popravljaju neki uređaj. Oni više neće moći da navode jednu cenu za svoj rad prilikom ugovaranja posla, a po završetku da ispostave višestruko uvećan račun.

– Ako je usluga skuplja od 5.000 dinara, moraće da izdaju proračun sa specifikacijom i ukoliko je dogovoreno da je ta cena konačna i pribavljena je saglasnost potrošača, onda neće smeti da je povećavaju naknadno – objašnjava Alfirović. – Ukoliko je proračun okvirni i majstor to navede, onda dodatni trošak može da se poveća najviše za 15 odsto od cene koja je načelno dogovorena.

Efikasnije kažnjavanje

Nacionalna organizacija potrošača Srbije (NOPS) očekuje da će primena novog zakona biti efikasnija i zbog konačnog uvođenja prekršajnih naloga koje ovo udruženje godinama tražilo.

– Time je pojačan mehanizam za sankcionisanje – precizira Mladen Alfirović iz NOPS-a. – To znači da je omogućeno da trgovac bude kažnjen na licu mesta za očigledan prekršaj. Dosadašnji mehanizmi nisu dali efekta. Trgovci su, uglavnom, prolazili bez kazne ili se prosleđivalo sudovima, gde su mnogi predmeti zastarevali.

Izvor: Novosti

Foto: Pixabay

Pročitajte i ovo...

Ostavite komentar