Budući da cena nafte u svetu gotovo svakodnevno raste nije nerealno očekivati i da će benzin i dizel u Srbiji dodatno poskupeti. Pitanje je samo kada i za koliko, a praksa govori da poskupljenje sa globalnog tržišta stiže u Srbiju za 6 do 8 nedelja, piše Blic.
Istini za volju, na konačnu cenu goriva ne utiču samo kretanja na globalnom tržištu već i učešće državnih nameta koji su kod nas veoma visoki. Trenutno oni čine 52,3 odsto maloprodajne cene benzina i 51,3 odsto cene dizela, bar sudeći prema izveštajima Bete.
To znači da na svaki litar bezolovnog benzina od 95 oktana koji košta 170 dinara naftnim kompanijama ide 81,07 dinara, a državi 88,92 dinara. Od toga akciza iznosi 57,84 dinara, PDV 28,33 dinara, naknada za obavezne rezerve 2,6 dinara i naknada za unapređenje energetske efikasnosti 15 para.
Evrodizel je dostigao cenu od 179 dinara, a raspodela nameta je slična. Po zakonu o akcizama u Srbiji sledi usklađivanje sa cenama na malo, koje se obično dešava u februaru, mada nema pravila. Ako bi se povećale za 7,9 odsto i kada se na to povećanje primeni i PDV, to bi značilo poskupljenje goriva od oko 5,5 dinara po litru, navodi list.
Kolike su šanse da gorivo ne poskupi?
Ukratko – gotovo nepostojeće. Njegova cena u Srbiji već neko vreme neprimetno raste ali kada se saberu poskupljenja od po dinar/dva ispadne da je na primer benzin poskupeo za 20 dinara u poslednjih šest meseci.
Na pitanje hoće li cena goriva i dalje rasti, u jednoj naftnoj kompaniji novinarima Blica nezvanično su odgovorili da Srbija nije izolovano ostrvo imuno na globalna kretanja.
A mnoge konsultantske kuće i analitičari širom sveta prognoziraju da će cena nafte rasti i ove godine, tako da ćemo poskupljenja teško izbeći. Osim ako država odluči da ublaži smanjenje akciza, čemu do sada nismo često svedočili. Ali smo zato svedočili suprotnoj aktivnosti – da kada globalna cena padne na najniže nivoe naša država povećava akcize i mi opet ne dobijamo jeftinije gorivo. Kao u kockarnici, gde kuća uvek dobija.
Izvor: Blic, Beta
Foto: Pixabay