Društvene mreže, a pogotovo one koje su se odlučile na radikalno smanjenje broja radnika, preplavljene su oproštajnim porukama. Iako je za mnoge ovo odvajanje emotivno, koren problema, i za Metu i za Tviter, je prihod od oglašavanja, kažu iz kompanije za istraživanje tržišta „Insajder intelidžens“ prenosi Blic Biznis.
„Realnost je da trenutno postoji neviđeni broj izazova u industriji digitalnog oglasa i ove kompanije moraju da pronađu način da smanje troškove. Sada, to je duboko lično ili ima duboko lični uticaj na zaposlene koji su otpušteni, kao i na zaposlene koji ostaju. A tu je i dodatni izazov da se zaposleni koji ostanu u ovim kompanijama motivišu da pomognu u razvoju poslovanja“, kaže glavna analitičarka iz kompanije „Insajder intelidžens“ Jasmin Enberg.
Mark Zakerberg, izvršni direktor kompanije Meta, rekao je da je u prethodnom periodu agresivno zapošljavao, očekujući brzi rast. Stari su, međutim, krenule drugim pute. Sada, kada su masovna otpuštanja postala svakodnevica jedno pitanje počelo je sve glasnije da odzvanja u javnosti – da li se industrija suočava sa prvim predznacima „pucanja balona“. Odgovori na to pitanje su i dalje različiti i van sfere pune izvesnosti.
Društvene mreže, a pogotovo one koje su se odlučile na radikalno smanjenje broja radnika, preplavljene su oproštajnim porukama. Iako je za mnoge ovo odvajanje emotivno, koren problema, i za Metu i za Tviter, je prihod od oglašavanja, kažu iz kompanije za istraživanje tržišta „Insajder intelidžens“.
„Realnost je da trenutno postoji neviđeni broj izazova u industriji digitalnog oglasa i ove kompanije moraju da pronađu način da smanje troškove. Sada, to je duboko lično ili ima duboko lični uticaj na zaposlene koji su otpušteni, kao i na zaposlene koji ostaju. A tu je i dodatni izazov da se zaposleni koji ostanu u ovim kompanijama motivišu da pomognu u razvoju poslovanja“, kaže glavna analitičarka iz kompanije „Insajder intelidžens“ Jasmin Enberg.
Masovna otpuštanja
Mark Zakerberg, izvršni direktor kompanije Meta, rekao je da je u prethodnom periodu agresivno zapošljavao, očekujući brzi rast. Stvari su, međutim, krenule drugim putem. Sada, kada su masovna otpuštanja postala svakodnevica jedno pitanje počelo je sve glasnije da odzvanja u javnosti – da li se industrija suočava sa prvim predznacima „pucanja balona“. Odgovori na to pitanje su i dalje različiti i van sfere pune izvesnosti.
Za Džefrija Fefera, profesora na biznis odseku univerziteta Stenford pucanje balona je prejaka reč. Bez obzira na masovna otpuštanja u tehnološkom sektoru, smatra da tako nečemu nema predznaka. Iza otpuštanja vidi specifične motive.
„Može li doći do tehnološke recesije? Da. Da li je postoji „tehnološki balon“? Apsolutno. Da li je Meta zaposlila više ljudi nego što im treba? Verovatno. Međutim, da li zato otpuštaju ljude? Naravno da ne. Meta ima dosta novca, sve ove kompanije zarađuju novac. Oni otpuštaju jer to rade i druge kompanije“, kaže Fefer.
Na globalnom nivou, broj otpuštenih radnika u IT kompanijama je zanemarljiv, ali su ovakvi potezi velikih i zvučnih kompanija poput Mete i Amazona privukli veliku pažnju javnosti. Uz to, treba istaći da te kompanije imaju mnogo različitih sektora, te su oni koji rade u IT sektoru najmanje ugroženi.
„Ne možemo na osnovu ove dve kompanije suditi da ćemo sad videti trend otpuštanja u celoj IT industriji. Posebno što treba uzeti u obzir je da Amazon od početka 2020. do kraja 2021. godine udvostručio broj zaposlenih, te da ovih 10.000 ljudi koje oni otpuštaju predstavlja tri odsto njihove radne snage“, ističe Nebojša Bjelotomić iz Digitalne Srbije.
„Tviter je izolovan slučaj“
Bez obzira na to što ne obuhvataju veliki broj ljudi generalno gledano, otpuštanja u IT sektoru mogu da utiču na opšte raspoloženje radnika, prenosi CNBC, dodajući da petina ljudi koji traže posao kaže da žele da rade u tehnologiji, prema najnovijem izveštaju kompanije „ZipRekruter“.
Navodi se da čak i oni koji su bili zaposleni u nekim drugim sferama žele da pronađu način da se uđu u tehnološki sektor. Na primer, neki nastavnik bi želeo da ubuduće radi za kompaniju koja se bavi edukativnom tehnologijom, jer bi tamo imao veću platu i druge beneficije.
„To je kultna industrija, kao što je autoindustrija nekada davno bila za Detroit. U pitanju je vodeća industrija koja oblikuje naše raspoloženje, pa kada vidimo otpuštanja u velikim kompanijama zbog toga se mogu zabrinuti oni koji traže posao, jer mogu pomisliti da tehnološki sektor postaje manje dostupan“, kaže za CNBC Džulija Polak iz „ZipRekrutera“.
Jedno od najvećih masovnih otpuštanja u poslednje vreme desilo se u Tviteru, gde je nakon dolaska Ilona Maska ta kompanija smanjila broj zaposlenih za oko 50 odsto.
Bjelotomić naglašava da je Tviter posebna priča i da se otpuštanje u ovoj kompaniji može posmatrati isključivo kao izolovan slučaj. Isto tako, njihovim radnicima će biti najteže da pronađu novi posao koji će ispuniti visoko postavljene standarde. Takođe, osvrnuo se na stanje u Srbiji.
„Ako je suditi po planovima i aktivnostima, reklo bi se da naši ne očekuju da će imati viška radnika. A posebno što naše autsorsing kompanije zapošljavaju inžinjere programere, znači nema toliko ljudi koji su van tog IT segmenta, te verujem da ne bi trebalo da bude veliki pritisak na te naše kompanije“, naveo je Bjelotomić.
Kako objašnjava, još 2008. su poslodavci počeli da gledaju radnike kao trošak i da optimizuju troškove masovnim otpuštanjima, ali se pokazalo da to nije nikakva mera štednje, jer su nova zapošljavanja i obuke znatniji trošak.
Izvor: Blic Biznis
Foto: Pixabay