Prema 26. izdanju godišnjeg izveštaja o finansijama u fudbalu Deloitte-ovog Sektora za analizu poslovanja, dvadeset svetskih fudbalskih klubova sa najvećim prihodima zaradilo je 9,2 milijarde evra. Rast od 13% na godišnjem nivou rezultat je skoka potrošnje na dan utakmica, sa 111 miliona evra na 1,4 milijarde evra, nakon povratka navijača na stadione nakon ukidanja ograničenja nametnutih pandemijom COVID-19.
U poređenju sa prethodnom godinom, komercijalni prihodi su porasli za 8% (sa 3,5 milijardi evra na 3,8 milijardi evra). Međutim, ovo povećanje je neutralisano padom od 11% (485 miliona evra) prihoda od prava na emitovanje u poređenju sa visokim prihodima u sezoni 2020/2021, postignutim zbog kašnjenja prihoda od prenosa utakmica koje su bile planirane za 2019/2020.
Drugu godinu zaredom Mančester siti vodi u Fudbalskoj finansijskoj ligi (731 miliona evra ukupnog prihoda), a slede Real Madrid (714 miliona evra), Liverpul (702 miliona evra), Mančester junajted (689 miliona evra) i Pari Sen Žermen (654 miliona evra).
Prvi put od objavljivanja izveštaja više od polovine klubova dolazi iz jedne zemlje, odnosno premijerligaški klubovi čine 11 od 20 najuspešnijih klubova. Pet od „velikih šest“ klubova Premijer lige zabeležilo je rast prihoda u evrima od 15% ili više (ukupno 226 miliona evra) zahvaljujući novim komercijalnim partnerstvima i povratku događaja bez utakmica kao što su koncerti i obilasci stadiona.*
Tim Bridž, partner u Sektoru za analizu sportskog poslovanja u Deloitte-u, komentariše: „Prvi put klubovi Premijer lige zauzimaju najviše mesta u ovogodišnjoj Finansijskog ligi. Sada je pitanje kako preostale lige mogu da nadoknade razliku, eventualno povećanjem vrednosti međunarodnih medijskih prava u budućnosti, ili u slučaju da Premijer liga postane gotovo nedodirljiva, povećanjem prihoda.
„Premijer liga je jedina od „velikih pet“ evropskih liga postigla povećanje vrednosti medijskih prava tokom poslednjeg postupka prodaje medijskih prava. I dalje privlači milione gledalaca širom sveta, a njeni klubovi imaju veće prihode od svojih međunarodnih rivala.“
„Interesovanje komercijalnih partnera, navijača i investitora za Premijer ligu je veće nego ikada ranije. Iako ovo ukazuje na izglede za dalji rast, stalni pozivi na ravnomerniju raspodelu finansija engleskih klubova u celom fudbalskom sistemu i kriza izazvana rastućim troškovima života čine da je za fudbalske aktere sve važnije da se fokusiraju na svoju rukovodeću ulogu u vođenju klubova.“
Pojedinačni lideri
Nakon što je tek u sezoni 2015/2016. prvi put ušao u pet najboljih klubova, Mančester siti je brzo napredovao, a sada je na vrhu tabele drugu godinu zaredom. Ostvario je rekordne komercijalne prihode u Premijer ligi od 373 miliona evra u sezoni 2021/2022, 65 miliona evra više nego prethodne sezone.
Liverpul je napravio najveći pomak ove godine, skočivši četiri mesta (sa sedmog na treće) na najvišu poziciju ikada. Prvi put je pretekao Mančester junajted, s obzirom na put do finala UEFA Lige šampiona 2022. godine, gde je ostvario dodatni prihod od prava na emitovanje. Pored toga, Liverpul je bio jedini od pet najuspešnijih klubova koji je ostvario više od 100 miliona evra prihoda od utakmica kada su se navijači vratili na stadione.
To je prvi put od sezone 2018/2019. da novi klub ulazi u 10 najboljih klubova Finansijske fudbalske lige: Arsenal je sa 11. mesta porastao na 10., prvenstveno zbog visokih prihoda od utakmica koje nastavlja da ostvaruje. Štaviše, Lids junajted (18.) je takođe dospeo u prvih 20 Finansijske fudbalske lige po prvi put od sezone 2002/03, dok se Njukasl (20.) vratio među prvih 20. Navedeni klubovi imaju veće prihode od dana utakmica i komercijalne prihode od mnogih drugih engleskih klubova (kojima su dodeljena značajna sredstva Premijer lige).
Izvan Premijer lige, FK Barselona i Real Madrid tek treba da povrate svoje prihode na nivoe pre pandemije, koji su pali za 203 miliona evra (FK Barselona) i 43 miliona evra (Real Madrid) od sezone 2018/2019.
FK Barselona je sa sedmog mesta pala na četvrto, što je jedan od najvećih padova na rang listi. Ovo je uglavnom rezultat pada televizijskog prihoda od 13 odsto, delom zbog lošijeg učinka u UEFA klupskim takmičenjima u odnosu na prethodnu godinu. Real Madrid je zabeležio pad prihoda od utakmica od 40 odsto u odnosu na sezonu 2018/2019, uglavnom zbog ograničenja zbog pandemije COVID-19 u sezoni 2021/22.
Među 30 najuspešnijih klubova nalazi se 16 engleskih klubova ili 80% klubova iz Premijer lige. Preostali klubovi uključuju pet klubova iz La Lige, tri iz Serije A i Bundeslige i jedan iz Lige 1, koji su se svi takmičili u UEFA klupskim takmičenjima u sezoni 2021/22.
Sem Bur, direktor u Deloitte-ovom Sektoru za analiu sportskog poslovanja, dodaje: „Velika je verovatnoća da će Premijer liga ostati finansijski superiorna u narednim sezonama, posebno pošto njeni klubovi nastavljaju da privlače međunarodne investicije koje često, u najboljem slučaju, pokreću profitabilnost i uspeh na terenu. Samo je pitanje vremena kada će se svih 20 premijerligaških klubova naći među 30 najuspešnijih klubova Finansijske fudbalske lige“.
FK Barselona je ostvarila najveći prihod od svog ženskog tim
Ženske ekipe klubova Finansijske fudbalske lige ostvarile su prosečan prihod od 2,4 miliona evra u sezoni 2021/2022.
Deloitte-ov izveštaj o finansijama u fudbalu po prvi put pominje prihod koji ostvaruju ženski timovi klubova Finansijske lige, sa prosečnim prihodom od 2,4 miliona evra od ženskih timova u sezoni 2021/2022**
FK Barselona je ostvarila najveći prihod od svog ženskog tima među svim klubovima u Finansijskoj ligi. FK Barselona Femeni, pobednica UEFA Lige šampiona za žene 2021. i finalistkinja 2022. godine, ostvarila je prihod od 7,7 miliona evra u sezoni 2021/2022. Mančester junajted je imao drugi najveći prihod od svog ženskog tima (6 miliona evra, a slede Mančester siti (5,1 milion evra), Pari Sen Žermen (3,6 miliona evra), Arsenal (2,2 miliona evra) i Totenhem (2,1 milion evra).
Bridž zaključuje: „Ženski profesionalni fudbal je još uvek u povoju i prihodi vrhunskih klubova u ovoj ranoj fazi sugerišu da će ženski timovi ostvariti veliku vrednost u narednim sezonama. U kombinaciji sa dugoročnim donošenjem odluka sa naglaskom na rastu, očekujemo da će razvoj industrije podataka ženske sportske analitike doprineti uspehu ženskog sporta. Ovo će omogućiti klubovima i ligama da pokažu vrednost svojih ženskih timova i navijača koje privlače.“