Svi ekonomski parametri ukazuju da je pred nama turbulentan period. Posledice pandemije još se osećaju, na njih su se nadovezali inflatorni period, nestabilnost u cenama sirovina, poremećaj lanaca snabdevanja, nedostatak radne snage.
Svi ovi faktori u sinergiji postavljaju brojne izazove pred poljoprivredu, FMCG, maloprodaju i distribuciju u celom regionu.
Uobičajeni poslovni modeli su pokazali brojne slabosti, i čitave industrije su prinuđene da promene ugao gledanja i traže nove načine da opstanu i dalje se razvijaju.
Tokom dva dana konferencije Consumer Rules Summit koja se u organizaciji Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD) održala u Zagrebu, privrednici iz regiona Zapadnog Balkana, jugoistočne Evrope, ali i širih tržišta Centralne i Istočne Evrope, Bliskog Istoka, Afrike i Turske ponudili su odgovore i razmenili ideje kako preživeti ovu „oluju“ promena i iz nje izaći neoštećen, ili sa minimalnim gubicima.
Jean Marc Peterschmitt, generalni direktor za korporativni sektor EBRD-a, napominje kako je EBRD prošle godine investirao 13 milijardi evra u regione u kojima posluje i dodao kako je privatni sektor taj koji može biti agent promene, jer upravo u vremenu krize ima kapacitet da reaguje brzo. „U ovom regionu vidimo mnogo primera lokalnih preduzeća koje imaju potencijal rasta i razvoja u globalne biznise, a EBRD je tu da ih podrži“, naglasio je Petterschmitt.
„Moramo biti svesni da će nas načini i instrumenti kojima rešavamo krize pratiti kao ekonomije i kao privrede, dugo u budućnosti. Upravo zbog toga je važno da načini na koje reagujemo u krizama budu u skladu s osnovnim načelima tržišne ekonomije“, istakla je tokom panela Martina Dalić, predsednica Uprave Podravke.
Panelisti su predstavili primere agilnosti kompanija iz kojih dolaze, a koje karakteriše odstupanje od tradicionalnih sistema poslovanja i stvaranje ambijenta temeljenog na agilnosti i inovativnosti, kao recept, ne samo za preživljavanje, već i razvoj u kriznim vremenima.
„Ako nečega trenutno nema i ne možete to nabaviti, bitno je da je sistem dovoljno agilan i brz da iznedri nešto drugo. Danas se iskristalisalo ko je u tome uspešan, a ko je igrač na kratke staze“, naglasio je Emil Tedeschi, predsednik Uprave Atlantic Grupe.
Govoreći o receptu za agilnost, Aleksandar Kostić, potpredsednik MK Group rekao je da je komparativna prednost te kompanije efikasnost – „uvek ispred, bolje, brže od drugih“.
Učesnici su se složili da je na kompanijama da slede evoluciju potrošača, kao i da je uslovima koji su opterećeni kontinuiranom nestabilnošću, i dalje narušenim lancima snabdevanja, usporavanjem svetske trgovine i nedostatkom radne snage, sada više nego ikada potrebna čvršća saradnja među preduzetnicima zapadnog Balkana, ne bi li se povećala otpornost ukupne privrede regiona.
„Vertikalna integracija i izlazak na nova tržišta su naš recept za borbu protiv krize. Tražimo mogućnost za širenje u Hrvatskoj“, istakao je Nebojša Šaponjić, jedan od osnivača Nelt Grupe.
Ljiljana Kunosić, CEO Bingo Group, najveće poslovne grupacije u Bosni i Hercegovini je dodala: „Nedostaje nam radne snage, ali i potrošača i time treba da se bavimo. Kako da promovišemo da je moguć uspeh u regionu i da ljudi odluče da pokušaju ovde, a ne u Nemačkoj“
U okviru panela o lancima snabdevanja govornici su se složili da su pandemija, rat u Ukrajini i energetska kriza jasno pokazali koliko su lanci snabdevanja krhki i komplikovani, te da mogu da presuše ili budu presečeni u bilo kom trenutku. Za održivi rast i konkurentnost na tržištu koje je zahtevnije nego ikada, prema mišljenju panelista, potrebno je diverzifikovati izvore snabdevanja i približiti ih mestu proizvodnje, zbog čega se sve češće govori o kraju globalizacije kakvu poznajemo.
„Ranije su kompanije bile fokusirane na kreiranje vrednosti za shareholdere, a danas se dešava velika promena – morate da kreirate vrednost za zajednicu, zaposlene, dobavljače, za sve“, istakao je Mihailo Janković, CEO kompanije MK Group.
Da li će e-commerce odsvirati kraj tradicionalnim prodavnicama, da li su big data, AI i roboti temelji budućnosti trgovine, i kako balansirati investicije u e-commerce u odnosu na dobro poznate fizičke prodavnice, bile su teme panela posvećenog digitalizaciji iskustva kupovine. Panelisti su zaključili da uprkos ubrzanom rastu online kupovine, kupci nisu spremni da u potpunosti napuste iskustvo fizičke kupovine, zbog čega rešenje treba tražiti u hibridnim maloprodajnim modelima.
Odgovarajući na pitanje šta je „sledeća velika stvar“ u biznisu i načinu na koji živimo, Marko Carević, CEO Ananas E-commerce naglasio je da koja god inovacija je u pitanju – kompanija Ananas će je prigrliti.
U lancima vrednosti zahteva se ispunjenje ESG standarda, odnosno sledljivost porekla proizvoda, smanjenje emisije štetnih gasova, korišćenje sredstava s neutralnim uticajem na klimu i zelena energija, a potrošači sve više zahtevaju zelene proizvode. Da li je Green deal samo mantra, ili ključni faktor za donošenje odluka kod potrošača?
„Prošla godina je bila klimatski teška i izazovna, ali primena savremene tehnologije omogućila nam je iste prihode kao i pre 15 ili 20 godina“. Nastavićemo da prilagođavamo naše poslovanje potrebama budućnosti“, rekao je Dušan Radičević, CEO kompanije Al Dahra.
Panel posvećen porodičnim biznisima bavio se pitanjem kako postići neophodan balans između dva ključna stuba – porodice i samog biznisa – u izazovom poslovnom ambijentu u kom se region, a i svet, trenutno nalaze.
„Generacijska tranzicija je utkana u način na koji Atlantic Grupa posluje i izuzetno smo posvećeni ulaganju u naslednike koje vidimo kao buduće lidere. Smatramo da je to ključno“ – preneo je Neven Vranković, potpredsednik Atlantic Grupe.
Sa više od 150 posetilaca, Consumer Rules Summit je i u svom drugom izdanju potvrdio epitet platforme za diskusiju, razmenu ideja i saradnju svih ključnih činilaca sektora maloprodaje, poljoprivrede, robe široke potrošnje i distribucije u širem regionu.