Home VestiIT i nauka Domaći startapi o tome kako ostati konkurentan u vreme krize i otežanim tržišnim uslovima

Domaći startapi o tome kako ostati konkurentan u vreme krize i otežanim tržišnim uslovima

by bifadmin

U protekle tri godine svet se suočio sa do skora nezamislivim izazovima, počev od pandemije korona virusa, preko nestašice sirovina i komponenti za proizvodnju, pa sve do rata u Ukrajini i visoke inflacije.

A zatim su usledili novi problemi. Nakon kolapsa Silicon Valley Bank, ionako neizvesna investiciona klima za startape, dodatno je poljuljana. Prema prognozi kompanije Atomico, investicije u tehnološki sektor u Evropi će ove godine pasti za 39 odsto, sa prošlogodišnjih 83 milijarde dolara na 51 milijardu. Prikupljanje kapitala za tehnološke kompanije je dakle otežano, a njihove valuacije su smanjene. Sa druge strane, konkurencija među startapima iz godine u godinu postaje sve oštrija.

Kako se startapi u Srbiji nose sa svim ovim izazovima? Kako u kriznim vremenima uspevaju da se izdvoje na tržištu i da ostanu konkurentni? Odgovore na ova pitanja dale su nam tri tehnološke kompanije iz zajednice Naučno-tehnološkog parka Beograd, prvog naučno-tehnološkog parka u Srbiji koji je od osnivanja 2015. godine podržao više od 200 inovativnih kompanija u razvoju i komercijalizaciji inovativnih proizvoda i usluga.

Prilagođavanjem promenama i brendiranjem do boljih poslovnih rezultata

Kompaniju mBrainTrain osnovala su u Beogradu dvojica mladića posle povratka sa postdiplomskih studija u inostranstvu. Cilj im je bio da iskoriste talas tehnoloških promena, ali i da doprinesu razumevanju kako funkcioniše ljudski mozak, kaže Ivan Gligorijević, jedan od osnivača. Nakon decenije poslovanja danas su prepoznati kao globalni lider u ovoj oblasti, imaju 20 stalno zaposlenih i saradnika, i finansiraju se gotovo isključivo iz prodaje.

Najpoznatiji proizvod mBrainTrain-a je potpuno mobilni profesionalni elektroencefalografski (EEG) uređaj, koji se uspešno koristi za mnoge studije i scenarije izučavanja mozga, u oblasti sporta, meditacije, neurorehabilitacije, neuroergnomomije i kognitivnih nauka. Koriste ga istrazivačke institucije, kao i velike poznate kompanije (Microsoft, Google, Apple, Mazda…), a njime je praćena električna aktivnost ljudskog mozga i na Međunarodnoj svemirskoj stanici!

Ova kompanija posluje održivo, uprkos i prilagođavajući se krizama koje su se prethodnih godina nizale jedna na drugu. “Prvi potres koji smo dobro osetili bila je pandemija korona virusa, jer naši korisnici uglavnom opremu upotrebljavaju iz kancelarija i laboratorija, a to, zbog ograničenja kretanja, nisu mogli da čine na početku zdravstvene krize. Zato smo se tada okrenuli tehničkom razvoju, što je dovelo do nastajanja ‘PRO’ serije uređaja. Tako smo ovaj prvi potres iskoristili da stvorimo nešto novo”, kaže on.

Međutim, pandemija je sa sobom donela i poremećaj na tržištu elektronskih (i drugih) komponenata, pa su, kako Ivan objašnjava, nasuprot praksi lean metodologije koja govori da ne treba držati velike zalihe bilo čega i time zarobljavati novac, sada morali da rade upravo suprotno. Sledila je inflacija zbog koje su morali da povećavaju i cene.

“Ta opšta nestabilnost utiče na poslovanje i nas i naših partnera. No, ja sam uvek blagi optimista, tako da ćemo naći način da prevaziđemo i aktuelnu i buduće krize, samo moramo da pratimo situaciju i reagujemo adekvatno i brzo”, tvrdi Gligorijević.

Sa ovim ciljem mBrainTrain sada ulaže u dalje građenje brenda i pozicije na tržištu, kako bi postao nesporni lider u oblasti koju je sam na neki način otvorio i definisao, a to je mobilni EEG. “Koliko god vaša oprema i rešenja bili dobri, nije zagarantovano da će tržište umeti da napravi razliku između najboljeg i percepcije najboljeg. Zato trenutno radimo na jačanju svesti kod potencijalnih klijenata o tome ko smo i zašto baš naša rešenja odgovaraju na najveći broj izazova u oblasti istraživanja mozga”, navodi osnivač ove kompanije. U sklopu tih težnji u Beogradu će organizovati i najveću svetsku konferenciju posvećenu metodama u mobilnom EEG-u.

Osluškivanje potreba klijenata i nadogradnja ponude

Startap B2Bee, osnovan 2018. godine, fokusira se na automatizaciju prodajnih procesa u veleprodaji i integraciju sa ERP sistemima korisnika. U suštini, pruža veletrgovcima sveobuhvatnu softversku platformu koja obuhvata aplikaciju za terensku prodaju i merchendizing, B2B ecommerce platformu, CRM (Customer Relationship Management) i analitičku aplikaciju. Korišćenjem ove platforme, trgovci mogu uštedeti vreme i novac, istovremeno efikasno zadovoljavajući potrebe svojih kupaca, objašnjava Luka Radovanović, COO u ovoj kompaniji koja broji 22 zaposlena.

Prema rečima našeg sagovornika, trenutne okolnosti u kojima posluju su izazovne, posebno zbog rata u Ukrajini i rasta inflacije. Indirektne posledice ovih događaja su se osetile u startap ekosistemu kroz smanjenje vrednosti tehnoloških kompanija i pad investicija. Međutim, uprkos tim izazovima, B2Bee je ove godine uspešno završio seed rundu investicija i trenutno se širi na nova tržišta.

Za održanje stabilnog poslovanja, i B2Bee nastoji da kontiunirano nadograđuje svoju ponudu i proširuje partnerstva. U ovoj kompaniji smatraju da samo tako mogu ostvariti zacrtani cilj – da budu vodeća firma u ovoj industriji i da omoguće svojim klijentima da postignu uspeh u sve zahtevnijem poslovnom okruženju.

Fokus kompanije je, navodi Luka, na nekoliko ključnih elemenata, uključujući neprestano praćenje promena i trendova kako bi bili agilni. Nastavljaju i sa ulaganjem u istraživanje i razvoj kako bi iskoristili potencijal veštačke poslovne inteligencije i primenili je na rešenje za veleprodaju.

“Najbolji način za obezbeđivanje održivog poslovanja, prema našem mišljenju, jeste usredsređenost na pružanje vrednosti klijentima”, navodi Luka i dodaje:“Moramo biti u toku sa njihovim potrebama i stalno unapređivati naše proizvode i usluge kako bismo odgovorili na te potrebe. Takođe, važno je da ostanemo fleksibilni i spremni na promene, kako bismo se prilagodili dinamičnom poslovnom okruženju.”

Programi podrške i feedback korisnika

Startap Collabwriting se bavi razvojem istoimenog softvera koji olakšava prikupljanje informacija i saradnju tokom online istraživanja. Drugim rečima, korisnici pomoću ekstenzija za pretraživače prikupljaju podatke do kojih dolaze tokom pretraživanja na internetu i pohranjuju ih tako da autor i njegove kolege i ubuduće mogu da ih koriste.

Osnovan je 2021. godine i sada ima pet zaposlenih, a ovaj broj bi trebalo da se poveća do kraja godine. Inicijalnu podršku za razvoj, još u vreme pandemije, ovaj startap dobio je kroz Raising Starts akceleratorski program, koji NTP Beograd realizuje uz podršku Vlade Švajcarske. Finansijska i mentorska podrška koju su dobili omogućila im je da razviju prvu verziju proizvoda i dođu do inicijalne validacije na tržištu. Startap je trenutno deo Katapult programa i cilj mu je da prikupi dodatne investicije do kraja godine.

Sandra Iđoški, izvršna direktorka ovog startapa, kaže da je njihov savet startapima, naročito onim u ranim fazama razvoja, da se uvek informišu o dostupnim programima podrške.

Na pitanja kako je aktuelna kriza uticala na njegovo poslovanje, Iđoški kaže da je i Collabwriting osetio smanjenje količine novca na tržištu kapitala. “Zato smo postali oprezniji i temeljniji sa pravljenjem planova. Takođe smo, u mnogo ranijim fazama razvoja, počeli da kreiramo razrađene planove za komercijalizaciju proizvoda”, ističe naša sagovornica.

Rast inflacije i pad standarda učinili su njihove klijente opreznijima po pitanju trošenja sredstava, pa se Collabwriting fokusirao na isticanje vrednosti i potencijalne uštede koje njegov alat obezbeđuje. “Marketinške poruke, jedinstvene funkcionalnosti i planovi za budućnost su za nas u velikom delu došli od korisnika, a upravo to je i učinilo da se Collabwriting istakne među konkurencijom”, navodi Sandra i dodaje: “U prethodnih godinu dana naš proizvod je sa nekoliko osnovih funkcionalnosti i desetak korisnika porastao do 1.400 aktivnih korisnika nedeljno, koji nam pružaju veoma konstruktivan feedback”.

Te savete Collabwriting će iskoristiti da u narednih godinu dana postane alat na koji se oslanjaju veći timovi i kompanije, odnosno da dodatno proširi svoje poslovanje.

Naslovna fotografija: ar130405, Pixabay

Pročitajte i ovo...

Ostavite komentar