Nedavna eskalacija napada Huta koji potiču iz Jemena ugrožava slobodan tok trgovine, pa je veliki broj kontejnerskih brodova usidren u Crvenom moru. Ukoliko ovo potraje struka smatra neizbežan je ponovni rast cena najpre energenata a zatim svega ostalog.
Da tržišta energije počinju da poskupljuju zbog poremećaja globalne dnevne potražnje za naftom od koje 9% protiče kroz Suecki kanal ukazuje viši portfolio menadžer NevEdge Wealtha Ben Emons u dnevnoj belešci, dodajući da je Brent „posebno osetljiv“ na ove poremećaje.
Poskupeće nafta pa i sve ostalo
Vojislav Vuletić, predsednik Skupštine Udruženja za gas kaže za „Blic Biznis“ da je nemoguće pretpostaviti u kom pravcu će dalje ići kriza u Crvenom moru, ali je neminovno da bi mogla izazvati posledice ukoliko potraje.
– Čim je Crveno more zatvoreno to znači da tankeri ne mogu da prođu kroz Suec i da moraju da idu oko Afrike. U tom slučaju tankeri duže putuju, što znači da će samim tim poskupeti transport i cena nafte. Ipak moramo sačekati bar nekoliko dana da se tačno vidi da li će to potrajati. Ipak ne bi trebalo da ovo postane globalni problem jer ovo nije jedina ruta, ima i drugih i čak iako potraje zatvaranje ne zavisi ceo svet baš od ove, i biraće se alternative – kaže Vuletić.
Ljubinko Savić iz Udruženja za energetiku i rudarstvo pri PKS, mišljenja je da svaka kriza utiče na cenu energenata a ako ova potraje preti da povuče i druge cene.
– Ovo može uticati na cenu sirove nafte na Mediteranu što se reflektuje i na naše tržište s tim što bi za taj scenario ova kriza trebala da potraje, bar 5, 6 dana da bi se baš odrazilo na manjak ponude na Mediteranu. Ako dođe do naftnog skoka, to naravno vuče i dalja poskupljenja i rast ostalih cena na našem tržištu – zaključuje Savić.
Cene nafte su u utorak trgovale neznatno više, jer tankeri izbegavaju Crveno more zbog pojačanih napada hutiskih militanata koje podržava Iran, a koji su poremetili međunarodne rute za transport. Globalni referentni Brent trgovao se za 0,1% više na 78,06 dolara po barelu, dok su fjučersi američkog zapadnog Teksasa poskupeli za 0,1% na 72,53 dolara po barelu.
Poslednjih nedelja, jemenski pobunjenici Huti pokrenuli su seriju napada dronom na komercijalne brodove koji prelaze Crveno more. Glavne brodske linije i transporteri nafte obustavili su u petak putovanje kroz Crveno more, nakon što je više od deset brodova bilo napadnuto od početka rata između Izraela i Hamasa početkom oktobra.
Poskupeće kafa, soja, ulje…
Brodski giganti Maersk Hapag Lloyd, Mediterranean Shipping Company (MSC), CMA CGM i Evergreen objavili su da preusmeravaju sva planirana putovanja sa trenutnim efektom. Naftni gigant BP u ponedeljak se pridružio transportnim gigantima i pauzirao je transport kroz Suecki kanal zbog „slabljenja bezbednosti“ u Crvenom moru.
Viši portfolio menadžer NevEdge Wealtha Ben Emons ukazuje da će ovo takođe imati efekte na poskupljenje druge robe kao što su kafa, soja, nikl i palmino ulje, s obzirom na to kako se procenjuje da 12% trgovinskih tokova robe koja se ne odnosi na naftu prolazi kroz Suecki kanal.
Goldman Sachs očekuje da će ukupni uticaj biti ograničen.
– Malo je verovatno da će poremećaj imati velike efekte na cene sirove nafte i LNG-a, jer mogućnosti preusmeravanja plovila podrazumevaju da proizvodnja ne bi trebalo da bude direktno pogođena – rekli su analitičari investicione banke u izveštaju.
U saopštenju objavljenom u nedelju, predsedavajući i generalni direktor Uprave za Suecki kanal Ossama Rabiee, rekao je da je od 19. novembra 55 plovila preusmereno kroz Rt dobre nade – duži put oko juga Afrike, dok je 2.128 brodova prošlo kroz Suecki kanal.
SAD su obećale međunarodne napore u borbi protiv ove situacije, šireći multinacionalne pomorske snage u Crvenom moru kako bi se zaštitile od napada.
Izvor: Blic
Foto: Pixabay