Novogodišnja i božićna kupovina ove godine počela je još u oktobru jer su potrošači pokušavali da uštede, saopštava konsultantska kuća McKinsey & Company.
Naime, 50 odsto potrošača na globalnom nivou počelo je da se priprema za praznike još u oktobru, a 40 odsto njih u novembru. Ovo znači da je došlo do promene potrošačkih navika jer se ranije kupovalo uglavnom uoči praznika.
Međutim ovih dana kupci pazare kada je roba na popustima, za manje novca nego što bi pred Novu godinu. Računaju da će, pošto se istroše u oktobru i novembru, u decembru opet imati prihode od kojih će moći lepo da proslave praznike. Tako bar zvuči teorija. U praksi, mnogi nastave da kupuju u decembru pa ne uštede ništa.
Popularizacija ovakvih potrošačkih navika dovela je do produžavanja sezone praznične kupovine, kaže Melisa Li, finansijska konsultantkinja iz osiguravajuće kuće Great Eastern. Prema analizi kompanije McKinsey & Company, sezona kupovine je ove godine počela ranije a po svemu sudeći završiće se kasnije nego prošle godine. To je poguralo predprazničnu potrošnju na rekordnih 76,8 milijardi dolara u oktobru, što je za 4,3 milijarde više nego godinu dana ranije, bar prema Adobe Analytics. Ona je rasla i u novembru i decembru pa se očekuje da će ukupno u 2023. godini iznositi 966,6 milijardi dolara.
Ovaj potrošački trend pokrenut je na TikToku gde se zove “Girl math”, odnosno devojačka matematika. On se zasniva na ženskom, racionalnom pristupu potrošnji, premda mnogi kažu da zahteva i mentalnu gimnastiku kako bi se opravdala kupovina zbog koje se osećamo srećnije ili bolje. Međutim, u javnosti je njen naziv na meti kritika jer stereotipizuje ceo jedan pol i insinuira da žene nisu baš “dobre sa brojevima”.
Izvor: CNBC
Foto: Freestocks, Unsplash