Cena litijuma pala je za više od 80 odsto u poslednjih 12 meseci, prvenstveno zbog pada tražnje za električnim vozilima u Kini, koja je i najveće svetsko tržište za ovu vrstu vozila.
Rudarske kompanije zbog toga smanjuju troškove, ali i planove za povećanje proizvodnje ključne komponente za izradu električnih baterija.
Cena litijuma je za godinu dana pala na ugrubo 13.200 dolara po toni, što je najniža cena od 2020. godine, pokazuju podaci Benchmark Mineral Intelligence koje prenosi Fajnenšl tajms.
Prodaja potpuno električnih vozila u Kini porasla je za 84 odsto, na 5,4 miliona jedinica u 2022. godini, ali preliminarni podaci sugerišu da je rast prošle godine bio „samo“ 25 odsto.
Posledice su naterale rudarske kompanije, uglavnom u Australiji (proizvodi 40 odsto litijuma na planeti), da ograniče proizvodnju, pošto slaba tražnja za električnim vozilima znači i gomilanje delimično obrađenih sirovina duž lanca snabdevanja.
Iako cena litijuma nije pala ispod nivoa iz 2019. godinje, kada je bila oko 6.000 dolara po toni, profitabilnost mnogih proizvođača je na sadašnjem nivou.
Investiciona banka Goldman Sachs procenjuje da će svet ove godine imati višak od 200.000 ekvivalent-tona litijum karbonata, ili 17 odsto globalne tražnje, što će zahtevati „značajno smanjenje ponude“ da bi se uravnotežilo tržište.
Izvor: Nova ekonomija
Foto: Pixabay