Nemačka železnica (DB) je, posle niza štrajkova, pristala da mašinovođama skrati radnu nedelju na 35 sati.
Od 2026. godine njihova standardna radna nedelja će biti postepeno skraćivana. Oni će prvo raditi 38 sati nedeljno a cilj je da im se broj radnih sati smanji na 35 do 2029. godine. Za te sate rada mašinovođe će dobijati punu platu.
Ipak, ukoliko to žele, moći će da rade i 40 sati nedeljno, što će im biti plaćano prekovremeno, 2,7% od zarade po satu dodatnog rada.
Iz železnice su rekli da je ovo „savremeno rešenje“ koje će u tu profesiju doneti „fleksibilnost“. Naravno, oni su prethodno pokušali da izboksuju dužu radnu nedelju ali sindikat mašinovođa nije popuštao, pa su na kraju pristali na 35 sati. U situaciji kada im nedostaje železničkog osoblja nisu imali drugog izbora. Zato su pristali i na povećanje zarada mašinovođa koje će biti realizovano u dve faze i u konačnici iznositi 420 evra mesečno, kao i na jednokratnu pomoć u iznosu od 2.850 evra za poboljšanje standarda zaposlenih u uslovima rasta troškova života.
Ovaj dogovor stupa na snagu 2025. a štrajkači i poslodavac su se obavezali da će poštovati nove obaveze i da u naredne dve godine više neće biti štrajkova.
Da podsetimo, od novembra 2023. nemački železničari su sproveli šest štrajkova koji su izazvali potpuni saobraćajni kolaps u najjačoj privredi Evrope. U isto vreme štrajkovali su i radnici u drugim delatnostima kao što je civilna avijacija, javni prevoz, javna uprava i trgovina. Sve to je na momente potpuno paralisalo život u Nemačkoj što je štrajkače dovelo u još bolju pregovaračku poziciju.
Foto: wal_172619, Pixabay