Učestalost promene posla je trend koji menja pravila igre kako za zaposlene, tako i za poslodavce, motivišući ih da prate potrebe zaposlenih i pravovremeno odgovaraju na njih.
Stoga, menadžmentu kompanija, a prvenstveno HR stručnjacima, razumevanje zašto zaposleni odlaze nije samo korisno, već i neophodno za razvijanje efikasnih strategija zadržavanja talenata.
U istraživanju koje je obuhvatilo preko 2.400 zaposlenih iz više od 2.200 kompanija u Srbiji i donosioce odluka iz čak 407 kompanija, između ostalog je otkriveno šta motiviše zaposlene da razmišljaju o promeni posla.
Ovo istraživanje, koje je sprovedeno prošle 2023. godine, zahvatilo je širok spektar industrija – od proizvodnje do IT sektora, pružajući nam šansu da dublje razumemo motivacije i aspiracije zaposlenih. Nastavite sa čitanjem i saznajte zašto zaposleni menjaju posao, šta očekuju od poslodavaca i koji su to aktuelni HR trendovi u 2024. godini.
Koliko često zaposleni menjaju posao?
Kao što smo već pomenuli, na današnjem tržištu rada, promena posla je postala pravilo, a ne izuzetak. To potvrđuju i podaci istraživanja, prema kojima čak 40% zaposlenih u Srbiji planira da promeni posao u naredne tri godine, nagoveštavajući značajnu fluktuaciju talenata u bliskoj budućnosti.
Trendovi po generacijama pokazuju da 58 % generacije Z planira da menja posao na manje od tri godine, što ne čudi, kada uzmemo u obzir glavne karakteristike ljudi rođenih između 1996. i 2010. godine.
Oni su realni i uporni, preferiraju nezavisnost i individualni učinak, prvenstveno traže strukturu i novac i biraju digitalnu komunikaciju, što je očekivano za generaciju koja je odrasla u periodu tehnološke ekspanzije i ekonomske neizvesnosti.
Milenijalci sa druge strane, idealistički nastrojeni i vođeni timskim radom, zajedničkim rezultatima i višom svrhom, u nešto manjem procentu su otvoreni za nove poslovne izazove, a 38% njih pozitivno je odgovorilo na pitanje o promeni posla u naredne tri godine. Generacija X i Baby Boomeri pokazuju još manju sklonost ka promeni, sa 31% u obema kategorijama, što reflektuje veću želju za stabilnošću i lojalnošću prema poslodavcu.
Kako generacija Z polako ulazi na tržište rada, možemo da očekujemo da je česta promena posla trend koji nam tek dolazi i novo normalno koje će ostati neko vreme.
Želja za većom zaradom faktor koji prevazilazi generacijske razlike
Detaljnija analiza podataka otkriva složene razloge koji zaposlene u Srbiji podstiču na promenu posla.
Očekivano, bolja zarada je primarni razlog za 78% zaposlenih, dok 73% poslodavaca to takođe prepoznaje kao glavni razlog odlaska zaposlenih.
Međutim, značajan procenat zaposlenih (27%) izdvaja bolji balans poslovnog i privatnog života kao ključni faktor, signalizirajući da novac nije jedini motivator. Sa druge strane, sa ovim stavom slaže se samo 17 % poslodavaca.
Bolje beneficije, kao što su privatno zdravstveno osiguranje, fleksibilno radno vreme i slično, treći su po važnosti sa 25%, što ukazuje na to da zaposleni teže kompanijama koje cene i brinu o njihovom blagostanju.
Zanimljivo je da zaposleni i poslodavci skoro podjednako vrednuju ovaj aspekt, što nas navodi na zaključak da kompanije počinju da prepoznaju i prilagođavaju svoje beneficije kako bi povećale zadovoljstvo i zadržale talente.
Želja za zanimljivijim i izazovnijim poslom (15%) i mogućnostima za hijerarhijsko napredovanje (12%) takođe su važni i mogu biti razlog za promenu posla. Sigurnost zaposlenja, mada je izražena samo kod 11% zaposlenih, ipak ostaje bitan faktor u odlučivanju o ostanku na poslu, posebno u neizvesnim ekonomskim vremenima.
Koji HR trendovi su aktuelni u 2024. godini?
HR trendovi koji dominiraju 2024. godine otkrivaju promenu fokusa poslodavaca, odnosno HR sektora sa širenja i regrutacije talenata ka njihovom razvoju unutar kompanije. Kompanije sada znatno više pažnje poklanjaju osnaživanju zaposlenih kroz obuke za liderstvo, razvoj soft-skills veština, angažovanosti i produktivnosti.
Prethodne godine, čak 61 % poslodavaca fokus je stavljalo na privlačenje talenata, dok je ove godine to prioritet za 43 % kompanija. Osim navedene promene, kao i prethodne godine, tako i ove u HR sektoru fokus je na kreiranju odgovarajućeg paketa beneficija, boljeg iskustva za zaposlene i izuzetno važnom wellbeingu zaposlenih.
Dalje, 14 % kompanija kao važne izdvaja HR tehnologija koje olakšavaju automatizaciju i analitiku.
Istraživanje o benefitima i wellbeing podršci zaposlenih udruženim snagama i ove 2024. godine tradicionalno realizuju Osiguranik, Tim centar, Rezilient i Infostud kada ćemo dobiti nove i korisne podatke i uvid u tržište iz ugla zaposlenih i poslodavaca.
Izvor: Osiguranik.com
Foto: Pixabay