Više nego ikada ranije, prevaranti na internetu pokušavaju da zloupotrebe tehnologije kao što je AI. Prema podacima Federalnog biroa za istrage – FBI, građani SAD-a su izgubili 12,5 milijardi dolara zbog internet prevara samo u 2023. godini. U Velikoj Britaniji se tokom prve polovine prošle godine dogodilo skoro 1,4 miliona krađa, što bi značilo da su se prevare dešavale na svakih 12 sekundi.
Kako bi se suprotstavila ovom rastućem problemu, kompanija Mastercard kreirala je Scam Protect, paket specijalizovanih AI rešenja koja pomažu da se identifikuju i spreče prevare.Mastercard takođe sarađuje sa brojnim organizacijama unutar platnog sistema radi suzbijanja prevara.
„Prevaranti koriste nove tehnologije, što otežava prepoznavanje različitih prevara“, istakao je Kris Rid, izvršni potpredsednik za sajber rešenja u kompaniji Mastercard. „Oslanjajući se na naše inovacije u domenu AI-ja i ključna partnerstva, mi podržavamo finansijske institucije uvidima kako da lakše prepoznaju i spreče zloupotrebe, dok istovremeno krajnje korisnike edukujemo kako da ih uoče. Kroz takav celoviti pristup osiguravamo da je najveći mogući broj ljudi zaštićen, čime se dodatno gradi poverenje u savremeni digitalni svet u kome živimo.“.
Zaštita identiteta bazirana na AI
Na osnovu znanja i stručnosti u domenima zaštite identiteta, biometrije, AI-ja i otvorenog bankarstva, Mastercard može pomoći u zaštiti potrošača od širokog spektra prevara, bilo da se one tiču prenosa novca sa računa na račun, kartičnog plaćanja ili otvaranja računa.
• Mastercard Identity servis omogućava potvrdu verodostojnosti identiteta korisnika tokom celokupne njegove saradnje sa bankom. Ovo je veoma važno jer prevaranti otvaraju ili preuzimaju naloge kako bi aplicirali za kredite, kreirali lažne bankovne račune ne bi li došli u posed ukradenih sredstava ili se lažno predstavljali.
• Od trenutka kada se pokrene prenos sredstava sa računa na račun ili plaćanja putem kartice, Mastercard pomoću svoje bihevioralne biometrije može da pristupi fizičkim interakcijama na uređaju ne bi li identifikovali bilo kakvo neobično ponašanje koje bi ukazalo na prevaru, kao što je oklevanje pri kucanju ili interakcije sa veb-sajtom ili aplikacijom.
• Za prenos sredstava sa računa na račun koja se dešavaju u realnom vremenu, Mastercard je kreirao posebno rešenje pod nazivom Consumer Fraud Risk koje bankama daje podatke pomoću kojih će uspešno otkriti i rešiti prevare. Trenutno je dostupno u 10 velikih banaka u Velikoj Britaniji i bazira se na veštačkoj inteligenciji. Ovo rešenje koristi jedinstvene uvide kojima raspolaže Mastercard kada je reč o prenosu sredstava sa računa na račun, pomoću kojih banke mogu da reaguju u realnom vremenu i zaustave plaćanje.
• Kada potrošač pokrene plaćanje sa svog bankovnog računa, Mastercard putem Open Banking servisa omogućava potvrdu vlasništa računa i validaciju podataka o identitetu u realnom vremenu. Mastercard Open Banking se oslanja na sigurnu razmenu podataka koje su korisnici dozvolili, kako bi omogućio bezbedna i sigurna plaćanja.
Saradnja sa partnerima u industriji
Mastercard takođe sarađuje sa organizacijama širom ekosistema kako bi se borio protiv prevara, umanjio njihov uticaj i edukovao korisnike.
Mastercard sarađuje sa telekomunikacionom kompanijom Verizon kako bi se suprotstavio rastućoj pretnji od prevara. Danas, robusni kapaciteti Verzion mreže pružaju napredne analize podataka i uvide, ali i i generišu značajne istraživačke izveštaje poput Verizon Izveštaja o neovlašćenom pristupu podacima (DBIR) zahvaljujući kom preduzeća mogu da razumeju i spreče sajber pretnje. Kroz svoj servis Call Filter, Verizon štiti preko 80 miliona korisnika od preko 20 milijardi nepoželjnih SPAM poziva.
Mastercard i Verizon nastavljaju da nadograđuju svoju dugogodišnju saradnju. U budućnosti sarađivaće na novim rešenjima koja će zaštititi korisnike od višekanalnih napada. Spajanjem uvida koje poseduje Mastercard kada je reč o identitetu sa snažnim mrežnim tehnologijama kojima raspolaže Verizon mogu se kreirati novi napredni alati koji preciznije sprečavaju prevarante.
Banke u Velikoj Britaniji, uključujući i NatWest, prve su na svetu koje koriste Mastercard rešenje koje suzbija prevare u realnom vremenu koje je bazirano na AI.
„Prevare poput onih kada ljudi misle da šalju novac za određeni cilj ili plaćaju robu za koju smatraju da je autentična, ne zahtevaju kršenje bezbednosti ili hakovanje, potrebno je samo da korisnik bude u zabludi“, rekao je Nik Eliot, šef odeljenja koje se bavi platnim prevarama u banci NatWest. „Razvojem sofisticiranosti prevara, poboljšavale su se naše sposobnosti praćenja i sprečavanja prevara u realnom vremenu. Uz podršku kompanije Mastercard, koristimo moć AI tehnologije da identifikujemo platne prevare i zaustavimo ih pre nego što je novac prebačen. U kombinaciji sa našim programom edukacije potrošača i uputstvima o merama predostrožnosti, unapređujemo zaštitu za sve naše klijente.“
Nakon lansiranja 2023. godine, rani pokazatelji efekta koje ovo rešenje donosi su obećavajući. Prošle godine, TSB (Trustee Savings Bank) je procenio da bi iznos prevara sprečenih u Velikoj Britaniji tokom godine bio skoro 100 miliona funti ukoliko bi druge banke koristile njihove principe zaštite potrošača.
Mastercard takođe sarađuje sa globalnom finansijskom kompanijom za autentifikaciju Entersekt koja koristi Mastercard Identitity kako bi pomogla finansijskim institucijama u borbi protiv prevara. Koristeći bihevioralnu biometriju koju je razvio Mastercard, Entersekt omogućava bankama da dodatno provere transakcije sa većim rizikom, tako što verifikuju biometriju korisnika kako bi potvrdili transakciju. Ovaj dodatni korak štiti korisnika i pre nego što sredstva napuste njegov račun.
Broj prevara je manji ukoliko korisnici imaju sredstva da ih prepoznaju i bore se protiv njih. Mastercard je partner i član Globalnog saveza protiv prevara (GASA), koji štiti potrošače širom sveta od prevara zahvaljujući svojim edukativnim kampanjama.
Mastercard i GASA dele svoje uvide i definišu zajedničke akcije kako bi se založili za sigurne i bezbedne transakcije, interakcije i zaštite korisnika. Kao deo Saveza, Mastercard je nedavno pomogao u uspostavljanju poglavlja Globalnog saveza protiv prevara u Singapuru, koje okuplja organizacije u regionu da sarađuju na novim rešenjima za zaštitu potrošača.